Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å finne ut av en enkel statistikkoppgave


Krokanrull

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en statistikk/logikk/matematikk-situasjon her jeg trenger hjelp til å løse.

Det dreier seg om elopoeng og statistikk ut i fra dette.

Jeg har 2593 matcher totalt spilt. Jeg har vunnet 1463 av disse. Jeg har per i dag 56% winrate.

Hvor mange flere wins til trenger jeg for å gå opp til 57% winrate? Om vi tenker oss at jeg vinner hver match framover.

Any takers? :)

I'd be grateful. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, rett svar er egentlig 35.

Det er mulig det er nok med 5 seiere for å få det til å se ut som 57%, dersom spillet runder opp 56,5% til 57%. Men det var ikke det han spurte om.

Den som kan litt mer regning enn det som vi lærte på grunnskolen, ser at 57% er oppgitt med to gjeldende siffer, og det nås etter 5 forsøk (0,56505)  Hadde det blitt spurt etter når man nådde 57,0%, er svaret 32 (0,56952), mens man når 57,00% (og enda nøyaktigere angivelser) etter ganske riktig 35 forsøk (0,570015).

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Og TS definerte ikke spørsmålet godt nok til at du kan vise at jeg tar feil. Dessuten føler jeg meg krenket, da jeg har studert matematikk ved UiO, og jeg liker ikke tonen din. :p

Ikke ofte å se "argumentasjon" maken til denne, heldigvis. Matematikk ved UiO har jeg også studert, forresten, uten at den kunnskapen er meg det minste til hjelp her. 

Gjeldende siffer og hva det innebærer, hører hjemme på et mer elementært nivå. Jeg lærte det på skolen da jeg var 16, og boka bar enda det dekkende navnet "Praktisk regning", minnes jeg.

Noe denne oppgaven egentlig også er: De fire regningsartene holder lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...