Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løst eksosrør

Kiiis

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peugeot 206, 2003 modell. Bilen har lite verdi, men jeg ønsker å kjøre den så lenge som mulig. For en god stund tilbake begynte eksospotta å bråke mer og mer. Til slutt løsnet selve potta sånn halveis av, da festet jeg med strips av alle ting fordi det var det jeg hadde i bilen når jeg sto på parkeringsplassen utenfor Rema 1000. Senere fant jeg ut at den ene stagen? fra potta hadde falt av den gummifesta, så den plasserte jeg tilbake og potta var dermed festet på begge sider igjen uten problem. Bråket derimot fortsatte og nå har jeg funnet ut at selve eksosrøret som går inn i potta ikke er festet, den er bare litt inni potta, men det er stor glippe, eksos slipper ut og jeg ser ikke at det er noe feste der, man kan enkelt å greit presse røret inn i potta på plass uten å bruke makt før den selvfølgelig siger ut tilbake. 

Er det noen som kjenner til denne problemstillingen? For det første bruker vel bilen mer drivstoff, noe jeg syns jeg merker, det bråker, det vil gå galt en dag og den vil vel ihvertfall ikke gå igjennom eu kontroll til vinteren? 

Håper på noen kloke ord etter dere får se bildene.

post-376528-0-34676000-1533211023_thumb.jpg

post-376528-0-56861000-1533211032_thumb.jpg

post-376528-0-71191800-1533211038_thumb.jpg

post-376528-0-64316100-1533211049_thumb.jpg

post-376528-0-34914800-1533211057_thumb.jpg

post-376528-0-99358600-1533211072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sveising kan ikke jeg drive med, kjenner ingen heller så det er nok ikke aktuelt. Det finnes jo type pastaer, men tviler på at de kan tette den store glippa der og samtidig holde røret på plass inni i potta, den er jo rimelig langt ut fra potta som bildene viser. Har tenkt noe lignende, toth. Om det går an å bytte ny billig potte og skjøte på det røret som går inn i potta siden jeg ikke ser noen feil på det røret. Hadde vært lettere hvis det gikk en liten stubb ut av potta bak, så kunne man tre den enten over eller inni røret og bruke klemmere/skjøt. På bildene fra den ene siden ser man også en form for bolt/skrue, aner ikke hva slags hensikt den har hatt? 

Lenke til kommentar

Har tenkt noe lignende, toth. Om det går an å bytte ny billig potte og skjøte på det røret som går inn i potta siden jeg ikke ser noen feil på det røret.

Ta en tur på Biltema og se på den potta, den har nok en eller annen ordning på baksiden - enten tres røret inni, bruker en flens, skjøtemuffe e.l.

Mekonomens illustrasjoner viser hvertfall at det er en stuss på dem(dette er deler til 206 99-09): 

vPZSUKM.png

Endret av toth
Lenke til kommentar

Problem løst! Fant ut at den lille stubben som går ut av potta skal bare presses inntil eksosrøret og festes med en klemme! Stubben fra potta går utover på enden og enden av eksosrøret som skal inntil går innover på enden, så de legges enkelt og greit inntil hverandre.

Bestilte og fikk ny potte og klemme, tok av potta tidligere i kveld, løsnet klemma og så at det var brukket tvers av inne i potta. Festet nye potta i gummifestene, plasserte stubben på den nye potta inntil eksosrøret, fest ny klemme over begge rørene og skrudde til. Funker som ny. Tok 30 minutter og kostet meg 900 kr. Utrolig behagelig. 

Legger med bilde av gamle potta så ser man tydelig feilen!

Fulgte ca. samme prosedyre som denne videoen hvis noen andre i fremtiden er i samme situasjon! 

post-376528-0-22871500-1533856071_thumb.jpg

post-376528-0-37296800-1533856083_thumb.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...