Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkode P0302


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sjekket i dag en Volvo S60 2.0T 2001 mod. Det første jeg gjorde var å scanne for feilkoder. Da fikk jeg opp 3 koder:

 

P0030 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1)

 

P0134 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)

 

P0302 Cylinder 2 misfire

 

Bilen har en ødelagt lambdasensor. De to øverste kodene er jeg ganske sikker på har med den å gjøre, men den nederste er jeg ikke sikker på.

P0302 er tydeligvis en alvorlig feil, men kan det være lambdasensoren det og?

 

Dessuten var det en del rust på bremsecaliper, støtdemper og bremseskiver (se bilder). Dette må vel byttes og?

 

Takker for svar! 

 

post-398786-0-58089100-1533325284_thumb.jpg

post-398786-0-38628500-1533325291_thumb.jpg

post-398786-0-25797700-1533325315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P0302 betyr feiltenning på sylinder 2.

 

Tennplugg, kabel, coil, dyse, kompresjon, vann i drivstoff o.l er det som trigger en sånn kode. Du kjører rundt med fusk på sylinder 2.

 

Rust på støtdemper skål, calliper og klave er sånn det skal se ut. Ingen mangler her og alt er som normalt.

 

Den bremseskiva kan vel diskuteres. En del overfalte rust fordi bilen har stått stille. Kjør en tur å brems den ren. Ser det er en del svartpolert rust, striper, slitekant på den i ytterkant, men er det 25% rust eller under min.mål? Tvilen kommer kunden til gode og jeg godkjenner den.

 

Du skal bytte lambdasonden som sitter før katalysator.

Lenke til kommentar

Eller nei, ved å zoome inn på skiva ser den ikke helt bra ut. Kjør en tur for bedre vurdering.

 

Edit: br.skiver er et helvette å vurdere. Jeg har ombestemt meg å gir mangel. Bytt br.skiver.

 

Sorry skriver i fylla :p

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

P0302 betyr feiltenning på sylinder 2.

 

Tennplugg, kabel, coil, dyse, kompresjon, vann i drivstoff o.l er det som trigger en sånn kode. Du kjører rundt med fusk på sylinder 2.

 

Rust på støtdemper skål, calliper og klave er sånn det skal se ut. Ingen mangler her og alt er som normalt.

 

Den bremseskiva kan vel diskuteres. En del overfalte rust fordi bilen har stått stille. Kjør en tur å brems den ren. Ser det er en del svartpolert rust, striper, slitekant på den i ytterkant, men er det 25% rust eller under min.mål? Tvilen kommer kunden til gode og jeg godkjenner den.

 

Du skal bytte lambdasonden som sitter før katalysator.

Ok, hva burde jeg gjøre for å finne ut hva som forårsaker feiltenninga? Skal jeg bare sende den på NAF test og få hele bilen sjekka kanskje? 

 

Var ikke mange skriveleif der, så du er bedre til å skrive i fylla enn meg i alle fall :D

Lenke til kommentar

hehe, jeg er en dreven fredags alkoholiker.

 

P0300 er random misfire på alle sylindre, så har du P0301 for misfire sylinder 1, P302 for misfire sylinder 2 osv.

 

Først så demonterer du coilen på sylinder 2 og bytter plass med coilen på f.eks sylinder 3. Disse coilene er helt like og kan "kryssbyttes".

 

Deretter kan du se om feilkoden følger etter coilen.

 

Får du plutselig opp feilkode P0303 nå? Hvis feilkoden følger etter coilen så bytter du coil.

 

Hvis ikke så er tennpluggen neste. Prøv å kryssbytt tennplugg på sylinder 2 og 3, følger feilkoden etter tennpluggen?

 

En turbomotor er kresen på tennplugg og coil, jeg vil tippe du finner ut av det allerede her. Hvis du klarer å bytte tennplugger så klarer du dette. Dette er sånt som tar 10 minutter, men jeg skriver 2 timer feilsøk på fakturan.

 

Up 2 you som Thaibertene pleier å si.

 

Ingen kompresjon, vann i fuel railen, dyse, sånt er sjeldent og vi er ikke der enda. Sjekk tenning først.

 

NAF kommer ikke til å finne ut av dette bortsett fra å bekrefte at det er feilkode og feiltenning på sylinder 2. De skrur ikke, de reparerer ikke biler.

 

Hvis du vil at NAF skal vurdere rusta så finns det folk fra NAF her inne og er de uenige med meg så skriker dem høyt, det er bare å la posten stå litt så ser vi utviklinga =)

 

Å få hele bilen sjekket før du begynner å koste på så mye som ei krone er alltid å anbefale. Å sjekke bilen en plass, ta utbedringen en annen plass, og etterkontroll på en tredje plass er også å anbefale. Jo flere mekanikere som ser på bilen jo bedre vurdering får du.

 

At NAF gjør en bedre kontroll enn andre er også bare tullete. Jeg har tidligere læregutter og et par kjentfolk som jobber hos NAF. Like ofte som jeg gjør feil så tar jeg dem i å gjøre feil. Det jobber de samme folka overalt. Du kan levere bilen på nærmeste bakgårdsverksted og du gambler like hardt på om du får en riktig vurdering her som hos NAF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En turbomotor er kresen på tennplugg og coil, jeg vil tippe du finner ut av det allerede her. Hvis du klarer å bytte tennplugger så klarer du dette. Dette er sånt som tar 10 minutter, men jeg skriver 2 timer feilsøk på fakturan.

 

Up 2 you som Thaibertene pleier å si.

Hva for et sted jobber en som svindler kunder på denne måten?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man betale for mer enn den faktiske tidsbruken?

 

Hadde jeg gjort sånt i jobben min ville firmaet fått et elendig rykte og måttet lagt ned i løpet av kort tid, slik kan man rett og slett ikke holde på.

 

Du tør vel ikke si hvem du jobber for?

Lenke til kommentar

Vel, når folk er redde for å åpne motorommet og ikke skjønner en dritt så kan jeg egentlig ta betalt akkurat det jeg vil.

 

Jeg har en ekstremt dyktig mekaniker i stallen som bl.a har vært med på tv2 hjelper deg som spesialist en del ganger. Han koster 52 000 i mnden og løser alle kjipe feil på 5 minutter.

 

Hvorfor skal jeg tape penger på han? Jo dyktigere mekaniker som ser på bilen din jo billigere skal det bli? Hvorfor skal kompetanse være gratis?

 

Jeg kan godt sette en hjelpearbeider på dette som bruker 2 dager på å finne feilen, men jeg kan ikke akkurat presantere en regning til kunden på 20 timer feilsøk.

 

Hvis du absolutt vil at jeg skal ta betalt for reell brukt tid så kan jeg godt gjøre det. Jeg prøver å balansere mest mulig så folk får opplæring samtidig som dagen løser seg og butikken går rundt.

 

Selv har jeg vært norgesmester i bilmekanikk, jeg var også påmeldt til OL i Tokyo via opplæringsringen til Opel fordi jeg var spesiell(selvom jeg ikke jobbet der). Nå i dag har jeg 17års erfaring med verkstedrift og 2 master diagnose brev for bilmerket, Toyota/Lexus og Mercedes, jeg har jobbet på 6 forskjellige bilverksteder og har hvertfall hatt 15 læregutter hvor alle sto fagprøven.

 

Min nåværende stilling er Daglig/teknisk leder på et MECA verksted. Jeg har blitt headhuntet for å redde et synkende skip som ikke genererer penger.

 

Når jeg jobbet på merkeverksted kosta jeg 2300 i timen ink. moms. Nå koster jeg 1350 ink moms og uansett om jeg skriver 2 eller 3 timer så er det er fortsatt billigere enn å dra på merkeverksted. Disse veit hvertfall hvordan man lopper folk for penger og jeg har god opplæring derfra.

 

Jeg har en en inbox full av takkemails fra privatpersoner og verksteder i løpet av årene fordi jeg tenker høyt og deler erfaring. Jeg har sagt opp 2 stillinger fordi jeg blir pålagt å skrive under på taushetsplikter og hvordan skal jeg kunne hjelpe folk på nett da?

 

Jeg gjør alt dette kun for dere, jeg viser TS hvor mye penger han kan spare på å gjøre ting selv samtidig som jeg lærer folk hvordan man tjener penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe, jeg er en dreven fredags alkoholiker.

 

P0300 er random misfire på alle sylindre, så har du P0301 for misfire sylinder 1, P302 for misfire sylinder 2 osv.

 

Først så demonterer du coilen på sylinder 2 og bytter plass med coilen på f.eks sylinder 3. Disse coilene er helt like og kan "kryssbyttes".

 

Deretter kan du se om feilkoden følger etter coilen.

 

Får du plutselig opp feilkode P0303 nå? Hvis feilkoden følger etter coilen så bytter du coil.

 

Hvis ikke så er tennpluggen neste. Prøv å kryssbytt tennplugg på sylinder 2 og 3, følger feilkoden etter tennpluggen?

 

En turbomotor er kresen på tennplugg og coil, jeg vil tippe du finner ut av det allerede her. Hvis du klarer å bytte tennplugger så klarer du dette. Dette er sånt som tar 10 minutter, men jeg skriver 2 timer feilsøk på fakturan.

 

Up 2 you som Thaibertene pleier å si.

 

Ingen kompresjon, vann i fuel railen, dyse, sånt er sjeldent og vi er ikke der enda. Sjekk tenning først.

 

NAF kommer ikke til å finne ut av dette bortsett fra å bekrefte at det er feilkode og feiltenning på sylinder 2. De skrur ikke, de reparerer ikke biler.

 

Hvis du vil at NAF skal vurdere rusta så finns det folk fra NAF her inne og er de uenige med meg så skriker dem høyt, det er bare å la posten stå litt så ser vi utviklinga =)

 

Å få hele bilen sjekket før du begynner å koste på så mye som ei krone er alltid å anbefale. Å sjekke bilen en plass, ta utbedringen en annen plass, og etterkontroll på en tredje plass er også å anbefale. Jo flere mekanikere som ser på bilen jo bedre vurdering får du.

 

At NAF gjør en bedre kontroll enn andre er også bare tullete. Jeg har tidligere læregutter og et par kjentfolk som jobber hos NAF. Like ofte som jeg gjør feil så tar jeg dem i å gjøre feil. Det jobber de samme folka overalt. Du kan levere bilen på nærmeste bakgårdsverksted og du gambler like hardt på om du får en riktig vurdering her som hos NAF.

Liten oppdatering: ringte selger og spurte om feiltenninga (glemte å gjøre det i går for en eller annen grunn). Han sa at han hadde denne feilen for 2-3 mnd siden, og bytta coil på sylinder 2. Når han fikk feiltenninga trodde han at han punga, siden bilen begynte å riste, og motoren hørtes litt ut som en traktor. Dette var det ingen antydning av i går. Så kanskje verkstedet ikke fjernet feilkoden?

 

Angående kryssbytting av coil og tennplugg kunne jeg sikkert prøvd meg på det, men føler det blir litt dumt siden det ikke er min bil, og jeg ikke har mekka særlig før.

 

Tenkte å stikke innom igjen i dag, fjerne koden, prøvekjøre og se om koden er tilbake igjen. Høres det lurt ut?

 

Angående sjekk før kjøp osv, kanskje det er bedre å få den sjekket hos et vanlig verksted, så kanskje jeg får det litt billigere en 3000 som hos NAF?

Lenke til kommentar

Vel, når folk er redde for å åpne motorommet og ikke skjønner en dritt så kan jeg egentlig ta betalt akkurat det jeg vil.

 

Jeg har en ekstremt dyktig mekaniker i stallen som bl.a har vært med på tv2 hjelper deg som spesialist en del ganger. Han koster 52 000 i mnden og løser alle kjipe feil på 5 minutter.

 

Hvorfor skal jeg tape penger på han? Jo dyktigere mekaniker som ser på bilen din jo billigere skal det bli? Hvorfor skal kompetanse være gratis?

Det er helt ok å skulle tjene penger på de ansatte så lenge man er ærlig.

 

Det betyr at man setter en timepris som reflekterer kompetanse- og kostnadsnivå, det er helt vanlig i mange bransjer (også din bransje faktisk)

 

Hvis du absolutt vil at jeg skal ta betalt for reell brukt tid så kan jeg godt gjøre det. Jeg prøver å balansere mest mulig så folk får opplæring samtidig som dagen løser seg og butikken går rundt.

Neida, det du forsøker er svik mot kunden, det er rett og slett bedrageri.

 

 

Selv har jeg vært norgesmester i bilmekanikk, jeg var også påmeldt til OL i Tokyo via opplæringsringen til Opel fordi jeg var spesiell(selvom jeg ikke jobbet der). Nå i dag har jeg 17års erfaring med verkstedrift og 2 master diagnose brev for bilmerket, Toyota/Lexus og Mercedes, jeg har jobbet på 6 forskjellige bilverksteder og har hvertfall hatt 15 læregutter hvor alle sto fagprøven.

Om du har vært norgesmester eller OL-mester (OL i bilmekanikk høres bare latterlig teit ut forresten) er irrelevant i denne sammenheng. Jeg betviler ikke at du er flink i faget ditt, problemet er bare at du altså tar betalt for arbeid som faktisk ikke er utført.

 

Min nåværende stilling er Daglig/teknisk leder på et MECA verksted. Jeg har blitt headhuntet for å redde et synkende skip som ikke genererer penger.

Hvilket MECA-verksted er det? Jeg vil gjerne vite hvem man skal anbefale folk å holde seg unna hvis de ikke vil bli belastet for arbeid som ikke er reelt..

 

Når jeg jobbet på merkeverksted kosta jeg 2300 i timen ink. moms. Nå koster jeg 1350 ink moms og uansett om jeg skriver 2 eller 3 timer så er det er fortsatt billigere enn å dra på merkeverksted. Disse veit hvertfall hvordan man lopper folk for penger og jeg har god opplæring derfra.

At frittstående 3-partsverksteder skal være rimeligere enn merkeverksteder er naturlig.

Så hvis du skriver dobbelt så mye tid mener du at prisen din som er mindre enn det dobbelte altså er lavere enn på merkeverkstedet? Du ser utfordringen med et slikt utsagn?

 

 

 

Jeg har en en inbox full av takkemails fra privatpersoner og verksteder i løpet av årene fordi jeg tenker høyt og deler erfaring. Jeg har sagt opp 2 stillinger fordi jeg blir pålagt å skrive under på taushetsplikter og hvordan skal jeg kunne hjelpe folk på nett da?

Det er ganske sært å føle seg nødt til å ta vare på en hver mail fra fornøyde kunder.

 

Jeg gjør alt dette kun for dere, jeg viser TS hvor mye penger han kan spare på å gjøre ting selv samtidig som jeg lærer folk hvordan man tjener penger.

Samtidig er det dine betalende kunder som altså blir bedratt ved at du tar betalt for noe som ikke er reelt.

Lenke til kommentar

Det spiller vel ikke så mye rolle. Alternativet er å ta høyere timepris så sluttsummen blir den samme.

 

Det at mekanikere kan bruke forskjellig tid på en jobb er også et poeng. Mange verksteder har lister de går etter. Det står det at den og den jobben tar så-så mange timer og så skriver de dette selv om de sikkert bruker mindre, siden de har gjort jobben hundre ganger før.

 

Hvis han faktisk leverer fra seg fakturaer hvor det står "Bytte av tennplugg. 2 timer" så kan jeg være enig at det grenser til svindel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...