Redaksjonen. Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Droppet aircondition: Pasienter på super-sykehus har 30 grader på rommet Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Det er vel designet slik at nedkjøling skal foregå med kalde 'en lille en' etter behov. Problemet med underdimensjonering av luft/varme/kjøl er godt gjenkjennelig fra forretningsbygg. Typisk å forsøke og lukke bygget mest mulig når en kan prosjektere tidlig med slike systemer uten at de er godt nok dimensjonert. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr_Spock Skrevet 2. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 2. august 2018 Jeg vil anbefale å sette pasientenes velvære foran et mer miljøvennlig strømforbruk - det er et sykehus dere prosjekterer!!! Tullinger! 10 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Jeg har 30+ celsius på soverommet og i boligen i hele sommer, døgnet rundt. #FLYTTE! Endret 2. august 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg har 30+ celsius på soverommet og i boligen i hele sommer, døgnet rundt. #FLYTTE! Jeg måtte skru opp temperaturen litt da 17 grader ble litt vel kaldt. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg måtte skru opp temperaturen litt da 17 grader ble litt vel kaldt. Jeg føler at jeg bor på toppen av en utømmelig varmekilde, som bare er av om vinteren. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Så på nyheter fra Stockholm i går , for første gang kunne de ikke operere pga for mye fuktighet i lufta Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Sykehusutbygging i offentlig regi er et pengesluk. Private hadde bygget med både AC og helikopter plattform og enda hadde det blitt billigere. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Hjemme har de fleste varmepumpe og kjølefunksjonen er som kjent veldig billig i drift på sommeren. Størsteparten av året er de ren økonomisk besparelse. De varmeste sommerdagene betaler man en veldig lav pris for komforttemperatur, ca 10-20 kr/døgn i Norge, ca det dobbelte i Danmark. De fleste hadde nok glatt betalt 10-20 kr for en is eller iskald drikke i døgnet, men merkelig nok er det mange som kritiserer varmepumper fordi det koster strøm/penger. Hjemme er det smak og behag. Noen gniere vil bade i egen svette om natta for å spare noen stusselige tikroner. Eller skyve pålegget fra den ene til den andre skiva etter hvert som de spiser den første, for å spare noen stusselige kronestykker. På et sykehus derimot, kan det stå om livet. Innlagte har neppe mulighet til å ta seg en iskald pils eller et bad når det behager dem. Sykehus burde definitivt ha kjøling. Det burde være et krav i forskrifter eller lovverk. Pasienters liv og helse er viktig. Komforttemperatur er også viktig for at de ansatte skal kunne gjøre en effektiv og god jobb. 9 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Sykehusutbygging i offentlig regi er et pengesluk. Private hadde bygget med både AC og helikopter plattform og enda hadde det blitt billigere. Sykehusbygging er dyrt fordi det settes store krav til sikkerhet og kvalitet. Ikke fordi det er offentlige bygg. Samme krav ville gjeldt private, som sannsynligvis ville snudd ennå mer på kronene. Se bare over dammen til USA. Et helsevesen som koster det mangedobbelte per innbygger enn det norsk helsevesen gjør 6 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 mange som kritiserer varmepumper fordi det koster strøm/penger. Er det det? Jeg bor i leilighet så vet ikke hva som rører seg blant eneboligfolket. Men såvidt jeg har forstått så er det forbud mot installasjon i tilnærmet alle leilighetsbygg så jeg har ikke engang giddet å undersøke det. Skulle det være lov, er jeg villig til å betale mye for at neste sommer ikke skal bli like grusom som denne. Ville jo tro at det var no-brainer i enebolig da nordmenn er såpass snusfornuftige at vi bygger ting som varer, og da er jo varmepumpe en naturlig utvidelse av den logikken. 4 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Når skal norske bladfyker og andre mer eller mindre skrivedyktige individer slutte å bruke den språklige bastarden "aircondition"? Det er ikke korrekt norsk i følge de ordbøkene jeg har sjekket. Det ser ut som et uttrykk vi har hentet fra engelsk - og både "air" og "condition" er regulære engelske ord -, men det er ingen oppegående engelskmenn (- eller amerikanere; men der er jeg mindre skråsikker -) som bruker "aircondition". Fordi de - i motsetning til nordmenn flest - kan engelsk, så vet de at "aircondition" eller "air condition" ikke gir noen mening, såfremt man ikke spesifikt snakker om "luften tilstand" i en eller annen kontekst. Enten får man kalle det "klimaanlegg", eller så får man lære seg hva det heter på engelsk: "air conditioning". (Mange briter vil vel hevde at det skal skrives med bindestrek: "air-conditioning" .) <Rant Off> 5 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg bor også i leilighet og ville betalt store summer for å få installert varmepumpe, men jeg leier og utleieren vil ikke tillate noen installasjoner av noe som helst. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Det er vel designet slik at nedkjøling skal foregå med kalde 'en lille en' etter behov. Problemet med underdimensjonering av luft/varme/kjøl er godt gjenkjennelig fra forretningsbygg. Typisk å forsøke og lukke bygget mest mulig når en kan prosjektere tidlig med slike systemer uten at de er godt nok dimensjonert. Jeg forstår ikke handelsstanden på kjøpesenteret Kvadrat (Sten & Strøm) i Sandnes kommune. Jeg kjenner selvsagt ikke forholdene annet enn som fra kundes ståsted. Selv vår/høst/vinter så er det steike varmt enkelte dager når sola stråler på som verst. Besøkte Kvadrat i går, og da var jeg ikke rundt omkring hele bygget. Men fikk med meg at sannsynligvis de eneste som hadde aktivt air-condition var Helgø Meny. Dette fikk butikken oppover etasjene ovenfor Helgø Meny nyte godt av. Når man kom midt i bygget så var det som vanlig for varmt på kjøpesenteret. Det er jo ikke riktig at kun Helgø Meny skal sponse de andres kjøling vel. Det der kjøpesenteret kommer til å bli forlatt til fordel for andre steder å handle, spesiellt etter at bompengeringen er et faktum høst 2018 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg har 30+ celsius på soverommet og i boligen i hele sommer, døgnet rundt. #FLYTTE! Eller løse det med en månedslønn på innstallasjon av varmepumpe. Disse kan drives andre veien, som kjøleenhet. Til info Lenke til kommentar
G Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Så på nyheter fra Stockholm i går , for første gang kunne de ikke operere pga for mye fuktighet i lufta Også her er air-condition genialt. Det tørker ut luften Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Eller løse det med en månedslønn på innstallasjon av varmepumpe. Disse kan drives andre veien, som kjøleenhet. Til info Så fint at du tar deg tid til å lese tråden før du går løs på meg da. Not! Men jeg skulle vel spandert på en varmepumpe på opphavet også men der er det redsel for "during" fra pumpen som er den store bøygen. som om en bord-/gulv-vifte durer mindre... Når gamle har bestemt seg ass... dessuten ville nok dører og vinduer stått åpne like forbannet. Endret 2. august 2018 av 8DX8QO0Y 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Når skal norske bladfyker og andre mer eller mindre skrivedyktige individer slutte å bruke den språklige bastarden "aircondition"? Det er ikke korrekt norsk i følge de ordbøkene jeg har sjekket. Det ser ut som et uttrykk vi har hentet fra engelsk - og både "air" og "condition" er regulære engelske ord -, men det er ingen oppegående engelskmenn (- eller amerikanere; men der er jeg mindre skråsikker -) som bruker "aircondition". Fordi de - i motsetning til nordmenn flest - kan engelsk, så vet de at "aircondition" eller "air condition" ikke gir noen mening, såfremt man ikke spesifikt snakker om "luften tilstand" i en eller annen kontekst. Enten får man kalle det "klimaanlegg", eller så får man lære seg hva det heter på engelsk: "air conditioning". (Mange briter vil vel hevde at det skal skrives med bindestrek: "air-conditioning" .) <Rant Off> Aircondition er selvfølgelig er meget bedre og mere presist ord end klimaanlegg. Iøvrig kan jeg tilføye at "aircondition" er korrekt dansk for air conditioner og det er sandsynligvis derfra bruken har spredt seg til Norge. Endret 2. august 2018 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Jeg bor også i leilighet og ville betalt store summer for å få installert varmepumpe, men jeg leier og utleieren vil ikke tillate noen installasjoner av noe som helst. Er det det? Jeg bor i leilighet så vet ikke hva som rører seg blant eneboligfolket. Men såvidt jeg har forstått så er det forbud mot installasjon i tilnærmet alle leilighetsbygg så jeg har ikke engang giddet å undersøke det. Skulle det være lov, er jeg villig til å betale mye for at neste sommer ikke skal bli like grusom som denne. Ville jo tro at det var no-brainer i enebolig da nordmenn er såpass snusfornuftige at vi bygger ting som varer, og da er jo varmepumpe en naturlig utvidelse av den logikken. Det finnes noen bastard-løsninger for dere. Flyttbare klimaanlegg a la disse. Det er litt motstand mot slike anlegg både her på forumet og blant mine naboer. Hovedargumentene er pris og en 3-4 år gammel artikkel som gikk runden i Norske media, der det ble hevdet at varmepumper er klimafiendtlige pga utslipp av kjølemedie og dårligere virkningsgrad enn oppgitt på grunn av manglende renhold, samt at profesjonell innleid renhold er så dyrt at de økonomiske besparelsene er diskutable. Jeg er slett ikke enig, men dette var i hvert fall påstandene i artikkelen og en del som siterer den ivrig. Ellers så finnes det ikke noen offeltig lov eller forskift som forbyr installasjon av varmepumper i leiligheter. Det er derimot et par andre skjær i sjøen: 1. Ofte setter borettslaget seg i mot på grunn av ytre inkonsekvent utseende og fordi de ikke vil påtvinge samme greie for alle. 2. For nybygg presser ofte lokale myndigheter på for å få levere overprisede og klimafiendtlige forbrenningsvarme via fjernvarmenett. De har delvis støtte fra TEK og vinkler det ofte som et bastant krav for bygg over 1000m2 selv om det er gode muligheter for å søke fritak hvis man har gode grunner, noe som ofte er lett å finne. Fjernvarmeselskapene er etter min erfaring temmelig pågående og unnlater å opplyse om mulighetene for fritak. Noen gir opp allerede der. Andre kjemper mer for fornuften og får fritak. Tidligere, (2009-2011 om jeg husker rett) var det ikke mulig å søke om fritak, noe som førte til en del helt hull i hodet installasjoner, der røret går i en U-sving innenfor veggen og rett ut igjen. Energiforbruk = 0, men rørene ligger nå der fordi det var påkrevd. Endret 2. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Sykehusutbygging i offentlig regi er et pengesluk. Private hadde bygget med både AC og helikopter plattform og enda hadde det blitt billigere.Sykehusbygging er dyrt fordi det settes store krav til sikkerhet og kvalitet. Ikke fordi det er offentlige bygg. Samme krav ville gjeldt private, som sannsynligvis ville snudd ennå mer på kronene. Se bare over dammen til USA. Et helsevesen som koster det mangedobbelte per innbygger enn det norsk helsevesen gjør I Norge bygges storts ett sykehusbygg av private som vinner annbud, sikkert det samme i Danmark og resten av Europa også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå