Gå til innhold

hjelp meg velge et objektiv

Anbefalte innlegg

Sorry folkens. Dere har nok disse trådene langt opp i halsen. Jeg skal kjøpe meg et canon 10D kamera nå, og trenger et godt allround objektiv. Noe jeg kan bruke på portrett foto og generelt bruk når jeg er ute og laffer. Jeg vet det er 1000 tråder på dette emnet, og jeg har lest det jeg har kommet over. Men alt blir bare rot. Masse tall og mange meninger. Gi meg noen få forslag på et godt objektiv til en ca 2000-3500.....

takk :)

liten edit: vært en stor fordel om det var kompitable med et analogt kamera for fremtiden... skal muligens skaffe et analogt før eller senere også.

Endret av Twice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du handler fra USA så får du Canon EF 28-135 3,5-5,6 IS USM for under 4000 levert på døren i hvert fall (B&H Photo) . Har ikke dette objektivet selv, men det blir nok neste på listen (så snart økonomien tillater det). Har fått meget bra omtale i ymse Canon-fora på nettet, og etter å ha sett en drøss av bilder tatt med 10D + dette objektivet så er jeg personlig overbevist. Du får en brennvidde på ca. 45-216mm på 10D, og med denne "image stabilizeren" (IS) så kan ta håndholdte bilder i situasjoner som ellers ville krevd stativ. Det eneste jeg kan tenke meg at du kan komme til å savne er mer vidvinkel. Objektivet kan forøvrig også brukes på analoge Canon-kameraer.

Lenke til kommentar

Jeg har sistnevnte objektiv (28-135 f3,5-5,6 IS USM) til min EOS300D og synes det er ett greit allround objektiv, forøvrig kjøpt på B&H Photo Video i USA. Ville kanskje vurdert å ta med en EF 50mm f1,8 II som koster under tusenlappen ved siden? Fint til portretter osv

Lenke til kommentar
Det objektivet som står mest på mitt 300D er en Canon 28-105/3.5-4.5
Om du har penger til 28-135 IS er nok det hakket bedre igjen, men 28-105 er et godt allround-objektiv.
Må vel forresten innrømme at det er Sigma 70-300/4-5.6 som har hatt fast plass på kameraet ved utefotografering (fugler +++). Kjempeobjektiv til den prisen. :thumbup:

Kan vel slenge på at det objektivet jeg er blitt mest glad i er Sigma 105/2.8 1:1Macro :w00t:
Wow, for et flott redskap å jobbe med. Med Canon 250D og et +4 closeupfilter(tilsammen +8 diopter) i front av det igjen kan man ta macrobilder i størrelsen 1,9:1 Det vil si at 12x8mm fyller hele bildet ;)
Den er også helt rå å bruke til portretter.
Lenke til kommentar

Takk folkens. Dette var til stor hjelp.

Det jeg har et spørsmåk om. Hvis man bestiller fra USA vil jeg ikke da få krav om å betale moms på varen?....

Jeg kommer til å ta en av 28-135 eller 28-105.... hva er forskjellen på da.... image stabilisator?

edit: har vel mer eller mindre bestemt meg for 28-135 objektivet.

Men jeg trenger et macro/portrett objektiv. Takker Åken Bom for forslaget om det Sigma objektivet, men det blirlitt i dyreste laget akkurat nå...

Kunne det billige 50mm objektivet til canon duge?...eller har dere noen andre forslag.?

Endret av Twice
Lenke til kommentar
IS er noe som både er kjempeflott og dessverre koster en del penger.
Med et IS-objektiv vil du kunne bruke lengre lukkertider uten å få dårlige bilder pga. kamera-skjelving/bevegelse.
Har en 50mm 1.8II selv og den er flott til portretter. Den er brukbar til macro også, men jeg synes man må litt vel nærme det man fotograferer med en så kort brennvidde. Dette er nok helt sikkert en sak med delte meninger, men jeg foretrekker litt lengre arbeidsavstand. Dette har også med at blitzen lyser opp jevnere når man kan trekke seg litt tilbake.

Har du penger til det så gå for 28-135 IS og en 50mm. :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...