Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tom for diesel og kostnader


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt en uheldig episode hvor min far (som er litt eldre..) har fylt bensin på dieseltanken.

 

Møller skal ha 5800 kroner for jobben med å skifte dieselfilter, tømme tanken ++ det som skal til for å fikse det her.

Er det en rimelig pris? Må dieselfilter o.l skiftes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye bensin er det på tanken, og hvor mye diesel er det plass til? Er det en eldre bil?

 

Er du heldig så er det ikke verre enn å blande ut bensinen, hive på litt totakterolje, flushe rørene/filteret og kjøre bensinen gjennom. På egen risiko selvsagt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvor mye bensin er det på tanken, og hvor mye diesel er det plass til? Er det en eldre bil?

 

Er du heldig så er det ikke verre enn å blande ut bensinen, hive på litt totakterolje, flushe rørene/filteret og kjøre bensinen gjennom. På egen risiko selvsagt.

Golf V 2006.. fylte 20 liter. Er vel bare å betale disse 5800 kronene?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke akkurat anbefale å gjøre noe annet, men hadde det vært en eldre dieselbil jeg ikke hadde brydd meg så mye om, så finnes det billigere og mer pragmatiske alternativer. Jeg vet ikke helt hva Møller gjør for disse 5800 kronene, men jeg kan ærlig talt ikke se for meg at det er bedre enn å tømme tank, blande ut med mest mulig diesel, hive i totakterolje for sikkerhetsskyld, blø diesel frem til rail på motor, og bare kinne til den starter.

Lenke til kommentar

Jeg forstår. Spørsmålet er om Golf V er "gammelt nok". De har tatt 1000 kroner i feilsøking, så tipper jeg det koster tilsvarende å tømme tanken. Så hvis jeg stopper der da, betaler de 2000 kroner, så kan jeg ta over, fylle med diesel og olje - så BURDE dette gå bra?

Er det stor risiko for at det ikke går bra, tror du?

Lenke til kommentar

20L er i grenseland for den bilen der kanskje.

 

Hvor mye er bilen verdt cirka tror du?

 

Hadde det vært min og den var helt ålreit brukt hadde jeg bare fylt opp med bensin og stoppet på nesten hver stasjon og bare toppet av tanken med bensin konstant...

 

Er du ikke NAF medlem?

Jeg er ikke NAF medlem dessverre nei.

 

Har en tullete delkasko som jeg er veldig usikker på om er verdt pengene jeg betaler. Burde ha NAF i tillegg torr jeg..

 

Bilen er ikke verdt noe særlig, men definitivt 5800 kroner :) Det med bensintoppingen høres i overkant ReodorFelgen ut for meg..

Lenke til kommentar

20L er i grenseland for den bilen der kanskje.

 

Hvor mye er bilen verdt cirka tror du?

 

Hadde det vært min og den var helt ålreit brukt hadde jeg bare fylt opp med bensin og stoppet på nesten hver stasjon og bare toppet av tanken med bensin konstant...

 

Er du ikke NAF medlem?

 

Du fikk med deg at det var en dieselbil?

Toppe opp med bensin vil bare gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar

Hvis den stoppa er det godt mulig det er fordi dieselpumpa takket for seg. Dieselbiler sviver på bensin så lenge de får drivstoff. Det er diesel på bensinbil som ikke vil tenne.

 

Det som skjer er at bensinen vasker bort alt som er av smøring i dieselpumpa (diesel smører veldig bra). Nyere dieselpumper går på et vanvittig trykk og tåler ingenting hvis smøringen forsvinner.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ble kjørt til den stoppa ja - Spørsmålet er om dieselfilteret strengt tatt må byttes...

 

Litt for billig del til å bli gnien på for noe som kan bli enda nærmere havari om det ikke blir byttet. (Er forøvrig en grunn til at mekanisk innsprøytning fungerer dårlig på en bensinmotor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...