Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?

Anbefalte innlegg

Poenget er ikke om vi har kjennskap til dem eller ikke, men at det er disse man må vurdere når man skal evaluere politiets handlinger.

Nå bare roter du. Jeg ba deg ikke spekulere og det var det. La nå det ligge.

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg påpeker at mennesker er mennesker.

Vådeskudd under ladegrep skyldes inkompetanse. Da trenger man virkelig mer trening. Jeg har aldri vært borti andre enn politi som har klart det.

Men de klarer jo vådeskudd når de øver på å trekke våpenet også, så jeg er ikke forundret egentlig. Åpenbart at disse ikke burde gå med kule i kammeret.

Når man først må avfyre skudd er det sannsynligvis for sent å ta ladegrep. Dessuten er det for eksempel ikke sikkert man har begge hendene fri:

http://dybde.politiforum.no/skuddene.html

Du har funnet en fortelling hvor to stykk med en åpenbar agenda om å få permanent bevæpning sier at det reddet livet deres. Ja, det var et vektig argument.

Påstanden din om at det sansynligvis er for sent å ta ladegrep når man først må skyte er åpenbart noe du dikter opp selv.

Ladd våpen i hylster er bedre enn både dagens løsning og halvladd.

Nei.

Hvilke da? Du gjentar jo bare påstanden uten å komme med noe konkret.

Du får følge med i tråden, når du er borte en uke så gidder ikke jeg lete opp det som er postet for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kravet ditt er at politiet skal kunne leste tanker. Interessant. Hva med å leve i virkeligheten et lite øyeblikk?

Du synser i vei om situasjonen uten at du egentlig vet hva som skjedde. Tragisk.

Kravet mitt er at politiet skal vite hva de skyter på. Det visste de ikke i dette tilfellet. Jeg kommer ikke til å lempe på det kravet selv om jeg har forståelse for at det ikke alltid er enkelt. Den som bevæpner seg må ta konsekvensene.

Synsing er tydeligvis kun greit i polisens favør. Tragisk.

Det rammer ikke vilkårlig. En person som bærer våpen og truer med dette våpenet og blir skutt er ikke en vilkårlig person.

Eller et lekevåpen, eller noe som ligner litt i mørket.

Vi kan ikke kreve at de henter inn mer informasjon enn det som faktisk er mulig i den aktuelle situasjonen. Dere skrivebordssynsere burde kommer dere ut i den virkelige verden litt oftere.

Vet ikke om jeg tør. Kan jo risikere å møte politiet.

De valgte ikke å holde seg passive. Det fantes ingen måte å ta seg over til øya på fordi alle båtene var tatt av sivile som dro ut for å plukke opp ungdommer på vannet. Da de to politibetjentene prøvde å anrope båtene svingte de unna, sannsynligvis fordi de hadde hørt at det var noen i politiuniform som skjøt folk.

Ja. Det var de siviles feil at politiet ikke kom seg ut på øya. Hadde det virkelig spilt noen rolle om politiet hadde plivoen sin i 2011? Jeg tviler.

Lenke til kommentar

Kravet mitt er at politiet skal vite hva de skyter på. Det visste de ikke i dette tilfellet. Jeg kommer ikke til å lempe på det kravet selv om jeg har forståelse for at det ikke alltid er enkelt. Den som bevæpner seg må ta konsekvensene.

Hvordan ser du for deg at politiet skal klare det i praksis, samtidig som at de skal beskytte seg selv og andre fra å bli skutt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligvis ikke. Man må først og fremst se på hvordan politiet har opptrådt som helhet.

Enig. Og dersom Eric av en eller annen grunn faktisk har fremstått som umiddelbart livsfarlig og Politiet har opptrådt i helhold til rutinen(som i utgangspunktet er svært god), så mener jeg de ikke kan klandres.

Lenke til kommentar

Hvordan ser du for deg at politiet skal klare det i praksis, samtidig som at de skal beskytte seg selv og andre fra å bli skutt?

Aner ikke. Det må de som har heltemonopol finne ut selv.

Enig. Og dersom Eric av en eller annen grunn faktisk har fremstått som umiddelbart livsfarlig og Politiet har opptrådt i helhold til rutinen(som i utgangspunktet er svært god), så mener jeg de ikke kan klandres.

Kanskje rutinene er feil. Har ikke politiet laget rutinene selv?

Lenke til kommentar

Videre så kan man jo si at de faktisk visste hva de skjøt på. De skjøt på en person som (antakelig)fremstod som livsfarlig. De skjøt neppe blindt uten å sikte på noe.

Lenke til kommentar

Aner ikke. Det må de som har heltemonopol finne ut selv.

Kanskje rutinene er feil. Har ikke politiet laget rutinene selv?

Hva er feil med at de kun får skyte dersom de oppfatter at de selv eller tredjepart er i umiddelbar fare? Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Videre så kan man jo si at de faktisk visste hva de skjøt på. De skjøt på en person som (antakelig)fremstod som livsfarlig. De skjøt neppe blindt uten å sikte på noe.

Joda, men enkelte mener jo politiet minst skal få ID og ta en funksjonstest av våpenet før de gjør noe..

Lenke til kommentar

Skremmende tanke.

Ubegrunnet spekulasjon.

Er det mindre skremmende om de skjøt blindt uten å se målet foran seg?

Nei, absolutt ikke ubegrunnet. Hvertfall ikke noe mer ubegrunnet enn at enkelte spekulerer i at de skal ha skutt til tross for at de kunne se at de ikke egentlig var i fare.

Lenke til kommentar

Siden vi ikke vet det ene eller det andre, så blir vel alle slike detaljer spekulasjoner?

Nei, vi vet endel

1. Eric hadde Downs

2. Eric hadde ett leketøysvåpen

3. Politimennene drepte Eric

4. Politiet skjøt minst 7 skudd

5. Dette var om natten

6. Politiet hadde lommelykter

7. Politiet hevder selvforsvar (som alltid)

8. Politiet har gitt feilaktig forklaring på flere punkter

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...