Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?

Anbefalte innlegg

Selv om disse skulle være dine kunder ... peis på!

Kunden har rett til å fortelle deg hva han ønsker. Men når han skal lære deg metodene du skal bruke for å få det til, er det vel du selv som vet best?

Dersom jeg leier inn en fagperson til å pusse opp badet mitt, så har ikke jeg kompetanse til å korrigere måten han gjør det på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunden har rett til å fortelle deg hva han ønsker. Men når han skal lære deg metodene du skal bruke for å få det til, er det vel du selv som vet best?

Hvem er Politiets "kunder" (i teorien) om ikke befolkningen?

Dersom jeg leier inn en fagperson til å pusse opp badet mitt, så har ikke jeg kompetanse til å korrigere måten han gjør det på.

Her har fagpersnonene ødelagt badet ditt, eller i dette tilfellet drept en uskyldig person, og man kan ikke påpeke at han har gjort noe galt og må betale for det?

Slikt som dette der rørleggerne sørger for å ha monopol, truer kundene til å betale det det finner for godt, ødelegger badet, påstår at det er slik det skal være, og ber seg frabedt at kunden klager på jobben de har gjort ... slik er det kun staten som driver på.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvem er Politiets "kunder" (i teorien) om ikke befolkningen?

Her har fagpersnonene ødelagt badet ditt, eller i dette tilfellet drept en uskyldig person, og man kan ikke påpeke at han har gjort noe galt og må betale for det?

Jo. Og som i mitt eksempel, kan folket bestemme hvordan vi vil ha det. Men den Politifaglige vurderingen som må til for å få det sånn, må nesten fagfolkene ta.

Klart man kan det. Men nøyaktig hva som ble gjort galt og om det er grovt uaktsomt eller et "hendelig" uhell, er det fagpersoner som må bedømme. Når det gjelder erstatning vil jeg nok uansett ha krav på det, akkurat som familien til Eric nok har krav på det(erstatning kan selvsagt aldri noen gang kan være nok for deres tap).

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Jo. Og som i mitt eksempel, kan folket bestemme hvordan vi vil ha det. Men den Politifaglige vurderingen som må til for å få det sånn, må nesten fagfolkene ta.

Klart man kan det. Men nøyaktig hva som ble gjort galt og om det er grovt uaktsomt eller et "hendelig" uhell, er det fagpersoner som må bedømme. Når det gjelder erstatning vil jeg nok uansett ha krav på det, akkurat som familien til Eric nok har krav på det(erstatning kan selvsagt aldri noen gang kan være nok for deres tap).

Med "erstattning" mener jeg selvsagt at Politifolkene burde straffes som enhver annen som begår uoverlagt drap. Den monetære erstattning til hans familie kommer i tillegg.
Lenke til kommentar

Med "erstattning" mener jeg selvsagt at Politifolkene burde straffes som enhver annen som begår uoverlagt drap. Den monetære erstattning til hans familie kommer i tillegg.

Ikke om det hele fremstod som om de var i livsfare. Akkurat som at privatpersoner heller ikke skal straffes for å ta feil i nødverge hvis har en god grunn til å tro de er i livsfare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke om det hele fremstod som om de var i livsfare. Akkurat som at privatpersoner heller ikke skal straffes for å ta feil i nødverge hvis har en god grunn til å tro de er i livsfare.

Hvor mange privatpersoner vet du om som har sluppet unna med det etter at de har skutt og drept en annen?

Lenke til kommentar

Uoverlagt drap er vel ikke avhengig av om de oppfattet det som selvforsvarssituasjon eller ikke?

Noen som dreper noen ved å kjøre på dem blir som oftest dømt for uoverlagt drap ... selv om det ikke var selvforsvar.

Lenke til kommentar

Uoverlagt drap er vel ikke avhengig av om de oppfattet det som selvforsvarssituasjon eller ikke?

Noen som dreper noen ved å kjøre på dem blir som oftest dømt for uoverlagt drap ... selv om det ikke var selvforsvar.

Det er ingenting som heter uoverlagt drap. Det er overlagt, forsettelig eller uaktsomt.

Dersom man kjører på noen ved er uhell man kan klandres for, er det uaktsomt drap(går ut ifra at du mener uaktsomt). Men det vesentlige er jo hvorvidt man kan klandres. Kan man ikke det, går man straffri.

Lenke til kommentar

Hvor mange privatpersoner vet du om som har sluppet unna med det etter at de har skutt og drept en annen?

Vet ikke. Men i prinsippet gjelder det enhver borger. Men så har du jo handleplikten til Politiet da, som enhver annen ikke har og dermed må forklare hvorfor de ikke heller prøvde å rømme. Politiet SKAL oppsøke nødvergesituasjoner(grovt forenklet), mens privatpersoner skal prøve å unngå dem.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter uoverlagt drap. Det er overlagt, forsettelig eller uaktsomt.

Dersom man kjører på noen ved er uhell man kan klandres for, er det uaktsomt drap(går ut ifra at du mener uaktsomt). Men det vesentlige er jo hvorvidt man kan klandres. Kan man ikke det, går man straffri.

Spørsmålet her er "Bør den som dreper en uskyldig person straffes ... selv om drapsmannen er Politi?"
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er "Bør den som dreper en uskyldig person straffes ... selv om drapsmannen er Politi?"

Jeg mener spørsmålet er "bør den som dreper en uskyldig person straffes.... Selv om han ikke kan klandres." Altså uanhengig av om han er Politi eller ikke.

Lenke til kommentar

Hva om det var jeg som hadde skutt Eric? Burde jeg bli straffet? (Jeg syntes han så skummel ut)

Ikke om du hadde en god grunn til å tro du var i livsfare.

"Han så skummel ut" holder selvsagt ikke. Også har du jo det faktum at Politiet må gripe inn, mens du kan snu og gå andre veien.

Men nå er vel dette mer eller mindre de samme som du og jeg har diskutert tidligere i tråden?

Lenke til kommentar

Jeg noterer at vi er enige i at de samme regler burde gjelde for Politiet som for alle andre ... i dette tilfellet.

Det burde alltid være de samme reglene. Bortsett fra enkelte unntak etter tjenestemessige behov.

Men retten til å forsvare seg er jo selvsagt ikke noe unntak etter tjenestemessige behov.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Det burde alltid være de samme reglene. Bortsett fra enkelte unntak etter tjenestemessige behov.

Vi er nok uenige om unntakene (jeg ser INGEN legitime unntak), men de er neppe relevante for denne saken.

Men retten til å forsvare seg er jo selvsagt ikke noe unntak etter tjenestemessige behov.

Dog, her forsvarte de seg ikke, så her er det snakk om retten til å ta liv til uskyldige mennesker, noe hverken Ola, Kari eller Onkel Polti har. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg mener spørsmålet er "bør den som dreper en uskyldig person straffes.... Selv om han ikke kan klandres." Altså uanhengig av om han er Politi eller ikke.

Nja. Spørsmålet er om personen skal klandres. Politi bør også kunne klandres for å ta forhastede beslutninger eller være lite egnet til å ta gode avgjørelser i situasjoner der jobber deres krever det.

Lenke til kommentar

Ikke om du hadde en god grunn til å tro du var i livsfare.

"Han så skummel ut" holder selvsagt ikke. Også har du jo det faktum at Politiet må gripe inn, mens du kan snu og gå andre veien.

Men nå er vel dette mer eller mindre de samme som du og jeg har diskutert tidligere i tråden?

Jeg er ganske så overbevist at du ville blitt straffet om du hadde møtt på Eric og han rettet lekevåpenet mot deg og du følte at det var så livstruende at du avfyrte 6 skudd i og mot vedkommende så han omkom.

Altså du ville blitt straffet for mer enn å bære våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...