Sithric Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Er vel ikke akkurat slik det er ment. Tanken er vel heller at det skal gi dem lavere terskel for bruk av våpenmakt. Jeg har uansett tillit til at de kan håndtere permanent bevæpning på en god måte og ser ingen problemer med å gi dem muligheten til å bevise det. Det har vært episoder, ja, men det kan vi få gjort noe med. De trenger f.eks. ikke kule i kammeret. Nuvell.. Det er en rekke forhold som tilsier at kule i kammeret er det mest hensiktsmessige for Politiet. Tiden det tar å ta ladegrep, muligheten for å få ufullstendig ladegrep, muligheten for fomling under stress, at hånda du bruker til ladegrep er skadd eller opptatt- for å nevne noen. Det er jo som mange ganger nevnt tidligere, en grunn til at svensk og finsk Politi endret våpeninstruksen fra å bære halvladd til å bære ladd. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 On-topic så vet vi jo virkelig ikke de eksakte omstendighetene, polisen er jo litt edgy om dagen (skjønner jeg forsåvidt godt) og i tillegg var det vel mørkt. Hvis man i tillegg har en melder som er helt udugelig og en skikkelse med et våpen (tilsynelatende)... Dårlig miks. Helt enig. Lenke til kommentar
makta556 Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Nuvell.. Det er en rekke forhold som tilsier at kule i kammeret er det mest hensiktsmessige for Politiet. Tiden det tar å ta ladegrep, muligheten for å få ufullstendig ladegrep, muligheten for fomling under stress, at hånda du bruker til ladegrep er skadd eller opptatt- for å nevne noen. Det er jo som mange ganger nevnt tidligere, en grunn til at svensk og finsk Politi endret våpeninstruksen fra å bære halvladd til å bære ladd. Skjønner hva du sier, men det er mulig man må inngå noen kompromisser ikkesant Leste dessuten et intervju av Thor Langli (Innsatsleder, OPD). Han velger å ikke ha kule i kammeret, og jeg kjøper forsåvidt argumentasjonen hans. https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-gar-ikke-med-skudd-i-kammeret/60646854 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. august 2018 Forfatter Del Skrevet 16. august 2018 Kilde? Det er vel rimelig klart utifra det som har kommet frem, at de var der fordi noen hadde ringt inn om en person med våpen? Det har jeg ikke fått med meg derfor ber jeg om kilde for påstanden. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Det har jeg ikke fått med meg derfor ber jeg om kilde for påstanden. Skal grave litt når ikke jeg er på jobb. Kommer tilbake til det. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Skjønner hva du sier, men det er mulig man må inngå noen kompromisser ikkesant Leste dessuten et intervju av Thor Langli (Innsatsleder, OPD). Han velger å ikke ha kule i kammeret, og jeg kjøper forsåvidt argumentasjonen hans. https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-gar-ikke-med-skudd-i-kammeret/60646854 Joda. Er enig i det. Mener bare det er altfor mange som sverger til at halvladd er det eneste rette. Og totalt avskriver argumentene som taler for å ha skudd i kammer. Vil også legge til at siden Langli er tidligere Delta, har jo han mye mer våpentrening enn sine øvrige kollegaer i ordenspolitiet og stiller nok mye sterkere om han plutselig skal bli nødt til å ta et ladegrep i en akutt situasjon. Så han har nok et sterkere grunnlag for å bedømme at han ikke trenger å ha skudd i kammer. Endret 16. august 2018 av Sithric Lenke til kommentar
makta556 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Joda. Er enig i det. Mener bare det er altfor mange som sverger til at halvladd er det eneste rette. Og totalt avskriver argumentene som taler for å ha skudd i kammer. Vil også legge til at siden Langli er tidligere Delta, har jo han mye mer våpentrening enn sine øvrige kollegaer i ordenspolitiet og stiller nok mye sterkere om han plutselig skal bli nødt til å ta et ladegrep i en akutt situasjon. Så han har nok et sterkere grunnlag for å bedømme at han ikke trenger å ha skudd i kammer. Jeg låser meg definitivt ikke fast til at det er den eneste måten å gjøre på, men ser for meg at det gjøres av andre. Og joda, han er en meget rutinert type, kan vel neppe sammenlignes med en fersking rett fra PHS. Grei påpekning. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Jeg låser meg definitivt ikke fast til at det er den eneste måten å gjøre på, men ser for meg at det gjøres av andre. Og joda, han er en meget rutinert type, kan vel neppe sammenlignes med en fersking rett fra PHS. Grei påpekning.Jeg tenker at å la det være opp til hver enkelt tjenesteperson kan være en idé. De som føler at halvladd gir dem for mange ulemper kan bære ladd og de som føler seg kompetente nok til at de overkommer ulempene kan bære halvladd. I Sverige er det i praksis opp til hver enkelt. Eller det vil si, de som er utdannet etter 2012 bærer ladd. De som er utdannet før bærer halvladd, men kan velge å ta den nye våpenopplæringen og deretter bære våpen ladd. Endret 17. august 2018 av Sithric Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Det er litt urovekkende når du (grovt forenklet) sier at den vanlige politi har for lite våpenopplæring til å gå med halvladd våpen, så da må han gå med helladd våpen. Jeg synes politi med helladd våpen er en alt for høy beredskap som ikke kan forsvares med de situasjoner politiet skal håndtere. Som Langli sier, så mister man også et eskaleringsskritt som erfaringsmessig er effektivt for å få folk til å følge ordre. Men dette er vel tema for en annen tråd... Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Det er litt urovekkende når du (grovt forenklet) sier at den vanlige politi har for lite våpenopplæring til å gå med halvladd våpen, så da må han gå med helladd våpen. Jeg synes politi med helladd våpen er en alt for høy beredskap som ikke kan forsvares med de situasjoner politiet skal håndtere. Som Langli sier, så mister man også et eskaleringsskritt som erfaringsmessig er effektivt for å få folk til å følge ordre. Men dette er vel tema for en annen tråd... Ikke noe urovekkende med det. Det krever langt mer opplæring å overkomme ulempene ved å bære halvladd, kontra å bære ladd. Ergo, jo mer du må gjennom før du er klar, jo vanskeligere å utføre det under stress. Færre skritt man må gjennom, gjør det lettere å utføre handlingen uten uhell. Det er ikke dermed sagt at de er dårlig opplært. Bare at det skal langt, langt mer til før problematikken rundt halvladd er overkommet. Husk at Delta, som Langli tidligere var en del av, har 900 treningstimer i året. Dette er noe vanlige Politi bare kan drømme om. Og jeg mener at når man først skal bære våpen, så er det fordi man aldri vet når man kan måtte trenge den umiddelbart. Må man ta ladegrep kan det være en like stor hindring som at den ligger i bilen, dersom man plutselig står overfor umiddelbar livstruende vold på kort avstand(f.eks i en boligblokk).Det med eskaleringskrittet er et veldig godt poeng. Men da har man fortsatt alle de andre ulempene ved å bære halvladd. Men ja, off topic. Vi har jo diskutert dette opp, ned og i mente flere ganger. Endret 17. august 2018 av Sithric Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvis ikke politiet hadde hatt med seg elektrosjokkvåpen, så ville nok denne 87-åringen vært død nå: http://www.foxnews.com/us/2018/08/16/police-chief-defends-officers-use-stun-gun-on-87-year-old-woman.html En gammel dame som kapper løvetann med en kjøkkenkniv og ikke forstår hva politifolkene sier? Fyr løs. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Færre skritt man må gjennom, gjør det lettere å utføre handlingen uten uhell. Færre skritt man må gjennom, gjør det lettere å utføre handlingen ved uhell. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Nå er det kommet frem at ca. 8 av 10 operative Politifolk ønsker generell bevæpning. Og uten å ha noen kilde, vil jeg tro mange av poengene som ble tatt opp i artikkelen jeg nevnte vil være noe av grunnen. At politiet selv ønsker bevæpning er ikke noe argument for å tillate det vel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvis ikke politiet hadde hatt med seg elektrosjokkvåpen, så ville nok denne 87-åringen vært død nå: http://www.foxnews.com/us/2018/08/16/police-chief-defends-officers-use-stun-gun-on-87-year-old-woman.html En gammel dame som kapper løvetann med en kjøkkenkniv og ikke forstår hva politifolkene sier? Fyr løs. En gammel oldemor som er ute og kutter løvetann med kjøkkenkniven sin. Skjønner godt at politiet oppfattet det som en trussel. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 At politiet selv ønsker bevæpning er ikke noe argument for å tillate det vel? Ikke i seg selv. Men argumentene de bruker på hvorfor er verdt å lytte til når man skal bedømme helheten. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Færre skritt man må gjennom, gjør det lettere å utføre handlingen ved uhell. Sånn bortsett fra at vi til nå ikke har hatt et eneste vådeskudd ute på oppdrag, som følge av praksisen. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Sånn bortsett fra at vi til nå ikke har hatt et eneste vådeskudd ute på oppdrag, som følge av praksisen. Ikke på oppdrag men som en direkte konsekvens av helladd og ikke halvladd våpen så har vi et eks her https://www.nrk.no/ostlandssendingen/politimann-skjot-vadeskudd---ingen-alvorlig-skadet-1.12872037 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Sånn bortsett fra at vi til nå ikke har hatt et eneste vådeskudd ute på oppdrag, som følge av praksisen. Politiet har ikke innrømmet noe vådeskudd på oppdrag. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvis ikke politiet hadde hatt med seg elektrosjokkvåpen, så ville nok denne 87-åringen vært død nå: http://www.foxnews.com/us/2018/08/16/police-chief-defends-officers-use-stun-gun-on-87-year-old-woman.html En gammel dame som kapper løvetann med en kjøkkenkniv og ikke forstår hva politifolkene sier? Fyr løs. Ja, norsk politi ville nok iallefall skutt henne. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. august 2018 Forfatter Del Skrevet 17. august 2018 Ja, norsk politi ville nok iallefall skutt henne.Norsk Politi har allerede gjort slikt når de har påtruffet damer med "farlige" tomatkniver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå