<generisk_navn> Skrevet 2. august 2018 Rapporter Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Frem til nå har jeg hatt bredbånd fra CD over coax, en løsning som var enkel og grei med at man hadde kun modem fra CD og holdt seg med ruter selv. Jeg gikk da for en Amplifi HD mesh-sak som har gitt god dekning i hele huset.Da fiberen kom i hus kom også IPTV, og da måtte jeg velge å ta med Telenor-ruteren (Zyxel) for å få tilgang til T-WE. Amplifi HD er en fin sak, men den støtter ikke RTSP og heller ikke IGMP, og dermed kan man ikke bruke den som hovedruter.Løsningen ble da å sette opp Amplifi HD i bridge mode for å fortsatt ha mesh. men problemet er at jeg da mister muligheten til å ha skjermet gjestenettverk. Dvs., jeg kan sette opp en ekstra SSID, men den bruker samme IP-range som hoved-SSID, og dermed har jeg ikke skjerming mellom gjester og interne klienter. Jeg vil ikke at gjestene skal gå agurk på Sonosen min (bl.a.)Så, altså; jeg ber ydmykt om råd og tips, det være seg konfigurasjonsendringer eller alternative wifi-produkter som støtter det jeg ber om. Aller helst ville jeg hatt én privat ruter som støtter det som trengs for å bruke alle TV-tjenestene og som gir god dekning i alle tre etasjer (og kanskje i garasjen til og med )Anyone?(edit: typo's) Endret 2. august 2018 av 3L5Y3RE8 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. august 2018 Rapporter Del Skrevet 2. august 2018 Mikrotik ruter og unifi for wifi? Evnt så kan du bruke edgerouter, skal være noen tråder med oppsett for CD enten her på forumet eller på freakforum. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. august 2018 Rapporter Del Skrevet 2. august 2018 Da fiberen kom i hus kom også IPTV, og da måtte jeg velge å ta med Telenor-ruteren (Zyxel) for å få tilgang til T-WE. Amplifi HD er en fin sak, men den støtter ikke RTSP og heller ikke IGMP, og dermed kan man ikke bruke den som hovedruter. RTSP i seg selv tror jeg ikke skal være noe problem, men du må ha UPnP aktivert for at VOD skal fungere. Og ja, IGMP-støtten. Nesten litt merkelig at ikke det er støttet (ingen erfaringer med Amplify, men Telenor T-We IPTV fungerer i utgangspunktet ellers med svært mange tredjepartsrutere). Lenke til kommentar
Faller Skrevet 3. august 2018 Rapporter Del Skrevet 3. august 2018 Amplifi-produktene er nokså nye og mottar mye ny funksjonalitet enda. Det tar nok litt tid før f. eks igmp-støtte er støttet, men det skulle overraske meg om Ubiquiti ikke legger det inn over tid. Lenke til kommentar
Clas M. Skrevet 6. august 2018 Rapporter Del Skrevet 6. august 2018 Amplifi-produktene er nokså nye og mottar mye ny funksjonalitet enda. Det tar nok litt tid før f. eks igmp-støtte er støttet, men det skulle overraske meg om Ubiquiti ikke legger det inn over tid. Google WiFi fikk det nå i juni, etter å ha vært på markedet temmelig lenge.... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 6. august 2018 Rapporter Del Skrevet 6. august 2018 er ikke så lenge siden mikrotik (cloud core) begynte å støtte IGMP heller, de har jo vært på markedet i noen evigheter... Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 7. august 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2018 Google WiFi fikk det nå i juni, etter å ha vært på markedet temmelig lenge.... Hmm...finner ikke noe info om det noe sted (jeg leter nok på de feile plassene ) Har du en link? Har i dag mulighet til å sette inn en Asus RT AC3200 som jeg tror skal støtte det meste, men WAF (Wife Acceptancy Factor) på den er "hårfint" lavere enn de små møblene fra Google og disse andre meshianerne. Lenke til kommentar
Clas M. Skrevet 7. august 2018 Rapporter Del Skrevet 7. august 2018 Hmm...finner ikke noe info om det noe sted (jeg leter nok på de feile plassene ) Har du en link? Har i dag mulighet til å sette inn en Asus RT AC3200 som jeg tror skal støtte det meste, men WAF (Wife Acceptancy Factor) på den er "hårfint" lavere enn de små møblene fra Google og disse andre meshianerne. Så bare infoen som lå om oppdateringen i Google WiFi-appen. Hvorvidt den støtter at multicast sendes over trådløst vet jeg ikke - f.eks. om multicast kan overføres til satellitt, eller om det er kun på ethernet-porten på "masteren". 802.11-spesifikasjonene mener jeg i utgangspunktet sier at 2 Mbps er en grense som bør implementeres - på en måte er det ikke forskjell mellom broadcast og multicast, men siden broadcast må være støttet har man spesifisert en båndbreddebegrensning. Dette er vel dog en anbefalt løsning, og det er mulig å gi WiFi-rutere støtte for multicast over trådløst. Samtidig kan det være at "backchannel"-løsningen mellom satelittene støtter multicast, og at man da kan koble til med kabel på satellitt. Asus RT3200 skal kunne brukes for Telenor/CDK IPTV. Mener å huske at IGMP må aktiveres et sted i brukergrensesnittet (kontra en del andre Asus-modeller, hvor dette er påslått som default). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå