Gå til innhold

Widerøe var forberedt på trøbbel med nye fly - nå er de mer pålitelige enn de gamle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge tv-serien "flyhavarikommisjonen" så har vel en jumbojet eller noe liknende med store jet-motorer tålt varm lava-aske og klart å tenne opp igjen "mid-air". Så en måke, gås er vel "barnemat" i forhold tenker jeg. Selv om det nok leder til å forsikre seg med en nødlanding etter en hvilken som helst motorhendelse av alvorligere grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly).

 

Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly).

 

Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå?

KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at propell som går saktere er mer manøvrerbart?

Det har neppe noe med propellen å gjøre, heller designet på vingene (med ekstra mye løft, som går på bekostning av drivstoff-effektivitet). Og høye vinger gjør at motoren ikke tar nedi / får grus, støv, etc i seg. Dash-flyene er laget spesifikt for slike forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Propell er nok overlegent jet i Hammerfest.

 

Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m).

 

Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon.

 

Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent.

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m).

 

Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon.

 

Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent.

Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer. 

Lenke til kommentar

 

KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly).

 

Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå?

KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid.

Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet?

 

I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta......

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar

 

 

KLM har hundrevis av Embraer 175 og 190, og har flydd dem i årevis. Inkludert i Norge (Jeg har selv flydd Ålesund-Amsterdam i et slikt fly).

 

Hvilke problemer ventet Widerøe å finne på sitt éne fly, som KLM ikke har oppdaget ennå?

KLM har halller aldri prøvd å lande disse i Finnmark på vinterstid.

Hvilke rullebaner i Finnmark kan ta i mot dette flyet?

 

I farten kommer jeg kun på rullebanen utenfor Alta......

Lakselv (2816m) og Kirkenes (2115m)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her må vi skille mellom kortbanenettet og de ordinære flyplassene. Kortbanenettet har en rullebane som er 1/3 av det vanlig lengde (1000m kontra 3000m).

 

Problemet som Widerøe står ovenfor, er at det er bare er Dash 8-100 som kan lande/ta av på disse rullebanene med full last, og Dash 8-100 er gått ut av produksjon.

 

Eneste løsningen blir da en konsolidering av kortbanenettet, noe som er politisk betent.

Eventuelt andre fly. De har jo allerede tittet på ATR, og andre. De kan jo også operere på kortbanenettet, problemet er at de må ha med færre passasjerer. 

Det stemmer. DAT har vel prøvd, men det er vel vanskelig å få økonomi i dette, hvis flyene må fly halvfulle.

 

https://www.nordlys.no/nyheter/dette-stoppet-dat/s/1-79-5988094

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...