Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?

Anbefalte innlegg

Det er mulig det er det eneste spørsmålet DU har, men JEG lurer på hvor god trening de hadde til å kjenne igjen psykiske sykdommer, uviklingshemminger og lignende ting som hadde hjulpet de i denne situasjonen.

Det at du velger å se på dette som en svart/hvitt situasjon hvor en utviklingshemmet fyr med en lekepistol fikk svarteper og politiet blir stående igjen som hvitmalte helter, betyr faen ikke at vi andre trenger å gjøre det.

Hvitmalte helter? Neppe, en veldig stygg episode.

De politifolkene har sannsyneligvis ødelagt jobben, eller kan ikke jobbe lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det er det eneste spørsmålet DU har, men JEG lurer på hvor god trening de hadde til å kjenne igjen psykiske sykdommer, uviklingshemminger og lignende ting som hadde hjulpet de i denne situasjonen.

Det at du velger å se på dette som en svart/hvitt situasjon hvor en utviklingshemmet fyr med en lekepistol fikk svarteper og politiet blir stående igjen som hvitmalte helter, betyr faen ikke at vi andre trenger å gjøre det.

Da er vi tilbake til spørsmålet som du har hoppet bukk over: Er det mindre farlig å bli skutt av en psykisk utviklingshemmet enn av en "normal" person?

Og for å unngå dine vanlige følelsesladde stråmenn: Nei, jeg sier ikke at han skjøt noen eller hadde et skarpt våpen.

I andre avsnitt er du i gang med følelsesutbrudd og stråmenn igjen. Skjerp deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, jeg kan det. For prosedyre og regler burde sørge for at ingen uskyldige utviklingshemmede mennesker ble drept.

Prosedyrene de har sier at de skal gjøre sitt ytterste for at INGEN skal bli drept. Problemet er at enkelte handlinger fra vedkommende kan føre til at de ikke har noe valg.

Lenke til kommentar

Hvitmalte helter? Neppe, en veldig stygg episode.

De politifolkene har sannsyneligvis ødelagt jobben, eller kan ikke jobbe lenger.

Du skal heller ikke se bort ifra at de slutter frivillig, selv om de skulle bli frikjent. Nettopp for å slippe å oppleve noe slikt igjen.

Lenke til kommentar

Forslag til hvordan dette kan praktiseres?

Psykriatisk undersøkelse før politiet rykker ut?

Ja, morsomt at du skulle spørre! BEDRE OPPLÆRING! Har jeg ikke sagt det nok ganger?

Jeg vet at norsk politi IKKE er kurset godt nok i psykiatri, og det har jeg ingen grunn til å tro at ikke gjelder i Sverige. Dette kan redde liv!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, morsomt at du skulle spørre! BEDRE OPPLÆRING! Har jeg ikke sagt det nok ganger?

Jeg vet at norsk politi IKKE er kurset godt nok i psykiatri, og det har jeg ingen grunn til å tro at ikke gjelder i Sverige. Dette kan redde liv!

Men hvor mye er godt nok, mener du? Kan du vise til den gjeldene utdanningen på PHS i Norge og Sverige(ja, det heter PHS der og) mangler og burde inneholde?

Norsk og svensk Politi har nærmest ihørt lang utdanning i verdensammenheng.

Lenke til kommentar

Men hvor mye er godt nok, mener du? Kan du vise til den gjeldene utdanningen på PHS i Norge og Sverige(ja, det heter PHS der og) mangler og burde inneholde?

Norsk og svensk Politi har nærmest ihørt lang utdanning i verdensammenheng.

Nei, jeg har ikke peiling på psykiatri. Men jeg har blitt fortalt fra folk som HAR peiling på psykiatri at politiet har omtrent like god peiling som meg - nær null.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke peiling på psykiatri. Men jeg har blitt fortalt fra folk som HAR peiling på psykiatri at politiet har omtrent like god peiling som meg - nær null.

Har denne personen kjennskap til pensum på PHS, eller er det en anektode fra en hendelse de har observert?

Men uansett.. Det er enkelte situasjoner man rett og slett ikke har mulighet til å de-eskalere. Man kan ikke utdanne seg til å forhindre at noen utfører livstruende handlinger. Er noen umiddelbart farlig, då må denne stanses. Da er dessverre tiden for å "forhandle" passert.

Lenke til kommentar

Har denne personen kjennskap til pensum på PHS, eller er det en anektode fra en hendelse de har observert?

Men uansett.. Det er enkelte situasjoner man rett og slett ikke har mulighet til å de-eskalere. Man kan ikke utdanne seg til å forhindre at noen utfører livstruende handlinger. Er noen umiddelbart farlig, då må denne stanses. Da er dessverre tiden for å "forhandle" passert.

Hvem bryr seg om pensum på PHS? Dette er folk som har jobbet med politiet i psykiatrien og sett hvor lite kunnskap de har! Eller, en person. Dumt å omtale henne som folk.

Lenke til kommentar

Og jeg påstår at alt tyder på at de her HADDE valg!

Hva tyder på at de hadde valg?

Hvordan ville opplæring i psykiatri hjulpet i denne situasjonen?

Og om man har aldri så mye opplæring i psykiatri så hjelper det lite hvis den psykisk syke er i ferd med å drepe noen.

Ser forresten fra en artikkel som ble linket til at "polisen sköt så kallad verkanseld mot Eric efter att en hotfull situation uppstått i samband med att han skulle kontrolleras".

Hva er egentlig deres definisjon av mørkt?

Dette?

Jeg vet ikke hvordan lysforholdene var akkurat der det skjedde akkurat da det skjedde, men man vet at det skjedde midt på natten, før soloppgang.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om pensum på PHS? Dette er folk som har jobbet med politiet i psykiatrien og sett hvor lite kunnskap de har! Eller, en person. Dumt å omtale henne som folk.

Fordi pensum på PHS viser hvilken opplæring de faktisk har. Hvis den skal økes så har jo det relevans for hva som må økes og hva de allerede har.

Og når noen i psykiatrien sammenligner Politiets psykatriopplæring med sin egen, så vil den jo selvfølgelig fremstå som mangelfull. Men det blir en urettferdig sammenlignig. Som å sammenligne en lege med sanitetsmannen i et lag soldater og så påstå at han har for lite opplæring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...