Skatteflyktning Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Se der ja: Eric ble altså skutt og drept bakfra, med god belysning ... i "selvforsvar" med 25 skudd avfyrt av Politiet, og null skudd avfyrt av Erics lekepistol. https://www.expressen.se/nyheter/advokat-polis-skot-ihjal-eric-med-skott-i-ryggen/ Endret 12. februar 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Av 25 skudd var det altså 3 som traff, og det dødelige i ryggen. Imponerende. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Mener å huske at det var noen som snakket om "rettede skudd" her, så de 22 som ikke traff var nok bare varselsskudd. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Svenske politifolk mistenkt etter at mann med downs ble drept Flere svenske politifolk er mistenkt for lovbrudd etter at en mann med Downs syndrom ble drept av politiet i fjor, ifølge advokaten til en av politifolkene. NTB Hm.. Spent på å se hva utfallet blir og om vi får vite mer spesifike detaljer om hendelsesforløpet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 When you're *down* and outWhen you're *on the street*When evening *falls* so hardI will comfort you (ooo)I'll take your part, oh, when *darkness* comesAnd *pain* is all around Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 (endret) Da er det vel min tur å be deg om kilde, da. Det var da voldsomt til mas. Fant ikke studien akkurat nå, men det er en artikkel her: https://www.magma.no/politifolk-varsler-om-kollegers-overtramp Litt ironisk å først og fremst tenke på sikkerheten til den man skal skyte vel? Nei, de skulle ha brukt pepperspray på lilletåa hans. Hvorfor gjorde de ikke det? Udugelige folk. Hva er værst, ekspanderende ammo som resulterer i 100 flere uskyldige drepte med downs i året eller helmantlet som går i gjennom og som harmløst treffer bakken og stopper, hvorpå ingen dør. Ja, en harmløs helmantlet kule som bare går gjennom og ikke noe mer. Helt harmløs. Bortsett fra at også den gjør skade i vedkommende, samt at det er langt større risiko for at andre blir truffet. Kan du forresten vise statistikken over disse 100 uskyldig drepte med downs? Det er kjekt man ikke har valg da. Man kan ikke gå inn i situasjonen på ulike måter og man kan i hvert fall ikke trekke seg tilbake. Er man i tvil må man konkludere med at det er noen som har til hensikt å bruke våpenet og som må drepes på flekken. Så kjekt at alt kun har ett valg.... Og dersom det faktisk hadde vært en bevæpnet person som hadde til hensikt å drepe noen? I det øyeblikk noen retter et våpen mot politiet eller andre så har politiet hjemmel til å skyte, ferdig med det. At noen av dere avfeier argumenter om at ekspanderende kuler ikke er lov i militære med tildels enkle "politiet er ikke militære" og tilsvarende utsagn viser at dere ikke ser på intensjonen bak regelen. Det mener jeg er korttenkt (dette gjelder ikke alle, men noen av dere). Det avfeies ikke. Det at politi ikke er militære er en faktaopplysning som er relevant. Dessuten bruker ikke politiet ekspanderende ammunisjon som deler seg opp. Du ignorerte alt jeg skrev om politiets bruk av ekspanderende ammunisjon, og nå driver du bare med villedende kommentarer. Du er for feig til å svare på det jeg faktisk skrev om dette. Ikke utvid debatten til også å omhandle usa. Verken i Norge eller Sverige blir det skutt politifolk daglig. Derimot har det svenske politiet langt verre tilstander hos seg enn norsk politi har. Endret 21. februar 2019 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 (endret) Så når politiet retter ett våpen mot deg har du intet valg? Det stemmer. Da adlyder du ordre, og ferdig med det. Var det ellers noe anti-stat-spam du hadde på lager? Overskriften burde vel være: "Nå ønsker politiet å kriminalisere uskyldig som de dreper." Jesus Kristus. For det første er det norsk politi som ønsker et slikt forbud. Det var svensk politi som drepte vedkommende. For det andre vil ikke en slik ny lov ha tilbakevirkende kraft. Så nei, han ville ikke blitt kriminalisert. Kunnskapsnivået ditt = 0,00000. Endret 21. februar 2019 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Man kan jo ogsaa spoerre seg om en person med Downs-syndrom har lett tilgang paa vaapen, eller om man burde skjoent at det var en leke ... men det vet man ikke. For alt betjentene paa jobb vet, kunne han ha funnet pistolen hjemme hos foreldre/venner, og da er han en reell fare. Så de i det hele tatt at det var en person med downs da? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Ja, en harmløs helmantlet kule som bare går gjennom og ikke noe mer. Helt harmløs. Stråmann, ingen har hevdet det. Bortsett fra at også den gjør skade i vedkommende, samt at det er langt større risiko for at andre blir truffet. Politiet skyter ofte mot folk mens uskyldige er rett bak altså. Eller nei, de gjør jo ikke det. Da er kanskje ikke den risikoen reell, men oppkonstruert? Kan du forresten vise statistikken over disse 100 uskyldig drepte med downs? Nok en stråmann. Var et søkt moteksempel på et søkt konstruert eksempel fra en annen. Kontekst er en fin båt. Og dersom det faktisk hadde vært en bevæpnet person som hadde til hensikt å drepe noen? I det øyeblikk noen retter et våpen mot politiet eller andre så har politiet hjemmel til å skyte, ferdig med det. Fint du lager nok en stråmann, ingen har stilt spørsmål om politiets hjemmel. Du svarer ikke på det du siterer. Det avfeies ikke. Det at politi ikke er militære er en faktaopplysning som er relevant. Det brukes også som svar til tross for at jeg skriver at jeg vet politiet ikke er militære og ikke er under samme regelverk. Da er det ikke en faktaopplysning, det er en måte å avfeie argumentet. Dessuten bruker ikke politiet ekspanderende ammunisjon som deler seg opp. Det er det heller ingen som har hevdet. Du ignorerte alt jeg skrev om politiets bruk av ekspanderende ammunisjon, og nå driver du bare med villedende kommentarer. Nå vet jeg ærlig talt ikke hva du snakker om. Jeg kan vagt huske at du har hevdet en rekke ting om den ekspanderende amunisjonen til politiet. Du har så dårlige kilder og dårlige argumenter at jeg ikke kan ta for meg alle. Du er for feig til å svare på det jeg faktisk skrev om dette. Og der kom det velkjente personangrepet fra hekomo. Du har selv hevdet at den som kommer med personangrep er tom for argumenter. Jeg forstår det er frustrerende å ikke finne motargumenter, men jeg snakker ikke med barn som ikke kan diskutere sak. Du får altså ingen flere svar fra meg. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Det var da voldsomt til mas. Fant ikke studien akkurat nå, men det er en artikkel her: https://www.magma.no/politifolk-varsler-om-kollegers-overtramp Huff da. Jeg vil jo ikke mase på deg. Jeg tenkte altså på en kilde som faktisk underbygger påstanden din om at politiet er flinkere enn andre til å angi kolleger. Kilden din sier ingenting om dette. 2 Lenke til kommentar
I16 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Da var altså tiltalen klar. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MR74jR/polititjenestemenn-tiltalt-etter-at-eric-torell-ble-drept Det sås slik jeg forstår det ingen tvil om at politiet hadde hjemmel til å skyte, men her blir politiet altså tiltalt fordi de ikke sluttet å skyte da Eric vendte dem ryggen. Jeg stiller meg undrende til tiltalen. Tunnelsynet man får i en ekstremt truende situasjon, spesielt om man bruker mye av sin mentale kapasitet på å skyte, fører fort til at man ikke får med seg slikt som at mistenkte snur ryggen til. Det å stoppe opp før trusselen er nøytralisert når man blir møtt med et tilsynelatende skarpt automatvåpen virker helt på jordet for min del. Ut ifra opplysningene patruljene fikk i forkant av oppdraget skjønner jeg godt at de skjøt til den opplevde trusselen var nøytralisert. Her lukter det etterpåklokskap i lange, lange baner. Hele saken er jo bare tragisk på så utrolig mange måter. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2019 Forfatter Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Utrolig hvordan pressen fortsatt ukritisk uthever Politiets lite troverdige påstander Lekepistolen som Torell bar på, hadde stor likhet med en MP5 maskinpistol. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MR74jR/polititjenestemenn-tiltalt-etter-at-eric-torell-ble-drept https://www.dagbladet.no/nyheter/politimennene-som-skjot-og-drepte-eric-20-hylles-av-kollegaer/70540912 Endret 12. april 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Politiet skyter ofte mot folk mens uskyldige er rett bak altså. Eller nei, de gjør jo ikke det. Da er kanskje ikke den risikoen reell, men oppkonstruert? Ok, så i føkge nirolo så er altså gjennomskyting og rikosjettering oppkonstruert. Takk til deg. Huff da. Jeg vil jo ikke mase på deg. Jeg tenkte altså på en kilde som faktisk underbygger påstanden din om at politiet er flinkere enn andre til å angi kolleger. Kilden din sier ingenting om dette. Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at nyutdannede og studenter i praksis varsler oftere enn de som har jobbet lengre. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Da var altså tiltalen klar. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MR74jR/polititjenestemenn-tiltalt-etter-at-eric-torell-ble-drept Det sås slik jeg forstår det ingen tvil om at politiet hadde hjemmel til å skyte, men her blir politiet altså tiltalt fordi de ikke sluttet å skyte da Eric vendte dem ryggen. Jeg stiller meg undrende til tiltalen. Tunnelsynet man får i en ekstremt truende situasjon, spesielt om man bruker mye av sin mentale kapasitet på å skyte, fører fort til at man ikke får med seg slikt som at mistenkte snur ryggen til. Det å stoppe opp før trusselen er nøytralisert når man blir møtt med et tilsynelatende skarpt automatvåpen virker helt på jordet for min del. Ut ifra opplysningene patruljene fikk i forkant av oppdraget skjønner jeg godt at de skjøt til den opplevde trusselen var nøytralisert. Her lukter det etterpåklokskap i lange, lange baner. Hele saken er jo bare tragisk på så utrolig mange måter. For en pussig tiltale. De burde ha sett at han vendte ryggen mot dem?! Forventes det magiske evner fra politiet da? Altså at det kreves at de skal se ting de ikke ser? Merkelig. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Utrolig hvordan pressen fortsatt ukritisk uthever Politiets lite troverdige påstander https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MR74jR/polititjenestemenn-tiltalt-etter-at-eric-torell-ble-drept https://www.dagbladet.no/nyheter/politimennene-som-skjot-og-drepte-eric-20-hylles-av-kollegaer/70540912 Du er klar over at han holdt våpenet i hendene, ikke sant? At politiet ikke hadde luksusen av å se et bilde av våpenet liggende på bakken? 2 Lenke til kommentar
I16 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Utrolig hvordan pressen fortsatt ukritisk uthever Politiets lite troverdige påstander https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MR74jR/polititjenestemenn-tiltalt-etter-at-eric-torell-ble-drept https://www.dagbladet.no/nyheter/politimennene-som-skjot-og-drepte-eric-20-hylles-av-kollegaer/70540912 Hvis du ser på pressekonferansen, så var det et mye bedre bilde av lekevåpenet der. Det er nesten på størrelse med en MP5 og mangler magasin. På bilder ovenfor kan det se ut som en litt stor pistol, det er det altså ikke. Det er en lekemaskinpistol uten magasin. På bildet som illustrerer hva tjenestepersonene så da Eric rettet lekevåpenet mot dem, blir det veldig likt en MP5 eller lignende våpen. Korrigerer meg selv etter innlegget nedenfor: Lekevåpenet er åpenbart en replika av en MP5, bare med manglende kolbe, magasin og noen småting. Endret 12. april 2019 av I16 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Øverst ekte mp5. Nederst den han holdt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. april 2019 Forfatter Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Ettersom Svensk politi faktisk selv bruker MP5 burde det ikke vært mulig å ta feil mot en ladd og klar MP5 der. Takker for bedre bilde. Endret 12. april 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Da har vi skjønt at det ikke var en Nerf fargesprakende gevær eller vannpistol.Tragisk att det skjedde. Han var vel voksen, gikk ute og siktet med (Edit skrivefeil) SVART våpen på politi i et belastet område.Kommunikasjon var feil, i samband. Og det var mørkt.Ungdom med Downs osv burde ikke hatt våpen kopier.Men jeg vil ikke nekte de det heller.Riktig uansett at politi etterforskes og siktes. For det skal ikke skje.Så får vi se hva som hender og kommer fram.Det er endel faktorer her, misforståelser i datasystem, nervøs nabo, feil på samband, feil sted, feil tid. En 20 år gammel gutt med svart våpenreplika men på 4års nivå... Endret 12. april 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
I16 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Ettersom Svensk politi faktisk selv bruker MP5 burde det ikke vært mulig å ta feil mot en ladd og klar MP5 der. Takker for bedre bilde. Vel, du har et noe spesielt forhold til det å se forskjell på airsoft/replikavåpen og skarpe våpen i en skarp situasjon. Har du lest om hva stress gjør med persepsjonen i slike situasjoner? Det er ikke lett å se forskjellen på slikt i en hektisk situasjon, uanhengig av om politiet selv bruker MP5 eller ikke. Nå er det jo heller ikke dette tiltalen handler om, de har jo konkludert med at selve skuddløsningen var hjemlet i en opplevd nødvergesituasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå