Gå til innhold

Widerøe var forberedt på trøbbel med nye fly - nå er de mer pålitelige enn de gamle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor krever flyene så mye lenger rullebane enn takeoff roll og landing run?

 

 

Med moderne innflygningsutstyr (som Widerøe har), hvorfor må lengden på rullebanen dobles?

Jeg tipper sikkerhet. Blant annet om noe skulle skje med flyet før de får høy nok hastighet til å rotere.

Lenke til kommentar

Hvorfor krever flyene så mye lenger rullebane enn takeoff roll og landing run?

 

 

Med moderne innflygningsutstyr (som Widerøe har), hvorfor må lengden på rullebanen dobles?

Enkelt og greit sikkerhet og marginer. Dessuten påvirker både værforholdene og lasten dette veldig mye.

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m).

Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon.

Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent.

Også kjent som sentralisering og rasering av distrikts-Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...