Gouldfan Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Blir det krig så tar de imot alt. Det er noe som heter reservestyrken. Jeg er med der idag. Virker som noen ikke skjønner astma medisin og brist på forsyninger.. Forsyninger, medisiner og mat blir fort kuttet under krig.... Jeg vil si mye mer idag enn i 1940. Men som frontsoldat har ikke medisiner så mye å si... 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Og hva er risikoen eller sannsynlighetsprosenten for at det skjer? Er bare å ha med 3 sånne inhalatorer, de veier jo omtrent ingenting. Godt lederskap klarer å integrére folk med skavanker og diagnoser og få det beste ut av alle. Tenk om personen med astma har ekstremt gode lederskapsevner og kan påvirke hundrevis av andre til å yte noen % bedre?Risikoen er enorm da om slikt skjer i feil situasjon så tar det liv, fort flere og kan sette viktige oppdrag i fare. Mulig de går glipp av noen gode ledere ja, men det er gjerne viktigere å kunne yte når det gjelder. Det sivile trenger gode ledere de også Hadde det vært krig, så kunne vel omtrent hvem som helst gjort en tjeneste. Alle kan feie et gulv eller vaske opp, eller bære utstyr. Men da ville vel også veldig mye mer ressurser/penger blitt brukt til militæret. Så alt kommer ned til penger. Det er i en krig ja, vi er ikke i krig. Man trenger heller ikke læres opp til å feie ett gulv eller bære utstyr. Det man trenger er soldater, folk som kan å skyte, klarer seg selv, kan følge ordre og faktisk utføre de. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 det de ser på er bare sesjon 1 svarene. Men om noen virkelig vil burde de gå videre, i stedet for og måtte kontakte diskrimineringsombudet og kjøre sak mot forsvaret, noe som forsvaret har tapt på før. Var en rettsak mot en med adhd som de tapte. Kan du vise til en link som omhandler den aktuelle rettssaken? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Alle som har gjennomført verneplikt og er i rette alder kan ved behov bli innkalt selv om de ikke er i HV eller lignende. De er på rullene og der er de til de blir til de er 44 (hvis jeg husker riktig, må sjekke kortet mitt). Disse kan forvente seg og bli innkalt til et eller annet skulle shit virkelig hit the fan. Nedsiden er at mobiliseringsforsvaret ikke eksisterer og f.eks bare det å kle opp og bevæpne de som hentes inn ekstra er omtrent umulig. Nå finnes ikke engang papirtigerene vi hadde tidligere. Når forsvaret faset ut AG3 så ble disse klipt/destruert. Hvor mye hadde det kostet å ta vare på noen titusener med gode, mindre gode og brukbare AGer? Noen få millioner, men ikke så mye i den store sammenheng. Har ikke AS Norge våpen på lager når det skjer noe er det heller ikke mulig å få nytt inn innenfor rimelige tidsrammer. Dette er bare en av en haug med artikler som til sammen blir grunnutrustningen og det man trenger for å kunne gjøre en innsats. Å tro at de som ikke har gjennomført militærverneplikt blir innkalt er litt rart. En potensiell konflikt må vare så lenge at det er mulig å trene opp og utruste disse. Videre å tro at en gjeng med gamle infanterister (eller andre grupper) kan få sin ag og annet utstyr for så å dra rett til fronten etter å ha vært dimmet i 5-10-15-20 år og kunne opptre som en egnet enhet er urealistisk. Det trengs litt gjeninnføring m.m. Til han som fikk avslag. Det har garantert vært, i den tid alle ble kalt inn, et antall personer som har høytfungerende autistiske trekk (kanskje ikke diagnostert, det har også blitt bedre med tiden) som har tjenestegjort for kongeriket. Noen fungerte sikkert godt, andre mindre godt. I dag tar de ikke sjanser og jeg kan tenke meg at forsvarets psykiatere har kunnet konkludere at autister (f.eks Aspberger) kan medføre en økt risiko for uønskede hendelser. Sett dette sammen med våpen og ammunisjon og det er kanskje like greit og ikke ta sjanser. Synd for de det gjelder som ønsker å gjøre en innsats. I dag når de tar inn i underkant av 10k av en potensiell masse på 60k (30k gutter, 30k jenter) så velger og vraker forsvaret etter akkuratt de kriteriene de vil ha. Tidvis virker det også som at de leter med lupe for å finne grunnlag for å dimmitere noen når de først har møtt opp til tjeneste. Når jeg var inne tror jeg opptaket til rekruttperioden var noe sånt som 110-130% av behovet. De forventet et antall skulle falle fra/ bli dimmitert og ønsket å helgardere seg. Dette synes jeg var en stygg praksis og mange dro hjem til ingenting. Studieplass utsatt til året etter etc. Det var/er spesielt stygt når forsvaret ikke reelt hadde behov, men helgarderte seg ved å overbooke. Jeg håper forsvaret har endret praksis. Jeg kjenner en som ble dimmitert på dagen første dag han møtte på sessvollmoen under en medisinsk sjekk. Han hadde tørr hud / "eksem" på hendene etter å ha brukt noen litt for sterke såper dagene i forveien og ble sendt hjem med det som begrunnelse. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Og hva er risikoen eller sannsynlighetsprosenten for at det skjer? Er bare å ha med 3 sånne inhalatorer, de veier jo omtrent ingenting. Godt lederskap klarer å integrére folk med skavanker og diagnoser og få det beste ut av alle. Tenk om personen med astma har ekstremt gode lederskapsevner og kan påvirke hundrevis av andre til å yte noen % bedre? Men jeg kan jo forstå da, de som jobber med å ta inn folk har jo et -budsjett- å forholde seg til, så da tar de jo de med egenskaper de ser seg best tjent med. Hadde det vært krig, så kunne vel omtrent hvem som helst gjort en tjeneste. Alle kan feie et gulv eller vaske opp, eller bære utstyr. Men da ville vel også veldig mye mer ressurser/penger blitt brukt til militæret. Så alt kommer ned til penger. Å du så mange filmer det er, action, skrekk osv der folk ikke finner inhalatoren.... Når det er slutt på sprayen, om man må løpe i skogen osv så blir man vel det samme som en såret, som folk må bære på osv. Når jeg pakket så var det et herk å få med alt... Pri en var å få med nok sjokolade og kjeks.. Sjokolade var ekstremt viktig for moralen, særlig på sult-turene.. Lett å bære var opp-pakning heller ikke, synes synd på MG-skytterne som måtte bære det i tillegg til AG3... Der kommer kriteriet på styrke også, når jeg var inne så var godkjent infanterist 4x60kg i benkpress et krav. Null problem idag, men når jeg var 18 så var det faktisk veldig tungt selvom jeg klarte det. Å være liten av vekst osv har ikke alt å si, vi hadde en liten tynn Sersjant.... Men om man er liten i fysikk osv, så MÅ man ha intitiativ og god psykisk helse. Det finnes sikker mange med ADHD og Asperges osv i forsvaret, men de har ikke oppsøkt lege for ting. Idag skal man sjekke hue sitt i skole, div for medisinering osv.. Det er mange som ikke gjør dette, fordi de ikke har et stort problem med dette. Som jeg sa så tror jeg alle mennesker har en eller annen traume, et eller annet. Men ikke alle trenger lege, sånn forsvaret sikkert regner er at de som har psykiske lidelser eller diagnoser, sikkert har et problem. Endret 7. august 2018 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Å du så mange filmer det er, action, skrekk osv der folk ikke finner inhalatoren.... Når det er slutt på sprayen, om man må løpe i skogen osv så blir man vel det samme som en såret, som folk må bære på osv. Når jeg pakket så var det et herk å få med alt... Pri en var å få med nok sjokolade og kjeks.. Sjokolade var ekstremt viktig for moralen, særlig på sult-turene.. Lett å bære var opp-pakning heller ikke, synes synd på MG-skytterne som måtte bære det i tillegg til AG3... Der kommer kriteriet på styrke også, når jeg var inne så var godkjent infanterist 4x60kg i benkpress et krav. Null problem idag, men når jeg var 18 så var det faktisk veldig tungt selvom jeg klarte det. Å være liten av vekst osv har ikke alt å si, vi hadde en liten tynn Sersjant.... Men om man er liten i fysikk osv, så MÅ man ha intitiativ og god psykisk helse. Det finnes sikker mange med ADHD og Asperges osv i forsvaret, men de har ikke oppsøkt lege for ting. Idag skal man sjekke hue sitt i skole, div for medisinering osv.. Det er mange som ikke gjør dette, fordi de ikke har et stort problem med dette. Som jeg sa så tror jeg alle mennesker har en eller annen traume, et eller annet. Men ikke alle trenger lege, sånn forsvaret sikkert regner er at de som har psykiske lidelser eller diagnoser, sikkert har et problem. Du tar ikke poenget... De velger fra øverste hylle, sånn er det. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Du tar ikke poenget... De velger fra øverste hylle, sånn er det. Jo, jeg har tatt poenget... Lenke til kommentar
Dinos Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 (endret) --- Endret 17. september 2018 av Dinos 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Alle som har gjennomført verneplikt og er i rette alder kan ved behov bli innkalt selv om de ikke er i HV eller lignende. De er på rullene og der er de til de blir til de er 44 (hvis jeg husker riktig, må sjekke kortet mitt). Disse kan forvente seg og bli innkalt til et eller annet skulle shit virkelig hit the fan. Verneplikt fram til utgangen av året en fyller 44 år. Har du vært militært ansatt over ett år gjelder det fram til utgangen av året du fyller 55. Utvidet verneplikt fra 44 år til 55 år kan pålegges hvis HV mangler personell. KTK ble jo utfaset tidlig på 2000 tallet, husker jeg fikk nytt KTK tre dager før brevet om KTK kunne makuleres. Forøvrig til TS så er §10 og §11 i Lov om verneplikt og tjeneste i Forsvaret interessant, utfallet av §10 for din del kan påklages etter §11 innen 6 mnd. Endret 7. august 2018 av LabWeiler Lenke til kommentar
Dinos Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 (endret) --- Endret 17. september 2018 av Dinos Lenke til kommentar
ikek Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Litt flåsete sagt er verneplikten en plikt du har å gjennomføre, men ikke en rett man har som borger til å gjennomføre. Når forsvaret, i våre dager med begrenset inntak, trenger bare en liten del av den tilgjengelige pool av potensielle rekrutter så vil lista legges høyere. Sånn er det bare dessverre. Alternativt, hvis det er aktuelt, så kan det søkes til utdanning i forsvaret. Da tvinger de verneplikt i en eller anenn form på deg. Når det gjelder fysiske krav så så jeg rart på de når jeg var i tjeneste. De som løp fortest, tok flest hangups og pushups var de som sleit mest når vi gikk med steintung sekk, full oppakning etc. Da var det, i mine øyne, de som bar størst prosentvis andel av egen kroppsvekt som slet. De gjorde det veldig fint på tester, men var nesten en byrde på øvelse. De var også, i mitt begrensede grunnlag, mer utsatt for plager/skader i felt. Men det var disse forsvaret ville ha. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Når det er fred så er det mange som vil inn, jeg lurer på hvordan det er når det er krig... Håper initiativ og tjeneste er like populært om det er krevd. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Er 2 år siden avslag på sesjon 1 nå egentlig. Jeg sa til dem rett etter avslaget at jeg var uenig og ville klage. Men fikk svar da saken var avsluttet og ikke noe å gjøre. Etter og vært i kontakt med Likestilling og diskrimineringombudet om det så snudde forsvaret og sa jeg kunne sende legeerklæring osv og få saken på nytt. Men så rett før jeg skulle sende inn alt så snudde de igjen og sa saken var avsluttet. så nå tar kanskje diskrimineringsnemnda saken. 2 år siden? Da jeg fikk avslag på sesjon fikk jeg beskjed om at det var 14 dagers klagefrist, noe jeg går ut ifra at det fortsatt er. Da har jeg ingen grunn til å se for meg at du kan få en ny sjanse, diskriminering eller ei. Tips: Gå videre, se etter andre muligheter. 1 Lenke til kommentar
Dinos Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 (endret) --- Endret 17. september 2018 av Dinos Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Jeg ble ikke innkalt etter og ha svart på sesjon 1. Fikk at jeg hadde for lav score for å gå videre til sesjon 2. Var veldig motivert og ble veldig overasket over avslaget, så ba om utdypende grunn. fikk alle svarene mine i retur da og at de hadde tatt gul strekk over svarene som jeg hadde svart dårligere enn andre. Første var høyden og vekten min som gjør de har skrevet jeg er undervektig, noe jeg ikke er for har vært hos lege og målt det. Andre var at jeg hadde krysset ut at min muskelstyrke var svakere enn snittet på tidspunktet jeg svarte på sesjon 1 fordi jeg netopp hadde begynnt å trene da. Aldri vært så aktiv før jeg fikk lyst og havne i forsvaret. på spørsmålet jeg tar gjerne initiativ blant venner svarte jeg også stemmer ganske dårlig, noe jeg har tenkt på i ettertid ikke stemmer, svarte også nei at jeg ikke hadde skierfaring eller erfaring med friluftsliv og alle disse tingene gjorde at jeg scoret lavt på sesjon 1 men høres rart ut? for har hørt utrente og ikke slike erfaringer som bli sendt til sesjon 2. Det jeg mistenker er hovedgrunnen til avslaget er punktet psykisk funksjonshindring, for krysset ut på det punktet for har en høytfungerende autisme diagnose men kunne ikke udype mer på sesjon 1 for var bare avkryssning. På brevet står det avslag er endelig, men har jeg ingen muligheter da? Jeg har legeerklæring av fastlege som ikke ser noen problem med at jeg skal få tjenestegjøre for jeg er så lite påvirket av min diagnose. Har du en historie med psykisk sykdom på papiret vil du bli fritatt for militærtjeneste uansett om du ønsker det eller ikke. Det spiller ingen rolle om du ønsker det; anke fritakelsen vil være bortkastet tid. Forsvaret ønsker ikke personer med psykiske utfordringer, sånn er det bare. De ønsker profesjonelle soldater og ikke personer med skavanker. Du sier du er motviert, men det er mange som mener de var det og fikk et brutalt møte med forsvarets verden på dag 1. Sorry, men det løpet er kjørt. Du.kommer.ikke.inn.i.forsvaret. Prøv heller å se det positive i det og se fremover mot noe positivt. Du slipper i det minste å få avbrudd i utdannelsen for innkallelse til militæret. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 De feiler alle med psykiske sykdommer. Lev med det. Nettopp. Dette er en sak jeg på stående fot kan slå fast at han ikke vil vinne. Jeg kjenner flere som ble erklært tjenesteudyktig grunnet en historie med psykiske problemer. Ingen fikk noen second opinion. Sånn er det. Det løpet er kjørt. Dette er ikke for å si noe stigmatiserende; det er ikke noe galt å ha psykiske lidelser, men militæret vil ha 100% psykisk friske rekrutter og ingen som kan bli et potensielt problem. Hvis de har hatt pykiske nedturer i det sivile liv; hvordan skal det da gå i et såpass tøft miljø som det militære er? 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Er ulovlig diskriminering da Nei, det gjør de ikke. Militæret er ingen speiderklubb eller fritidsaktivitet; det er for de som er fysisk og psykisk egnet til å forsvare et land og til eventuelt å drepe fiender i en krigssituasjon. De kan ikke ta noen sjanser. Du er ikke med diskriminert enn de som blir fritatt fordi de er blinde. 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Å gi avslag bare grunnet en diagnose er diskriminering jo, og forsvaret har blitt tatt for det før og dømt i rettsak. Men det var for adhd da. Nei, det er det ikke. Ikke hvis diagnosen er inkompitabel med militær opplæring. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 ikke noe dårligere investering med meg enn med andre. Alle andre kan feile og ikke noe større risiko at jeg skulle enn andre og til deg som nevnte tilrettelegge, jeg trenger absolutt ingenting av det, og fungerer helt som andre. Det tror du nå. Men som sagt er det mange som får seg en bråoppvåkning første dag i militæret. Kjenner til en som var forberedt på militærtjeneste, som slapp gjennom sesjonen; møtte opp motivert og fikk en alvorlig psykisk knekk første dag og måtte sendes rett hjem. Så dette skal du ikke være så skråsikker på. Når man er ung er det lett å tro at ting blir slik man forestiller seg og drømmer om. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Risikoen er enorm da om slikt skjer i feil situasjon så tar det liv, fort flere og kan sette viktige oppdrag i fare. Mulig de går glipp av noen gode ledere ja, men det er gjerne viktigere å kunne yte når det gjelder. Det sivile trenger gode ledere de også Det er i en krig ja, vi er ikke i krig. Man trenger heller ikke læres opp til å feie ett gulv eller bære utstyr. Det man trenger er soldater, folk som kan å skyte, klarer seg selv, kan følge ordre og faktisk utføre de. Småproblemer. Hvor mange doser har en inhalator? Kanskje 50? Og man trenger 3-5 brukerdoser hver dag? Jeg hadde slike da jeg var ung, de var små og lette. Kunne sikkert hatt med 10 sånne i sekken uten problem. 500 brukerdoser holder til omtrent et halvt år. Liten pris å betale for å holde et helt kompani operativt. Må være løsningsorientert, så kommer man så mye lenger! Skal vi miste 50 000 - 100 000 soldater bare fordi de har astma? Da lukter jeg nederlag. Jeg vet astma har forskjellige triggerområder (pollen, svevestøv osv), men norge har jo et kaldt og tørt klima i store deler av landet og året, som redusérer problematikken. 1 av 5 har astma, det utgjør en betydelig del av befolknigen: https://www.nrk.no/viten/1-av-5-har-astma-1.6196801 Så har man jo det temaet at -topp-idrettsutøvere bruker astmamedisin, selv de som går på ski om vinteren! Det blir kanskje et litt løst poeng, siden det er mer sannsynlig at de bruker dette bare for å kunne puste bedre, men det er sikkert noen utøvere som faktisk har astma og som yter på toppnivå med medisiner. https://www.vg.no/sport/langrenn/i/JdOjm/norges-lege-50-70-prosent-av-vm-troppen-har-astma https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/astma-og-allergi-i-norge---folkehel/ Å du så mange filmer det er, action, skrekk osv der folk ikke finner inhalatoren.... Når det er slutt på sprayen, om man må løpe i skogen osv så blir man vel det samme som en såret, som folk må bære på osv. Når jeg pakket så var det et herk å få med alt... Pri en var å få med nok sjokolade og kjeks.. Sjokolade var ekstremt viktig for moralen, særlig på sult-turene.. Lett å bære var opp-pakning heller ikke, synes synd på MG-skytterne som måtte bære det i tillegg til AG3... Der kommer kriteriet på styrke også, når jeg var inne så var godkjent infanterist 4x60kg i benkpress et krav. Null problem idag, men når jeg var 18 så var det faktisk veldig tungt selvom jeg klarte det. Å være liten av vekst osv har ikke alt å si, vi hadde en liten tynn Sersjant.... Men om man er liten i fysikk osv, så MÅ man ha intitiativ og god psykisk helse. Det finnes sikker mange med ADHD og Asperges osv i forsvaret, men de har ikke oppsøkt lege for ting. Idag skal man sjekke hue sitt i skole, div for medisinering osv.. Det er mange som ikke gjør dette, fordi de ikke har et stort problem med dette. Som jeg sa så tror jeg alle mennesker har en eller annen traume, et eller annet. Men ikke alle trenger lege, sånn forsvaret sikkert regner er at de som har psykiske lidelser eller diagnoser, sikkert har et problem. Livet er ikke som film. Med solid planlegging så øker man sjansen for at ting går bra. Høres bare gøy ut, en utfordring er der for å overkommes! Folk med astma og allergiproblemer kan sikkert være sterke og løfte tungt, de også. Enig i den nest siste påstanden. De aller fleste har -noe-, om man graver nok. Men det er jo universelt/globalt, så man kan jo si det blir "likt for alle" ^^ Endret 8. august 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg