minimax Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Hvordan fjerner man gulvlister på best mulig vis når de virker limt til underlaget (tapet)? Vi skal skifte gulv (samt lister), men jeg vil nødig skade tapeten. Jeg har forsiktig prøvd å "lirke" listene ut fra veggen (ved hjelp av skrujen og en flat metallplate -en sikling eller noe lignende) uten helt å klare det (se vedlagte bilder -klikk på for å vise de større), så finnes det en bedre metode? Jeg må vel kanskje uansett pusse/sparkle litt før vi maler veggene på nytt (før de nye listene legges på), men helst minst mulig ekstraarbeid. Det er snekker som skal legge gulvet/listene, men jeg er usikker på om han også fester ledningen på nytt, eller om det evt. blir meg selv -skal de festes med klemmer oppå toppen av listene (som før, selv om jeg mistenker det gjort av slurvete amatører) eller limes langs veggen ovenfor listene, eller noe helt annet? To av veggene er i mur mens de andre to er gips, begge typene dekket med tapet. Endret 4. august 2018 av minimax Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Det siste bildet ditt viser mer eller mindre "best case scenario". Det er gammel maling etc som har tørket på kanten til fotlist/ledning. Du kan alltids kjøpe noe sandpapir og slipe kanten ned litt, men den vi likevel være der. Det beste (mest usynlige) er om du kjøper en fotlist som dekker over denne kanten med noen mm og fuger igjen overgangen. Ett tips er likevel å gå med et skarpt tapetknivblad å skjære langs lista før du tar den av. Da vil den ikke rive med seg noe oppover. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Ledningene ser shabby ut. For å få dette fint bør du montere noen høyere gulvlister og få en elektriker til å legge nye kabler. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 (endret) Enig i at de ser shabby ut. Og ledninger bør vel også skiftes ut etter en del år av sikkerhetsmessige årsaker mener jeg å ha hørt. Med de nye listene som blir høyere enn de gamle må de gamle kontaktene uansett flyttes opp så da er det like greit å bare få hele elektriske rakkelet fjernet og skiftet ut med nytt. Og med nye lister dekker det faktisk over den skadde tapeten, så det var en hyggelig oppdagelse der jeg stort sett slipper å sparkle og pusse Forresten, etter å ha malt veggene ferdig (og evt. sparklet igjen hullene etter de gamle ledningene og kontaktene), er det lurest å ha snekker til å sette på listene først, eller elektriker til å sette opp nye kontakter og ledninger? Endret 13. august 2018 av minimax Lenke til kommentar
bas Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Listene på først, det er dette elektrikeren bruker som referanse. Ellers vil han måtte prøve å måle seg frem hvor vedkommende tror listene havner, noe som garantert ikke blir like bra som å slå på listene først. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Godt poeng! Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 (endret) Hvordan fjerner man gulvlister på best mulig vis når de virker limt til underlaget (tapet)? Vi skal skifte gulv (samt lister), men jeg vil nødig skade tapeten. Jeg har forsiktig prøvd å "lirke" listene ut fra veggen (ved hjelp av skrujen og en flat metallplate -en sikling eller noe lignende) uten helt å klare det (se vedlagte bilder -klikk på for å vise de større), så finnes det en bedre metode? Jeg har brukt et lite brekkjern med suksess. Du kan gjerne bruke en tynn metallplate bak her også for å skåne veggen, særlig der det er gips. Du kan også vurdere å skjere listene opp i mindre stykker som gjør det mye enklere å ta bort. En multikutter er perfekt for den slags. Endret 13. august 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå