Gå til innhold

Kan mobiloperatøren min beregne forbruk på mobildata feil?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser noen "discrepancies" på samtalespesifikasjonen min fra MyCall, ser at mobildata som trekkes fra min datapakke varierer fra en periode til en annen, selv om jeg har brukt egentlig den på den samme måten. 

Så i utgangspunktet bruker jeg opp nå mer enn 3GB hvor tidlig i år var det nok? 

 

Har dere opplevd det samme med noen anne operatør ? Kan de ta feil ved registrering av forbruket mitt? 

Før jeg ringer til de og bruker opp min tid til å vente på Kundeservice, så vil gjerne få noen tips - kanskje det er noe som jeg må endre på telefonen ( selv om jeg har deaktivert oppgraderinger med mobildata, wifi hjelp, og passer på å slå mobildata av hvis er hjemme)

 

Mvh

K.A. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ser video på sider som Youtube eller Netflix, risikerer du at den automatisk justerer kvaliteten utifra hastigheten den klarer å oppnå. Dette spiser data om du har rask linje.

 

Jeg har 4G fra Telia på hytta. Nettet er lynraskt, men med begrenset datakvote.

Hvis jeg ser på video med laptopen eller mobilen, justerer jeg kvaliteten ned for å unngå HD som spiser datakvoten.

Med Chromecast er ikke kvalitet valgfritt lengre. Med min lynraske 4G blir jeg påprakket HD selv om jeg ikke ønsker det.

 

Sånne ting må du være oppmerksom på.

 

Telefonen din gir deg en liste over dataforbruk. Det er detaljert, så du kan sjekke hvor mye hver app bruker, og når det blir brukt.

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Ut fra det du sier, så er det egentlig under min kontroll hvor mange MB brukes opp. Operatøren skal kun registrere det som jeg bruke. 

Kan hende at jeg har sett videor på Youtube med litt bedre kvalitet :) Men er overrasket at det gjør forksjell på flere hundre MB. 

Lenke til kommentar

YouTube i 480p i en time utgjør ca 240MB, 1080p utgjør ca 750MB, 1080p60fps vil trekke enda mer, mulig du har en telefon som støtter 1440p eller 2160p også, det trekker da enda mer.

 

Har du android eller ios? Begge systemer har en intern måte å telle databruk på også, som er uavhengig fra det mobiloperatøren din teller.

Lenke til kommentar

YouTube i 480p i en time utgjør ca 240MB, 1080p utgjør ca 750MB, 1080p60fps vil trekke enda mer, mulig du har en telefon som støtter 1440p eller 2160p også, det trekker da enda mer.

 

Har du android eller ios? Begge systemer har en intern måte å telle databruk på også, som er uavhengig fra det mobiloperatøren din teller.

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Ut fra det du sier, så er det egentlig under min kontroll hvor mange MB brukes opp. Operatøren skal kun registrere det som jeg bruke. 

Kan hende at jeg har sett videor på Youtube med litt bedre kvalitet :) Men er overrasket at det gjør forksjell på flere hundre MB. 

på denne filmen

360p: 24MB

480p: 100MB

720p: 180MB

1080p: 343.1MB

4K: 2523 MB

Endret av Hans_Henrik
Lenke til kommentar

Her kommer en liten tabell over live-streaming fra noen kilder.  Husk også det går data oppover når du streamer en film.  Dette er kontroll og handshake-trafikk og er som regel i området omkring 10% når du streamer live sendinger (målt på hjemmeruter).

 

 

Kanaler med live streaming

NRK og TV2, 1280x720 oppløsning, 3,5 mbps, ca 1,7 GB per time

CMore live, 1920x1080, 5 mbps, ca 2,4 GB per time

CMore film, 1920x0180, 8 mbps, ca 3,8 GB per time

RiksTV live, 1280x720, 6 mbps, ca 2,9 GB per time

 

Viaplay bruker, på maks kvalitet, ca 2,5 GB per time.  Netflix bruker, på maks kvalitet med full-HD, mellom 2 og 3 GB per time så lenge du ikke streamer 4K-sendinger.   Både Viaplay og Netflix har bedre bilde og lyd på sine sendinger enn f.eks. CMore film pga bedre komprimering og algoritmer rundt dette. Men live sendinger bruker ofte 20-25% mer båndbredde enn streamingtjenester fordi de ikke har "god nok tid" til komprimering.  

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for hjelpen. Man mistenker operatøren først, men det er jo umulig for de å justere mitt mobildatabruk. Alt skjer direkte på mobilinnstilinger.

Operatøren din kan måle den minste lille bevegelse som skjer på telefonen din. Det er ikke sånn at de sitter der og måler beløp på fakturaen din etter vindretningen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...