Oly Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg bor i en firemannsbolig på litt over 60 kvadrat, og her har jeg stue kombinert med kjøkken. Jeg har en Flexit kjøkkenvifte, viftemotoren er å finne rett ovenfor kjøkkenviften ("gjemt" bak et krydderskap), og dette er en form for kjøkkenvifte som også styrer ventilasjon i leiligheten. Det er både ventilasjon som går rett til bad (som er vegg i vegg med kjøkken-partiet av leiligheten) og ventilasjon som leder ut via taket (jeg bor i andre etasje). På kjøkkenvifta kan jeg med en bryter velge om jeg skal benytte meg av ventilasjon ut eller ventilasjon bad. Problemet mitt er at denne kjøkkenviften støyer en hel del. Det virker som at den lager jevnt over mer støy noen tider på døgnet enn andre, og generelt synes jeg den laget unormalt mye susing. Jeg byttet selve viftemotoren for ca et år siden for å se om dette hjalp, men det hjalp ikke nok synes jeg. Er det unormalt at det kan ha satt seg noe fast inne i selve ventilasjonskanalene i slike tilfeller, og i så tilfelle hva er en bra måte å få ordnet opp i dette? Spesial-verktøy for å renske ventilasjonskanalene, eller leie av egne folk som gjør slike jobber? Jeg er litt usikker på hvor vanlig dette er, så jeg trenger de råd jeg kan få. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 Dette var populært på 80-tallet. Muligens noe på 90-tallet også, men det vet jeg ikke. Dersom ikke rør og slanger er byttet ut bør det sjekkes, en salig blanding av støv og fett gjør det både litt brannfarlig og dårlig trekk, slik at motor muligens jobber noe hardere enn den trenger. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Er det lys hvisling eller brumming/dur? Er det motoren som lager ulyden? (Du indikerer at ny motor reduserte ulyden) Har det alltid vært ulyd fra denne? Er det flexislange (aluminium eller plast?)som går fra hetten eller ventilasjonskanal? Har vindretning noen innvirkning på ulyden? Når det gjelder motoren så vet jeg ikke. Lys hvisling indikerer ofte at noe har satt seg fast i kanalen. Hvis det alltid har vært sånn så kan det være en skrue som har penetrert slangen/kanalen eller i verste fall feil montert kanalføring eller dårlig fuging av påstikk (selv om det såvidt meg bekjent ikke er normalt å koble kjøkkenavtrekk til øvrig ventilasjon) Er det dypere rumling så mener jeg det kan peke på feil dimensjonering av kanaler eller løse deler, men et kjøkkenavtrekk har normalt sett ikke nok gjennomstrømning til å få noe problem av dette. Det samler seg mye fett i kanaler tilknyttet kjøkkenavtrekk så det kan sikkert fort skje at noe henger seg fast. Normalt sett, når man skal rengjøre kanaler så kobler man fra eksisterende vifter og filter og kobler på en kraftig vifte som trekker ut luft for så å stake kanalen fra innsiden. Det er vanligvis ganske enkelt å gjøre selv om man har tilgang på en kanalvifte. Endret 4. august 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. august 2018 Del Skrevet 4. august 2018 (endret) Jeg er dessverre redd for at det bare er sånn. Hvis det er motoren som bråker, kan du isolere skapet. Endret 4. august 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Når er boligen bygget? På midten av 90-tallet var det mange som klaget på støy fra Flexit-løsning montert i kjøkkenskap. Produsenten løste dette ved å installere en ekstra bryter inni skapet, der man kunne velge hastigheten på trinn 1 på viften. Man kunne velge mellom normalt trinn 1 (med ganske mye støy) og en lavt trinn 1 (0,5?), som reduserte støyen betydelig. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Hei, beklager sent svar. Boligen er bygget i 2004. Da jeg tidligere plugget ut strømmen til selve viftemotoren for å bytte den ut, kom det en behagelig stillhet i leiligheten. Støyen kommer når denne sviver rundt og jobber. Jeg lurer på å høre med en lokal forhandler her i området for tips og råd her; kanskje bytte ut viften mot en variant som støyer mindre, isolere viftemotoren bedre eller gjøre som i andre husstander med å få viften montert på krypeloftet over meg (er ikke lagt gulv på krypeloftet vel og merke, men dette bør la seg gjøre). Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Flytt saken opp på kryploftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå