Gå til innhold

Droppet aircondition: Pasienter på super-sykehus har 30 grader på rommet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykehusutbygging i offentlig regi er et pengesluk. Private hadde bygget med både AC og helikopter plattform og enda hadde det blitt billigere.

Sykehusbygging er dyrt fordi det settes store krav til sikkerhet og kvalitet. Ikke fordi det er offentlige bygg. Samme krav ville gjeldt private, som sannsynligvis ville snudd ennå mer på kronene. Se bare over dammen til USA. Et helsevesen som koster det mangedobbelte per innbygger enn det norsk helsevesen gjør

I Norge bygges storts ett sykehusbygg av private som vinner annbud, sikkert det samme i Danmark og resten av Europa også.

Et forsøk på å unnskylde en gigantisk byggefadese Planleggingen er ikke preget av kvalitet - det er nå bevist

Lenke til kommentar

I Norge bygges storts ett sykehusbygg av private som vinner annbud, sikkert det samme i Danmark og resten av Europa også.

.. på oppdrag fra det offentlige, etter de kravspesifikasjoner de setter. Avgjørelser som helikopterplattform vs klimaanlegg er noe oppdragsgiver gjør, ikke entreprenøren.

Lenke til kommentar

Det med helikopterplattform er bare noe som sies for å ikke virke helt idiot. Velge litt rimeligere gulvbelegg så hadde de samme pengene vært spart - eller noe annet.

De har åpenbart valgt vekk AC for å være "miljøvennlig". Dette har de garantert blitt advart om, under både prosjektering og bygging - men sett bort fra det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så fint at du tar deg tid til å lese tråden før du går løs på meg da. Not!

Men jeg skulle vel spandert på en varmepumpe på opphavet også men der er det redsel for "during" fra pumpen som er den store bøygen. :p som om en bord-/gulv-vifte durer mindre... Når gamle har bestemt seg ass... dessuten ville nok dører og vinduer stått åpne like forbannet.

Kjøp gode ordentlige føtter som demper vibrasjon. Monter det på bakken foran vegg på huset, ikke på vegg. Spander på en skikkelig kvalitetsenhet som har en lav decibel. Pass på å vedlikeholde utstyret. Ingenting varer evig. Og selv om det er så "lydløst" at du ikke merker det særlig eller plages av det, så kan det blir støyende ved slitasje antar jeg.

Lenke til kommentar

Samboeren min jobber på ortopedisk sengepost på Ullevål Sykehus, og der er det heller ingen form for kjøling. Både pasienter og ansatte lider under 30 grader eller mer hver eneste dag. Helt latterlig.

Jeg tenker at nordmenn er litt sløve på dette med inneklima på bygg. Har ingen bedre forklaring på det :hm:

Lenke til kommentar

Det med helikopterplattform er bare noe som sies for å ikke virke helt idiot. Velge litt rimeligere gulvbelegg så hadde de samme pengene vært spart - eller noe annet.

De har åpenbart valgt vekk AC for å være "miljøvennlig". Dette har de garantert blitt advart om, under både prosjektering og bygging - men sett bort fra det.

Det bør vel ihvertfall velges et antistatisk gulvbelegg på et sykehus. Og jeg antar det koster noen kroner ekstra? Alternativt også gode arbeidssko som har antistatisk såle.

Lenke til kommentar

Sykehusutbygging i offentlig regi er et pengesluk. Private hadde bygget med både AC og helikopter plattform og enda hadde det blitt billigere.

Sykehusbygging er dyrt fordi det settes store krav til sikkerhet og kvalitet. Ikke fordi det er offentlige bygg. Samme krav ville gjeldt private, som sannsynligvis ville snudd ennå mer på kronene. Se bare over dammen til USA. Et helsevesen som koster det mangedobbelte per innbygger enn det norsk helsevesen gjør

Hva har helseforetak over dammen med denne saken å gjøre? Ingenting. Det skjer jo stadig vekk at statlige prosjekter må overhales straks de er ferdige. Bare å se på diverse statsbygg prosjekter for ikke å snakke om statlige finansierte it prosjekter.

Lenke til kommentar

Jeg bor også i leilighet og ville betalt store summer for å få installert varmepumpe, men jeg leier og utleieren vil ikke tillate noen installasjoner av noe som helst. :(

Kall han "idiot", og "true" med å flytte inn hos en annen utleier? ;):love:

Også leverer du et "avskjedsbrev" hvor du forteller noen positive strofer om utleier, men blander inn hvor bakstreversk det var at utleier ikke kunne imøtekomme et kompromiss sånn at varmepumpe kunne komme på plass. Så fortelle at leiligheten til tider var ekstremt varm og ubeboelig disse varme døgnene.

Da blir anbefalingsbrevet verdiløst, og du slipper å si det muntlig til dem. Men kan få meddelt det uten noen videre motargumenter "ved framførelsen".

Det koster neppe deg noe. Annet enn litt risiko for en annen pris fra ny leietaker. Kanskje du til og med sparer kroner på det. Får en mer vettug utleier. Får en bedre lokasjon. Vinn-vinn-vinn for deg muligens. Tap av en trofast leietaker for den du leier hos nå. Så kan han være så mye grinebiter han vil. Det koster å ha en leilighet ikke utleid i det den må småpusses litt opp før utleie til nye leietakere. Det bør alle utleiere forstå. De som ikke forstår dette får bare bli den type tapere de da blir.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Denne prioriteringen ble tatt i et forsøk på å være mere klimavennlig, fordi en løsning med aircondition ville kreve mer strøm, sier Hanne Roed fra Radikale Venstre til danske Ingeniøren. Hun er nestleder for regionrådet i Region Midtjylland."

Så det er ikke bare i Norge vi har slike politikere altså...

Lenke til kommentar

Det bør vel ihvertfall velges et antistatisk gulvbelegg på et sykehus. Og jeg antar det koster noen kroner ekstra? Alternativt også gode arbeidssko som har antistatisk såle.

Det gjøres kun i rom som har spesielle behov for det. Kontorer, venterom, korridorer etc har typisk ikke antistatisk gulvbelegg. Operasjonsrom, røntgenrom og en del andre spesialrom skal ha antistatisk gulvbelegg.

Hva har helseforetak over dammen med denne saken å gjøre? Ingenting. Det skjer jo stadig vekk at statlige prosjekter må overhales straks de er ferdige. Bare å se på diverse statsbygg prosjekter for ikke å snakke om statlige finansierte it prosjekter.

Poenget var at det ikke er den offentlige regien som er skyld i kostnadsnivået. Det koster å bygge sykehus - om det skal bli bra, uansett type eierskap. Masserati ser ut til å skylde på offentlig eierskap for prisnivået.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at nordmenn er litt sløve på dette med inneklima på bygg. Har ingen bedre forklaring på det :hm:

Personelig lurer jeg på om det er et eller annet vesentlig jeg har gått glipp av innen ventilasjon. Fra 'utsiden' virker det banalt enkelt, like fullt ser jeg gang på gang løsninger som fungerer dårlig fordi..ja hvorfor det? Er de idioter hele gjengen? Eller er de rammet av en forbannelse som gjør at byggherre *alltid* sparer for mye på dette området?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Poenget var at det ikke er den offentlige regien som er skyld i kostnadsnivået. Det koster å bygge sykehus - om det skal bli bra, uansett type eierskap. Masserati ser ut til å skylde på offentlig eierskap for prisnivået.

Vel, nå er det vel det offentlige som spesifiserer kravene så da er det de som også har underdimensjonert. Noe må helt sikkert gjøres og det resulterer i nye kostnader. Slik sett så ER det den offentlige regien som er skyld i kostnadsnivåene.

Lenke til kommentar

Ja, den typen merkostnader som følge av uprofesjonell og kunnskapsløse avgjørelser er jeg enig i går igjen som en rød tråd i offentlige byggeprosjekter. Vingling og tilvalg som burde vært avklart før spaden ble stukket i jorda.

Det interessante her er at dette er en del av det som omtales som Danmarks nye supersykehus, ett splitter nytt anlegg som omtales slik:

"Det Nye Universitetshospital bliver Danmarks største og med en inddeling i kvarterer, gader, pladser og torve vil hospitalet give fornemmelsen af en mindre by. Hospitalet skal både fungere som universitetshospital, landsdelscenter og basishospital for borgere i regionen. Derudover er hospitalet tegnet til fleksibelt at kunne imødekomme fremtidens krav til teknik, behandlingsformer og arbejdsmetoder til fordel for både patienter og personale.

Siste setning taler for seg selv. Her har de bommet rett så grovt.

Men som de sier, Nothing is funnier than confidently doing the wrong thing.

Lenke til kommentar

Artig med disse ideologisk motiverte påstander om "offentlige byggeskandaler og kostnadsoverskridelser", som om ikke det private næringsliv også er i stand til både det ene og det andre.

(Alexander Kielland-plattformen og, i nyere tid, Goliat-plattformen, er eksempler på det.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...