Gå til innhold

avslag på forsvaret

Dinos

Anbefalte innlegg

Var ærlig fordi jeg ikke trodde det var et problem. Er asperger/autisme jeg har som noen her tydeligvis hadde komme inn med om personen ikke hadde vært overvektig.

Alle eksperter jeg har vært i kontakt med sier at de ikke ser noen grunn til å nekte meg tjeneste. Og det er fagfolk med mer peilling enn forsvaret på diagnosen.

Du kan si det, samtidig må du tenke på deres ståsted. En vernepliktig koster ~500.000 kr med utdanning og utstyr. Inne i rekrutten blir du potensielt fastlåst av høyt stressnivå over tid i en dynamisk setting, det er ikke noen særlig god investering. Hvis den menneskelige faktoren feiler, kan det gå utover andre.

Som sagt, det er lytefrie kandidater som er prioritet med mindre du kan imponere med en mastergrad vil de endre mening.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan si det, samtidig må du tenke på deres ståsted. En vernepliktig koster ~500.000 kr med utdanning og utstyr. Inne i rekrutten blir du potensielt fastlåst av høyt stressnivå over tid i en dynamisk setting, det er ikke noen særlig god investering. Hvis den menneskelige faktoren feiler, kan det gå utover andre.

Som sagt, det er lytefrie kandidater som er prioritet med mindre du kan imponere med en mastergrad vil de endre mening.

ikke noe dårligere investering med meg enn med andre.

Alle andre kan feile og ikke noe større risiko at jeg skulle enn andre

og til deg som nevnte  tilrettelegge, jeg trenger absolutt ingenting av det, og fungerer helt som andre.

Endret av Hårek
Gjeoppretter
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

ikke noe dårligere investering med meg enn med andre.

Alle andre kan feile og ikke noe større risiko at jeg skulle enn andre

og til deg som nevnte  tilrettelegge, jeg trenger absolutt ingenting av det, og fungerer helt som andre.

Ingen regel uten unntak, som sagt; bare kjør på og mas. Send inn dokumenter fra fastlegen som attesterer for at diagnosen ikke skal være til hinder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at noen vill inn i forsvaret utom de som får en utdanning der.(som piloter, ingeniør, fartstid for folk som tar en maritim utdanning og tilsvarende)

Det eneste jeg lærte i forsvaret var å stå i kø. du står i kø for alt fra du står opp til du legger deg.

Jeg er nesten 99,99% sikker på at det fysiske ikke teller så lenge det kan trenes. Det er det andre som teller (det er hva idrettsoffiseren fortalte meg) Jeg gikk fra 15.03 min på 3 km når jeg kom inn til en en tid på 12.07 på slutten av rekrutt perioden.(I dag trenger jeg vell 45 min på 3 km.)

Men om det står mellom 2 stk som skårer likt på alt annet en det fysiske velger forsvaret den som har best fysisk form, siden i dag kan de velge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen regel uten unntak, som sagt; bare kjør på og mas. Send inn dokumenter fra fastlegen som attesterer for at diagnosen ikke skal være til hinder.

Kjører på ja uansett.

Tror de har blitt lei av meg allerede. Får aldri svar på mail lengre så ringer de nå.

Men har klage gående mot de nå så, prøver alt jeg kan for å kommer inn. Så kanskje de blir lei og lar meg prøve.

Endret av Hårek
Gjenoppretter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, anbefaler å kontakte Likestilling og diskrimineringombudet snarest, dette hvis du ikke har gjort det. Du burde også Få sendt inn dokumentasjon som tilsier at du er høyt og normalt fungerende. Personlig, Jeg er forsatt i kampen om å komme inn i forsvaret pga en ADHD Diagnose jeg har vokst av meg. Så du må nok regne med at dette blir å ta tid. Hvis du virkelig brenner for dette, så må du ikke gi opp uansett hvor negativ og mørk situasjonen ser ut. Det ordner seg nok. Personlig ment, så synes jeg at Forsvaret sin ordning for seleksjon er helt 4'kantet. Du må bare å klage i vei, eventuelt kanskje gå til Diskriminerings nemnda med dette...

Endret av rockkettt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gi avslag bare grunnet en diagnose er diskriminering jo, og forsvaret har blitt tatt for det før og dømt i rettsak. Men det var for adhd da.

I Forsvaret får du utdelt våpen og skarp ammunisjon, da vil en aller helst ha stabile mennesker. For oss som har levd lenge så husker vi episoder der mentalt utstabile folk har skutt og drept sine medsoldater. Skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I Forsvaret får du utdelt våpen og skarp ammunisjon, da vil en aller helst ha stabile mennesker. For oss som har levd lenge så husker vi episoder der mentalt utstabile folk har skutt og drept sine medsoldater. Skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet.

Hvordan gjør en Diagnose som ADHD, Autism, Asperger deg ustabil i ditt syn egentlig?. Jeg har kjempet hardt de siste månedene for å komme inn i Forsvaret, og jeg er fullt klar over ansvaret som ligger der. 

Vanligvis til min egen erfaring er at det vanligvis er såpehuer som deg som jobber i forsvaret, mangler fullt ut perspektiv på at alle er bare mennesker. Det er ekstreme individuelle forskjeller fra person til person...

Det er nok mange som ikke er egnet forsvaret ja, som er kanskje ustabil. Men det er ikke riktig å lage en sånn "Statement" som det der.

Livet er en lang reflekterings prosess. Vanligvis dem som har opplevd å bli stigmatisert, og diskriminert er nok dem som har tilstrekkelig med forståelse for hvor urettferdig det er å bli fratatt verneplikt på grunn av noe som står på et papir, som du vet ikke har noen betydning for utførelsen av jobben som soldat i forsvaret.

Så jeg forstår godt hvorfor mange er veldig irritert på forsvaret. Jeg har hatt kompiser som har den holdingen hvor dem ikke vil ha personer med ADHD i forsvaret. Jeg kan nesten garantere deg at dem ikke hadde følt seg sånn hvis dem hadde ADHD for eksempel. Så jeg mener godt i bunn og grunn at de fleste som ikke har opplevd diskriminering og stigmatisering mangler perspektiv, modenhet, og en del livserfaring.

Så det tyder veldig på at du mangler perspektiv her ved å skrive det der...

Endret av rockkettt
Lenke til kommentar

Hvordan gjør en Diagnose som ADHD, Autism, Asperger deg ustabil i ditt syn egentlig?. Jeg har kjempet hardt de siste månedene for å komme inn i Forsvaret, og jeg er fullt klar over ansvaret som ligger der. 

Vanligvis til min egen erfaring er at det vanligvis er såpehuer som deg som jobber i forsvaret, mangler fullt ut perspektiv på at alle er bare mennesker. Det er ekstreme individuelle forskjeller fra person til person...

Det er nok mange som ikke er egnet forsvaret ja, som er kanskje ustabil. Men det er ikke riktig å lage en sånn "Statement" som det der...

Livet er en lang reflekterings prosess. Vanligvis dem som har opplevd å bli stigmatisert, diskriminert er nok dem som har tilstrekkelig med forståelse for hvor urettferdig det er å bli fratatt verneplikt på grunn av noe som står på et papir som du vet ikke har noen betydning for utførelsen av jobben som soldat i forsvaret.

Livet er hardt og brutalt...

Jeg vet veldig godt at det er store forskjeller mellom personer med samme diagnose. I nær omgangskrets befinner det seg flere med downs, autisme og Aspergers. Ingen av dem er like på noe som helst vis og må tas for det individet de er. I årene jeg hadde skolebarn fantes det flere med ADHD på deres skole og en i den enes klasse. Problemet til Forsvaret er at det koster utrolig mye å sile alle disse fra hverandre for å finne ut hvem som er skikket og hvem som ikke er. Da er det eneste fornuftige, uansett hvor urettferdig det oppleves, å skjære alle over en og samme kam.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste er en plikt, ikke en rettighet, så jeg ser ikke helt hva LDO skal gjøre.

Enkelt sagt, så har man mange fler motiverte enn antall plasser, og da plukker man naturligvis ut de som erfaringsmessig/statistisk sett vil klare seg best dersom de faktisk må ut i krig eller liknende mens de er inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Noen innlegg som ikke bidro til trådens tema, pluss kommentarer på disse, er fjernet fra tråden.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.)

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er av den tro at alle mennesker har en psykisk sykdom og traumer..

Alle.... Dersom psykiatrien hadde visst det de ikke vet, så hadde hele folket blitt medisinert.

Bare ved en kort samtale så merker jeg sære ting ved sjefer, passasjerer, venner og familie... Jeg ser det overalt.. Folk er syke.

Lenke til kommentar

Jeg vet veldig godt at det er store forskjeller mellom personer med samme diagnose. I nær omgangskrets befinner det seg flere med downs, autisme og Aspergers. Ingen av dem er like på noe som helst vis og må tas for det individet de er. I årene jeg hadde skolebarn fantes det flere med ADHD på deres skole og en i den enes klasse. Problemet til Forsvaret er at det koster utrolig mye å sile alle disse fra hverandre for å finne ut hvem som er skikket og hvem som ikke er. Da er det eneste fornuftige, uansett hvor urettferdig det oppleves, å skjære alle over en og samme kam.

---

Endret av Dinos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, anbefaler å kontakte Likestilling og diskrimineringombudet snarest, dette hvis du ikke har gjort det. Du burde også Få sendt inn dokumentasjon som tilsier at du er høyt og normalt fungerende. Personlig, Jeg er forsatt i kampen om å komme inn i forsvaret pga en ADHD Diagnose jeg har vokst av meg. Så du må nok regne med at dette blir å ta tid. Hvis du virkelig brenner for dette, så må du ikke gi opp uansett hvor negativ og mørk situasjonen ser ut. Det ordner seg nok. Personlig ment, så synes jeg at Forsvaret sin ordning for seleksjon er helt 4'kantet. Du må bare å klage i vei, eventuelt kanskje gå til Diskriminerings nemnda med dette...

---

Endret av Dinos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemet med kostnader kjøper jeg ikke helt. For det første er jeg sikker på at kanskje 80% av de med autisme/aspergers ikke har lyst til forsvaret og svarer nei på sesjon 1 uansett, er liten andel av folk med det som vil. I tilegg så står det i loven at man skal bli vurdert på diagnose og ha individuell vurdering av deg som person, uansett hva det gjelder. Forsvaret har ikke noe untak her, og er noe forsvaret har blitt tatt på før.

Forsvaret, med tanke på hva Forsvaret sin oppgave faktisk er, burde virkelig få unntak i lovverket her. Krig er ikke lek og det bør være 100% opp til Forsvaret å vurdere hvem som er skikket basert på Forsvarets egne kriterier.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jo ikke minst får man tilgang til våpen AG3...

Og det er nok litt frykt for hva som kan gå galt, om feks en psykisk syk har adgang til våpen...

Gikk jo bra med meg, hadde AG3 og skarpe skudd og sporlys i skapet i maange år.

En bekjent av meg hadde litt svinn da, prøvde å selge våpenet men fikk det isteden frastjålet sannsyneligvis av kjøper.. Innbrudd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Forsvaret, med tanke på hva Forsvaret sin oppgave faktisk er, burde virkelig få unntak i lovverket her. Krig er ikke lek og det bør være 100% opp til Forsvaret å vurdere hvem som er skikket basert på Forsvarets egne kriterier.

---

Endret av Dinos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...