AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Starter opptjeningstiden når skaden skjedde, eller når den er reparert. Har en 3 år gammel skade som skal fikses. Anonymous poster hash: cac48...bbd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg vil tro den starter fra når du benytter deg av forsikringen. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Skal du melde inn skaden nå er du mest sannsynlig altfor sent ute. Lenke til kommentar
det Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Ifølge Nemi: "Reduksjon av bonus skjer da fra første hovedforfall etter skadedato." https://www.nemiforsikring.no/tips_rad/bonus-pa-bil/ Du kan få problemer med å få dekket skaden, om du ikke meldte fra innen 1 år fra skadedato: Fra forsikringsavtaleloven: "§ 8-5. (frist for å gi melding om forsikringstilfellet og for å foreta rettslige skritt) Sikrede mister retten til erstatning dersom kravet ikke er meldt til selskapet innen ett år etter at sikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner det." Endret 4. august 2018 av det 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2018 Forfatter Del Skrevet 4. august 2018 Starter opptjeningstiden når skaden skjedde, eller når den er reparert. Har en 3 år gammel skade som skal fikses. Kjenner flere som lyvet til forskringsselskapet angående dette. Det er svært vanskelig for forsikiringsselskapet å motbevise at det ikke stemmer. Flere av mine bekjente har skrevet igår dagens dato for skaden ved å si at dette skjedde ved ett sted "der det ikke finnes overvåking eller andre spor". Ingen av disse har blitt erstatningsansvarlig eller lignende, men i alle disse tilfelles har de selv tatt skylden på skaden. Anonymous poster hash: e3e6b...d7f 1 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Hva er hensikten med å lyve om hvor og når skaden skjedde i slike tilfeller? Forsikringssvindel er forøvrig noe av det kjedeligste å bli tatt for hva gjelder økonomiske følger resten av livet. Kjenner ikke bransjen, men kan banne på at det finnes en felles "black list" som forsikringsselskap deler seg i mellom. Det kommer selvfølgelig i tillegg til evt. regresskrav, bedrageritiltaler osv. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 En 3 år gammel skade er nok foreldet. Uansett så er det nok temmelig dumt å melde den. Har du kjørt rundt med den i 3 år så er det neppe en veldig stor skade. Bruker man kasko så mister man opptjening iår, samt 30%. (Jeg vet If har forsøkt seg med "vi fikser forsikring" som har medført en del fuzz i bransjen. ) Dette forskyver hele opptjeningen i mange år. Har man en normal bil så er lønner det seg ikke å melde en skade med mindre kostnaden er over 40 000,- avhengig av flere faktorer. For mange lønner det seg ikke før kostnaden er over 60 000,- . Har du 75% + 5 år så er det selvsagt anneredes. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Nå er det vel langt fra alle som har 40-60k liggende og flyte, så for mange vil de måtte ta det på forsikringen selv om regnestykket ser finere ut om man teoretisk sett har enorme mengder cash tilgjengelig. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Nå er det vel langt fra alle som har 40-60k liggende og flyte Det stemmer sikkert, men det anbefales altså at alle forsøker å spare seg opp nettopp et slikt beløp, 40–60 000, som en kan ha på lur i tilfelle uventede utgifter. (som gjerne kommer i puljer). Uten en slik buffer kan en ikke si at en har orden på økonomien. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 De færreste har orden på økonomien da. Se bare på mengden forbrukslån og kredittkortgjeld her i landet. Dessuten: skader som påløper mer enn 60k er såpass sjeldne at hvis de er de eneste skadene man skal bruke forsikring på så kan man stille spørsmålstegn ved hvorvidt forsikring lønner seg i det hele tatt. For de fleste vil jeg tro det er bedre for privatøkonomien å ta en egenandel pluss økte terminavgifter de neste årene enn å hoste opp flere titalls tusen kroner – selv om førstnevnte ender opp med å bli dyrere på sikt. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det stemmer sikkert, men det anbefales altså at alle forsøker å spare seg opp nettopp et slikt beløp, 40–60 000, som en kan ha på lur i tilfelle uventede utgifter. (som gjerne kommer i puljer). Uten en slik buffer kan en ikke si at en har orden på økonomien. Joda, men den bufferen burde kanskje spares til viktigere ting enn f.eks. denne saken som angår en 3 år gammel kosmetisk skade (Bilen hadde vel ikke gått 3 år ellers). Jeg ville nok heller beholdt bufferen og brukt forsikringen hvis jeg hadde hatt muligheten. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 De færreste har orden på økonomien da. Se bare på mengden forbrukslån og kredittkortgjeld her i landet. Dessuten: skader som påløper mer enn 60k er såpass sjeldne at hvis de er de eneste skadene man skal bruke forsikring på så kan man stille spørsmålstegn ved hvorvidt forsikring lønner seg i det hele tatt. For de fleste vil jeg tro det er bedre for privatøkonomien å ta en egenandel pluss økte terminavgifter de neste årene enn å hoste opp flere titalls tusen kroner – selv om førstnevnte ender opp med å bli dyrere på sikt. Det er som kjent dyrt å være fattig. Og det er enda dyrere å leve på marginer. Selv ville jeg aldri vurdert en så kostbar bil at jeg måtte ha kasko uten at jeg kunne legge ut 40K. Kanskje nettopp på grunn av denne holdningen har jeg nå lett råd til å betale disse små skadene selv hvis det skulle skje, og derfor har 75% bonus, og neste år får jeg ikke bonustap ved skade (eller kanskje det bare er 5%, det er uansett bare småpenger sammenliknet med 40% over mange år). Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 skader som påløper mer enn 60k er såpass sjeldne Tja, vet ikke det, det blir fort penger av det. Jeg ble rygget på i fronten fra under en meters avstand, så farten var ubetydelig. Det så ikke så halvgalt ut – den lille Toyotaen var kjørbar også. Likevel: for 10 år siden kom reparasjonen på 53 000. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er som kjent dyrt å være fattig. Og det er enda dyrere å leve på marginer. Selv ville jeg aldri vurdert en så kostbar bil at jeg måtte ha kasko uten at jeg kunne legge ut 40K. Kanskje nettopp på grunn av denne holdningen har jeg nå lett råd til å betale disse små skadene selv hvis det skulle skje, og derfor har 75% bonus, og neste år får jeg ikke bonustap ved skade (eller kanskje det bare er 5%, det er uansett bare småpenger sammenliknet med 40% over mange år). Ja, det er i og for seg sant. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Tja, vet ikke det, det blir fort penger av det. Jeg ble rygget på i fronten fra under en meters avstand, så farten var ubetydelig. Det så ikke så halvgalt ut – den lille Toyotaen var kjørbar også. Likevel: for 10 år siden kom reparasjonen på 53 000. Men det ble vel dekket av vedkommendes ansvarsforsikring og ikke av din kasko? Men ja, bilskader er kanskje langt dyrere enn man skulle tro, jeg ser den. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Men det ble vel dekket av vedkommendes ansvarsforsikring og ikke av din kasko? Men ja, bilskader er kanskje langt dyrere enn man skulle tro, jeg ser den. Jeg fikk refundert pengene etter 7 måneder (utenlandsk bil). Hadde ikke kasko, så måtte legge ut for reparasjonen selv. Men det var jo nettopp fordi jeg hadde penger til slike halvstore utgifter at jeg valgte å ikke ha kasko. Jeg hadde råd til å spare, m.a.o. Men poenget med å nevne denne påkjørselen var bare å illustrere hva en "småskade" kan koste. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Jeg fikk refundert pengene etter 7 måneder (utenlandsk bil). Hadde ikke kasko, så måtte legge ut for reparasjonen selv. Men det var jo nettopp fordi jeg hadde penger til slike halvstore utgifter at jeg valgte å ikke ha kasko. Jeg hadde råd til å spare, m.a.o. Men poenget med å nevne denne påkjørselen var bare å illustrere hva en "småskade" kan koste. Wow! Da må jeg faktisk si du har store baller! En bil som var verdt å reparere for over 50K og ikke ha kasko, og sette det bort? Det krever litt baller. Har selv hatt biler som kunne vært verdt å reparere for slike beløp uten kasko, men da har jeg vært bevisst at jeg måtte gjøre størstedelen av jobben selv med brukte deler. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Wow! Da må jeg faktisk si du har store baller! Nei, egentlig ikke. Bilen var kanskje verd 70-80 000, og skulle jeg komme til å vrake den, er det svært ergerlig, men ingen komplett krise, for såpass med penger hadde jeg. Faren for vraking er minimal, så godt kjenner jeg med selv, så det tar jeg villig vekk sjansen på. Og gjennom åra har jeg spart masse penger på det (pluss at det ikke gjør vondt i sjela om en kan se ei lita bulke). Det en ikke kan forhindre, er at andre kjører på en, og det skjedde meg. Den reparasjonen er det motparten som skal betale, så da satte jeg bare jobben bort til merkeverkstedet og spurte ikke om prisen. Og en norsk motparts forsikringsselskap hadde ordet opp uten videre kluss for meg. Men dette går ikke om bilen blir for dyr, en bil til 200 000 er langt over min smertegrense, der har jeg ikke råd til å spare penger ved ikke å ha kasko. Jeg holder meg til billige bruktbiler. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Nei, egentlig ikke. Bilen var kanskje verd 70-80 000, og skulle jeg komme til å vrake den, er det svært ergerlig, men ingen komplett krise, for såpass med penger hadde jeg. Faren for vraking er minimal, så godt kjenner jeg med selv, så det tar jeg villig vekk sjansen på. Og gjennom åra har jeg spart masse penger på det (pluss at det ikke gjør vondt i sjela om en kan se ei lita bulke). Det en ikke kan forhindre, er at andre kjører på en, og det skjedde meg. Den reparasjonen er det motparten som skal betale, så da satte jeg bare jobben bort til merkeverkstedet og spurte ikke om prisen. Og en norsk motparts forsikringsselskap hadde ordet opp uten videre kluss for meg. Men dette går ikke om bilen blir for dyr, en bil til 200 000 er langt over min smertegrense, der har jeg ikke råd til å spare penger ved ikke å ha kasko. Jeg holder meg til billige bruktbiler. Da misforstod jeg åpenbart. Jeg oppfattet at det var noe krøll med aksept fra motpart. Jeg har blitt påkjørt et par ganger der jeg har tatt kontantoppgjør fordi bilen ikke var verdt reparasjonen for meg. For mitt vedkommende er smertegrensen veldig avhengig av bilens verdi. Med min bonus så er min smertegrense rundt 100K. Hadde jeg ligget på 50% bonus ville den nok vært mellom 150k og 200k. Kasko gir ikke bare dekning for skadene, men også en del andre fordeler som leiebil, og litt mindre jobb, Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Da misforstod jeg åpenbart. Jeg oppfattet at det var noe krøll med aksept fra motpart. Krøllet var at føreren hadde oppgitt feil tysk forsikringsselskap, og mitt norske selskap ville ikke hjelpe, siden jeg var skyldfri og ansvarsforsikringa mi følgelig ikke var aktuell. Nok en fordel ved å ha kasko, da får en bedre hjelp! (To ganger er jeg blitt påkjørt mens jeg stod parkert, og begge var tyskere!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå