Gå til innhold

avslag på forsvaret

Dinos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal ikke en med autisme få tjenestegjøre?

Du, Psykiske sykdommer har forsvaret avist siden tidenes morgen. Så har du psykisk sykdom så hold det for deg selv, dvs ikke oppsøk lege....

Forsvaret har som jeg nevnte med Våpen å gjøre, og for å ha det så må du være noe som forsvaret mener er kvalifisert tilregnelig.

Det er de redd ikke går sammen med autister... De kan ikke ha ulike grader av autisme, fordi diagnoser på psykisk sykdom ofte er veldig vage.. Dermed unngår de alle sånne lidelser.

Alle de som prøvde å dimmitere forsvaret faket jo psykisk sykdom, og det var det eneste effektive... Var mange som prøvde rygg også, men røntgen og sånne maskiner er jo veldig avslørende...

De sa de hadde spist LSD, og at de var blitt sinnsyke over helgen, og da ble de sendt hjem.. Gikk som en farsott.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Igjen så går vi tilbake til det som ble fortalt på første siden - Forsvaret har så mange kandidater nå, at det vil ikke gi mening å plukke noen som har diverse diagnoser, når de kan plukke fra aller øverste hylle. Ungdommer som har vært i HV-ungdom i mange år, ungdommer som driver med idrett hele uka, osv osv. I det du huket av for autisme samt at du ikke har noen erfaring med ski, så gjorde det deg til en kandidat som faller langt bak i rekkene.

EDIT: For ikke å glemme at du scorte dårlig på testene.

EDIT 2: Det som også må legges til er at Forsvaret nå kvoterer inn jenter. Det gjør det dermed enda tøffere for gutter å komme inn i Forsvaret. Jeg var i Sambandsbataljonen 2015/2016 og vi hadde ca. ti jenter i troppen. Min lillebror var der nå i 2017/2018, og da var halvparten av troppen jenter.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Ser ikke problemet ditt, du blir trukket ut om de vil ha deg. Om de ikke vil ha deg så godta det og finn noe annet. Jeg ble også avslått pga (fysisk) sykdom, drev ikke å sutret om avgjørelsen i ettertid. Gled deg til jobbsøknader, der kan de avslå deg bare fordi de ikke liker deg.

Hvorfor mener du at du fortjener en plass ovenfor andre som scoret bedre på testene? Det er det du indirekte prøver å si.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Igjen så går vi tilbake til det som ble fortalt på første siden - Forsvaret har så mange kandidater nå, at det vil ikke gi mening å plukke noen som har diverse diagnoser, når de kan plukke fra aller øverste hylle. Ungdommer som har vært i HV-ungdom i mange år, ungdommer som driver med idrett hele uka, osv osv. I det du huket av for autisme samt at du ikke har noen erfaring med ski, så gjorde det deg til en kandidat som faller langt bak i rekkene.

EDIT: For ikke å glemme at du scorte dårlig på testene.

EDIT 2: Det som også må legges til er at Forsvaret nå kvoterer inn jenter. Det gjør det dermed enda tøffere for gutter å komme inn i Forsvaret. Jeg var i Sambandsbataljonen 2015/2016 og vi hadde ca. ti jenter i troppen. Min lillebror var der nå i 2017/2018, og da var halvparten av troppen jenter.

Hvis Forsvaret har så mange å velge mellom, så burde det ikke være verneplikt lenger, dem burde gå over til et Vervesystem med den luksusen dem har for øyeblikket...

Man kan vel alltids prøve seg på fremmed legion hvis det norske landet ikke vil ha deg... Da er det bare å ikke nevne noe som kan være negativt relatert til din helse...

Endret av rockkettt
Lenke til kommentar

Hvis Forsvaret har så mange å velge mellom, så burde det ikke være verneplikt lenger, dem burde gå over til et Vervesystem med den luksusen dem har for øyeblikket...

Man kan vel alltids prøve seg på fremmed legion hvis det norske landet ikke vil ha deg... Bare å ikke nevne noe som helst relatert til helse...

Det er i praksis ikke noe tvang lengre. Huker man av på at man ikke er motivert blir man nesten garantert ikke kalt inn. Men det blir jo litt rot med å endre regler frem og tilbake etterhvert som behovet endrer seg, om 2 år kan det hende at de tar inn alle de kan igjen.

Så liker jo så klart forsvaret at de kan plukke de dem vil, selv de som ikke vil om de f.eks trenger personer med riktig erfaringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet ditt, du blir trukket ut om de vil ha deg. Om de ikke vil ha deg så godta det og finn noe annet. Jeg ble også avslått pga (fysisk) sykdom, drev ikke å sutret om avgjørelsen i ettertid. Gled deg til jobbsøknader, der kan de avslå deg bare fordi de ikke liker deg.

Hvorfor mener du at du fortjener en plass ovenfor andre som scoret bedre på testene? Det er det du indirekte prøver å si.

Med det siste du nevnte der, er litt ironisk. Igjen, her kommer verdier inn i bildet. Hva gjør deg som en enkel person bedre en alle andre, hvorfor skal du for eksempel få lov til til å tjenestegjøre og ikke jeg?. Alle kommer med ulike motivasjoner, sine egner verdier, personlighet.

Er ikke riktig å si det der. Alle som har vært i tjeneste mangler nettopp perspektiv på sånne ting. Alle som er, og har vært i tjeneste vet sikkert ikke hvor heldig dem egentlig er... Dører åpner jo for både utdanning og jobb i Forsvaret. 

Så, da er det nok lett for deg som enkel person, og andre som har vært i tjeneste å komme hit å be noen om å gå videre med livet sitt, og glemme forsvaret...

Jeg kommer aldri til å glemme forsvaret, blir å henge med meg som en stein på bakken for resten av livet. Føles som en stor "failure" for å være helt ærlig nesten, det å ikke tjenestegjøre som min far, og bestefar for eksempel. Da er det vel slutt på militær tradisjonen i familien.

Endret av rockkettt
Lenke til kommentar

----

Endret av Dinos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i praksis ikke noe tvang lengre. Huker man av på at man ikke er motivert blir man nesten garantert ikke kalt inn. Men det blir jo litt rot med å endre regler frem og tilbake etterhvert som behovet endrer seg, om 2 år kan det hende at de tar inn alle de kan igjen.

Så liker jo så klart forsvaret at de kan plukke de dem vil, selv de som ikke vil om de f.eks trenger personer med riktig erfaringer.-----

-

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

nå vrir du på det.  Jeg sier ikke at jeg har mer rett til plass over noen som scoret bedre på testene, jeg sier at jeg vil bli vurdert på samme måte som andre. Det jeg sier er at det er feil og gi avslag basert på diagnose på sesjon 1 uten og ha møtt personen om personen vil inn. Jeg kan leve med det om de møter med og ser på sesjon 2 at jeg ikke har det som skal til, men ikke forhåndsdømming av folk.  De baserer bare avslaget for fordommer mot autisme.   De har indirekte sagt at de andre tingene som ski osv ikke var derfor jeg scoret lavt, det var autisme som gjorde automatisk du scoret lavt.  Jeg har foreksempel vært aktiv i røde kors i mange år, og har mye nyttig erfaring fra der.  Har også vært i speideren av og på i perioder.   

Helt enig med det du sier her. Forsvaret stigmatiserer personer med Autism, ADHD, og Aspberger. Kan ikke fatte at folk ikke ser dette. For min del så ønsker jeg bare å få lov til å gå videre til Sesjon 2, bli vurdert på lik linje som alle andre istedenfor å bli skjalta ut, uten å bli sett på...

Stillte veldig bra på egen erklæringen, VPV fortallte meg at det bare var ADHD som diskvalifiserte fra å gå videre...

Endret av rockkettt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så er det jo det at forsvaret kjenner ikke deg personlig, de vet ikke hva du kan og ikke kan.

Men de har dine papirer, og ser kun på det, de har ikke så mye annet å se på.

Vernepliktskontoret har ikke tid til å bli personlig kjent med alle ungdommer i Norge.

Derfor tar de på papiret de best egnede. At noen med med ADHD, autisme, astma eller lignende gjør det bedre enn noen av de kalt inn kan de ikke vite. De tar avgjørelser ut ifra det de vet.

Ellers er det flere som ikke blir kalt inn enn som blir kalt inn, det er mer en "ære" å bli kalt inn enn en "failure" å ikke bli det slik det er nå.

Optimalt sett skulle de kanskje kalt inn samtlige i 2 uker så plukket ut etterpå, men kostnaden her blir astronomisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så er det jo det at forsvaret kjenner ikke deg personlig, de vet ikke hva du kan og ikke kan.

Men de har dine papirer, og ser kun på det, de har ikke så mye annet å se på.

Vernepliktskontoret har ikke tid til å bli personlig kjent med alle ungdommer i Norge.

Derfor tar de på papiret de best egnede. At noen med med ADHD, autisme, astma eller lignende gjør det bedre enn noen av de kalt inn kan de ikke vite. De tar avgjørelser ut ifra det de vet.

Ellers er det flere som ikke blir kalt inn enn som blir kalt inn, det er mer en "ære" å bli kalt inn enn en "failure" å ikke bli det slik det er nå.

Optimalt sett skulle de kanskje kalt inn samtlige i 2 uker så plukket ut etterpå, men kostnaden her blir astronomisk.

---

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

Helt enig med det du sier her. Forsvaret stigmatiserer personer med Autism, ADHD, og Aspberger. Kan ikke fatte at folk ikke ser dette. For min del så ønsker jeg bare å få lov til å gå videre til Sesjon 2, bli vurdert på lik linje som alle andre istedenfor å bli skjalta ut, uten å bli sett på...

---

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

Når det kommer til diagnoser burde det bli sjekket ekstra, noe de har blitt dømt for før så er ikke greit

Men i TS sitt tilfelle er det jo mer enn bare den psykiske diagnosen.

Og selv med alt på snittet og uten diagnose eller andre problemer, så er man jo langt ifra garantert en plass.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I fremtiden er det både flere som kan delta og flere som blir nektet.

Kunnskap og data om hjernen og liv på nett vil ekskludere og innkludere i større grad.

Både jeg og kameraten min var i forsvaret, han i luftforsvaret og jeg var jegersoldat.

Det var vanskelig å dimmitere før, jeg hadde ikke dimmetrang.. Men hadde ikke gjort noe å slippe helvetesuke og sult i skogen..

Og alle de straffehevninger.

Ble kjent med mange folk da.

Uansett kommer dere vel i reservestyrken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...