Gå til innhold

avslag på forsvaret

Dinos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp. Dette er en sak jeg på stående fot kan slå fast at han ikke vil vinne. Jeg kjenner flere som ble erklært tjenesteudyktig grunnet en historie med psykiske problemer. Ingen fikk noen second opinion. Sånn er det. Det løpet er kjørt.

..

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

En ting til jeg har ikke hatt psykisk nedtur og er omdiskutert om aspergers er psykisk lidelse i det hele tatt.  Men for og ta det du skriver så har forskning pekt på motsatt at om du har hatt psykiske nedturer i det sivile liv så skal det utrolig mye mer til for at du kommer der igjen

Vel: personer med aspergers har en sterk tendens til å være selvsentrerte(ikke det at det er galt i seg selv, de fleste er det mer eller mindre men aspergere er det i mye større grad),noe som også gjør det vanskelig å takle et såpass samordnet miljø som det forsvaret ofte er. Og - aspergere vil som regel ha faste rutiner og ordnede forhold - systemer hvor alt er forutsigbart; noe som også går dårlig med i de strukturene som et forsvar er som til enhver tid skal være forbedredt på en krigssituasjon.

La meg spørre deg om det ikke er personlig: hva driver du med for tiden? Det finnes alltid noe du kan gjøre, arbeid, utdannelse eller etc. Personer med asperger har som regel stekre innteressefelt som under de rette forhold kan være gull verdi i en arbeidssituasjon. Det er vel andre ting du sikkert passer bedre til enn å være i militæret?

For å komme med en innrømmelse: jeg ble fritatt fra militæret. Det var over 20 år siden. Jeg syntes det var kjipt da, men jeg kom over det. Og i dag blir flertallet fritatt og de siler ut de de mener er best kvalifisert. Beklager; men du har ingen sjanse til å komme med. Løpet er kjørt. Det er 99% usannsynlig at du blir kalt inn til førstegangstjeneste. Det kan hende at du juridisk sett har rett til å bli vurdert på sesjon 2, men de kommer til å konkludere med at du ikke er ønsket i forsvaret der også. Så er det prinsippet det er snakk om; at du av prinsipp vil bli vurdert i sesjon 2 eller er det en reell forhåpning om at du blir kalt inn til førstegangstjeneste.

Jeg ønsker deg alt godt og derfor synes jeg ikke du skal kaste bort tiden din på noe som ikke kommer til å skje. Jeg forstår veldig godt at du ØNSKER å komme inn i militæret, men virkeligheten er ikke alltid slik vi ønsker at den skal være - desverre. Jeg har opplevd mange nedturer i livet selv - men det finnes alltid oppturer også for de fleste. Og du er ikke alene om å bli fritatt fra forsvaret; det blir faktisk flertallet på din alder for tiden.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

og han hadde ikke diagnose da? Beviser jo bare at det kan skje alle.

og hva om den ikke er det?  Du ignorer og punktet at forsvaret har blitt tatt for det før og bryte den loven.

Du må huske på at forsvaret først og fremst er til for å forsvare Norge i en krigssituasjon, ikke for å gi noen en karrieremulighet eller opplevelse for livet. Og det er hva offiserene baserer seg på når de rekrutterer noen til førstegangstjeneste. De ønsker ikke å ta noen sjanser og jeg stoler på deres dømmekraft. Jeg mener; om man ikke kan stole på dømmekraften til de høyest ansvarlige for Norges sikkerhet; da har vi virkelig grunn til å være livredde. Og jeg tror offiserene som har levd et langt liv i militæret har god greie på hva de gjør; mer enn det jurister og ansatte i Diskrimineringsombudet har som kun forholder seg til lovparagrafer. Et forsvar skal ikke være "inkluderende; det er ikke derfor vi har et forsvar. Det er for å forsvare landet og kun det.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en av sakene forsvaret ble tatt, for de som lurte

http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/klagesaker/2015/132185-forsvaret-diskriminerte-soker-med-adhd/

Er liggnende sak for meg, for har ikke fått individuell vurdering som jeg har krav på.

OK; så de er pliktig til å vurdere for sejson 2. Det betyr ikke at de er pliktige til å kalle inn personen til førstegangstjeneste; kun til vurdering. Og dommen sier ikke noe om om vedkommende ble kalt inn til forsvaret; noe jeg tviler sterkt på. For å si det på en annen måte kan jeg aldri tenke meg at hun ble kalt inn til førstegangstjeneste etter sesjon 2.

Lenke til kommentar

Småproblemer. Hvor mange doser har en inhalator? Kanskje 50? Og man trenger 3-5 brukerdoser hver dag? Jeg hadde slike da jeg var ung, de var små og lette. Kunne sikkert hatt med 10 sånne i sekken uten problem. 500 brukerdoser holder til omtrent et halvt år. Liten pris å betale for å holde et helt kompani operativt.

Hjelper ikke å ha 1000 i sekken når man må bruke den til feil tid.

Må være løsningsorientert, så kommer man så mye lenger! Skal vi miste 50 000 - 100 000 soldater bare fordi de har astma? Da lukter jeg nederlag. Jeg vet astma har forskjellige triggerområder (pollen, svevestøv osv), men norge har jo et kaldt og tørt klima i store deler av landet og året, som redusérer problematikken.[/url]

Tenk deg å måtte ligge i en eng av pollen, helt stille i timesvis, etter å ha gått en dag i samme mengde pollen. Ja, slikt skjer faktisk regelmessig på de øvelsene jeg er på, ligger man ikke stille nok kan fienden merke oss og skyte.

Man kan heller ikke ha 100% av befolkningen som soldater, 50-100 000 ikke tjenestedyktige i en krigssituasjon er uproblematisk. 2-3 millioner ikke tjenestedyktige er også uproblematisk, og er vel nærmere realiteten.

Hvordan bruker man inhalatoren gjennom en gassmaske forresten?

Edit:

Elelrs høres det jo ut som om du, Dinos, kunne klart deg greit i forsvaret. Men som du har merket er forsvarer veldig selektive da de kan ta inn hvem de vil. Som du også sier autisme kan utarte seg på tusenvis av måter, noe som jo er problematisk da de ikke vet hvordan du tar det i situasjoner du aldri har vært i før.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det med fast rutiner og slik stemmer ikke med meg iverfall, er det noe jeg ikke liker er det forutsigbarhet, det blir kjedelig. Fort tiden jobber jeg, sier ikke hva men det er mye stress og teamarbeid og uforutsigbart hva som vil skje daglig. Er også aktiv i røde kors. Er derfor jeg vil inn i forsvaret. Jeg kommer til å gjøre alt for å komme inn iverfall, jeg gir meg ikke.  Og den saken handler litt om å bli vurdert til sesjon 2 ja, men går mer på at de skal vurdere deg som person om du passer ikke, ikke se på diagnose og si ja eller nei basert på det. Så om du kan dokumentere at forsvaret ikke er noe problem for deg så skal du gå videre til sesjon 2.  Det jeg ber om at de vurderer meg sikkelig og ikke bare på diagnose, greit hvis jeg kommer til sesjon 2 og de mener jeg er uegnet men ikke forhåndsdømming av meg som person basert på fordommer mot en diagnose. Som kan utarte seg på 1000 forskjellige måter fra person til person.  Får se hva som skjer da men gir meg ikke  og om noe burde det vise sterkt motivasjon og handlekraft.  Får se hva Diskrimneringsnemda sier og er forbredt på og ta saken til retten slik som adhd saken om de vil det.

Det er ihvertfall vedlig godt å høre at du er i jobb. Det har vært mye diskriminering i arbeidslivet av de som har denne diagnosen og helt klart useriøs diskriminering. Forhåpentligvis går det bedre med sysselsetingsstatistikken for de med aspergers syndrom enn tidligere. De har vært høyt oppe i statistikken over unge uføre. Men nettopp det har også forsvaret kjennskap til også og er nok derfor også en del av vurderingsgrunnlaget til at de ikke ønsker personer med denne diagnosen i forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...