Gå til innhold

FreeBSD installasjonsproblem


Anbefalte innlegg

har sittet i mange mange timer å prøvd å installere freeBSD 5.1 på min lille maskin

maskinen er en shuttle ss51 med 1.8 p4 , 256 mb ram, 80bg seagate barracuda IV

 

første problem kom nesten med en gang da freebsd rapporterte feil med disk geometrien.

 

jeg satte denne i henhold til hva som står om sektorer på hjemmesiden til seagate

[link]

 

så fortsatte jeg og møtte ikke på flere problemer før jeg rebootet etter "vellykked installasjon"

 

installasjonen var søkk borte, og jeg fikk beskjeden om at "operating system missing" hvis jeg brukte standard bootloader, og den bare hang seg på F1 FreeBSD uten å komme seg videre hvis jeg brukte freebsd bootloaderen.

 

da jeg bare skal ha freebsd på denne maskinen har jeg valgt kun en partisjon.

 

har søkt rundt på google, og det virker som om det er noe problem med ikke lineære innlesninger på de første 69 sektorene eller noe slikt som skaper problemene... men jeg finner ingen løsning på dette...

 

står heller ikke noe i O'store bsd håndbok heller som jeg har funnet som omhandler dette problemet..

 

mvh

 

soniX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken geometri ble rapportert først? Har du prøvd å installere uten å endre geometrien?

 

FreeBSD må bruke og bruker, så langt jeg har forstått, samme geometri som bios-en. Rapporterer FreeBSD "feil" geometri, vil jeg tro årsaken ligger i biosen.

 

Geometrien som blir brukt av bios/os er uansett ikke den reelle fysiske geometrien. Disken du bruker har for eksempel bare 1 hode, ikke 16.

 

Prøv ev. 4.9 eller 5.2. Du trenger ikke laste ned annet enn mini-cd-en for å installere operativsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...