Gå til innhold

Ny eller brukt starter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Villa aldri turt å kjøpe en brukt starter til båtmotor. Du vet aldri hva du får. Avhengig av motor er det imidlertid mulig å få tak i en "byttestarter". Det er brukte startere som er plukket helt ned og satt sammen igjen med nye slitedeler.

Før du bytter bør du imidlertid være helt sikker på at det er starteren som er dårlig. Veldig vanlig i båt er at det er enten dårlige kabler mellom batteri og starter, eller at batteriet er dårlig.

Lenke til kommentar

Det er nok starteren som er gåen. Det er strøm til starter men den slår ikke inn. Har målt når jeg vrir om tenningen og den får fullt utslag på strøm men ikke noen reaksjon fra starter. Tok også en kabel fra hoved strøm til starter og direkte på styrestrøm og det gnistrer men fortsatt ikke noe tegn til liv. Starteren er også rusten og fæl, så har bare ventet på at den skulle ryke egentlig. Det har vært en liten lekkasje i manifolden tidligere så det har dryppet sjøvann på starteren. Fikset lekkasjen når den ble oppdaget.

Lenke til kommentar

Når man skal ha såpass mye effekt så hjelper det lite å måle spenningen annet enn for å avdekke rent brudd. Mulig du har diagnostisert det korrekt, men har man ikke korrekt utstyr så er beste måte å kople sammen flere batterier og deretter sette på startkabel eller lignende på innslaget. (altså der hvor kabelen kommer fra batteriet inn på den klumpen over selve starteren) samt en liten kabelstump mellom dette og inn på det du kaller styrestrømmen. Husk også å sette en startkabel fra minuspol til motorblokka.

Uansett: jeg ville ikke kjøpt brukt. Da kan du lett ende opp med to startere med samme feilen...

Jeg har skrudd litt på startere, og enkleste er selvsagt å bare bytte hele greia. Hvis økonomi har en rolle så er det ofte mulig å rense opp litt. Feilene er etter min erfaring veldig sjeldent i selve startmotoren men i innslagget. Det er jo egentlig bare et relee, og avhengig av variant ikke krevet så mye effekt og derfor kan være veldig utsatt for korrusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...