TeaRex Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hei,Den 6. Juni 2018 tok jeg turen til Fagernes for å kjøpe en brukt Canon 6D fra en Finn.no selger. Handelen gikk greit, og fikk beskjed om at kamera fungerte akkurat som det skulle og det ikke var noen feil med det, så jeg tok det med hjem.Så lengre historie kortere: 28 dager etter kjøpet merket jeg noe galt med hvert eneste bilde jeg tok. Jeg sjekket kamera for feil eller mangler, kjekket bildene nøye, og det var noe som ikke stemte. Etter jeg hadde beveget himmel og jord, gjort masse research og spurt flere "eksperter", så fant jeg til slutt utav det var lukkeren på kamera som bare ble værre og værre. Fikk pris på 5000 kr +/- for reperasjon. Dette gjorde meg rett og slett forbanna for det hadde jeg ikke råd til, og jeg begynte å ta kontakt med Canon, fotobutikker og forbrukerrådet om det var noe som kunne gjøres, eller om at det var 6000 kr rett ut vinduet. Spol frem til i dag (4. August 2018), så sitter jeg å blar igjennom bilder jeg har tatt (driver backup av diverse filer og bilder), og klarer faktisk å se på bilder tatt allerede fra den 6. Juni (altså, dagen kamera ble kjøpt) at det samme problemet faktisk eksisterte når jeg kjøpte det, bare ikke like ille som det var mot slutten. Selvfølgelig vil jo selger nekte for at han ikke visste om feilen, og det kan jo stemme. Ingen som vet. MEN, jeg kjøpte fortsatt et produkt jeg fikk svar fra selger fungerte som det skulle med null feil og mangler, noe jeg i etterkant fant utav at ikke faktisk stemte.Noe her som klarer å si om jeg har en sak på dette med infoen over? Har jeg en sak på det, så vil jeg ta kontakt med selger for å prøve å løse problemet, hvis ikke går jeg nok engang til forbrukerrådet.Takk for svar. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hvor gammelt er kamera? Husk at du har fem års reklamasjonsrett. Lukker skal ikke slutte å fungere uten at du roter rundt med fingeren inni... Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 4. august 2018 Forfatter Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Hvor gammelt er kamera? Husk at du har fem års reklamasjonsrett. Lukker skal ikke slutte å fungere uten at du roter rundt med fingeren inni... I følge kvittering fra kjøper når han kjøpte det nytt, så ble det kjøpt 15.06.2015, altså akkurat rundet 3 år. Slik jeg forstod det, så kan ikke lukkeren ha "garanti" fordi det er en "slitedel". Canon mener selv at Canon 6D skal tåle 100-150.000 eksponeringer, så klarte ikke den jeg kjøpte å klare 40.000 engang. Var 36.000 eksponeringer om jeg husker riktig når jeg kjøpte det av selger. Endret 4. august 2018 av TeaRex Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Tipper selger har vært hardhendt med huset, og godt mulig han visste om problemet.. Endret 4. august 2018 av Dubious Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 I følge kvittering fra kjøper når han kjøpte det nytt, så ble det kjøpt 15.06.2015, altså akkurat rundet 3 år. Slik jeg forstod det, så kan ikke lukkeren ha "garanti" fordi det er en "slitedel". Canon mener selv at Canon 6D skal tåle 100-150.000 eksponeringer, så klarte ikke den jeg kjøpte å klare 40.000 engang. Var 36.000 eksponeringer om jeg husker riktig når jeg kjøpte det av selger. Da tar du med kvitteringen og leverer kamera der det var kjøpt, og krever reparasjon på reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Da tar du med kvitteringen og leverer kamera der det var kjøpt, og krever reparasjon på reklamasjonsretten. Gjør dette. :-) Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 4. august 2018 Forfatter Del Skrevet 4. august 2018 Tipper selger har vært hardhendt med huset, og godt mulig han visste om problemet.. Det vet jeg ikke. Men om det er sant så vil aldri selger innrømme det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Dette er grunnen til at jeg aldri selger noe brukt utstyr men heller bare kaster det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Gjør som BIGG skriver. Ta med kvittering til butikken hvor finn.no selgeren kjøpte produktet og reklamer på mangelen. Det vil da være de som vurderer hvorvidt feilen er en mangel eller om det skyldes feil bruk av h*n som solgte det til deg. Dersom selger så mener det skyldes brukerfeil, så kan du ta dette med selger. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Bare vær obs på at de normalt sett tar betalt hos verkstedet om du ikke ønsker reparasjon, dersom det er brukerfeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå