Redaksjonen. Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Smertefri overgang til større jetfly.Widerøe var forberedt på trøbbel med nye fly - nå er de mer pålitelige enn de gamle Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 For oss uvitende. Hva er mest robust? - å få fugler i propell - å få fugler i jet-motor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Begge type motor er designet for å kunne tåle en fugl og fremdeles være flyvedyktig inntil service etter landing. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 I følge tv-serien "flyhavarikommisjonen" så har vel en jumbojet eller noe liknende med store jet-motorer tålt varm lava-aske og klart å tenne opp igjen "mid-air". Så en måke, gås er vel "barnemat" i forhold tenker jeg. Selv om det nok leder til å forsikre seg med en nødlanding etter en hvilken som helst motorhendelse av alvorligere grad. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg er mer spent på hvordan suksess raten på landing er med disse flyene ift propell traverne. De landet jo i skikkelig drittvær som widerøe ofte befinner seg i. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? Det er iallefall det jeg har hørt var grunnlaget til at widerø i utgangspunket gikk for Dash'ene. Mulig det ikke stemmer, jeg er ingen flyekspert Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Overlevert i april? Kanskje konkludere etter en hel vinter? 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Propell er nok overlegent jet i Hammerfest. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Her er snakk om Embraer E90-E2, og Widerøe er lanseringskunde. Legg merke til "E2". Ny flytype. Jeg skal ikke spekulere i hva som er forskjellen på E90 og E90-E2. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart? Det har neppe noe med propellen å gjøre, heller designet på vingene (med ekstra mye løft, som går på bekostning av drivstoff-effektivitet). Og høye vinger gjør at motoren ikke tar nedi / får grus, støv, etc i seg. Dash-flyene er laget spesifikt for slike forhold. 3 Lenke til kommentar
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Propell er nok overlegent jet i Hammerfest. Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent. Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full lastAntonov 72: https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-72 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 (endret) KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet? I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta...... Endret 6. august 2018 av StigVidar Lenke til kommentar
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly). Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå? KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid. Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet? I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta...... Lakselv (2816m) og Kirkenes (2115m) 2 Lenke til kommentar
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full lastAntonov 72: https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-72 Hadde jo vært utrolig morsomt, men dessverre lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Egil Johnsen Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m). Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon. Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent. Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer. Det stemmer. DAT har vel prøvd, men det er vel vanskelig å få økonomi i dette, hvis flyene må fly halvfulle. https://www.nordlys.no/nyheter/dette-stoppet-dat/s/1-79-5988094 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå