Gå til innhold

Tesla Model 3 kan også få gratis superlading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert fordi elbilsalget går veldig treg, og det er lang leveringstid i norge, så gratis ladning er ikke så dyrt vertfall ikke 2-3 år?

 

Problemet om billigste model 3 vil få det også? Fordi prisen er jo ikke så dyrt, særlig hvis det må til for å få solgt bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert fordi elbilsalget går veldig treg, og det er lang leveringstid i norge, så gratis ladning er ikke så dyrt vertfall ikke 2-3 år?

Handler nok mest om at de vil balansere miksen av de forskjellige Model 3 variantene. Om de har lagt opp produksjonen til å produsere 50%/30%/20% av RWD/AWD/performance, og ordrene de får inn er 40%/50%/10%, så kan det være nødvendig å gjøre endringer på prising og slikt, for å få en mer riktig miks.

 

(Denne endringen er neppe den siste vi ser i de neste månedene.)

Problemet om billigste model 3 vil få det også? Fordi prisen er jo ikke så dyrt, særlig hvis det må til for å få solgt bilene.

Svært usannsynlig at Model 3 SR skulle få gratis superlading. Tesla ønsker nok å selge færrest mulig SR, så fremt de har etterspørsel på 10k/uke, noe alt tyder på at de vil ha.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/

 

Problemet med tesla, er de ikke har så mye biler på lager.

De andre produsentene har raskere levering og lavere priser, eneste negativ få andre som har selvkjøring.

Men ser ikke selvkjøring så vits i med mindre man vil sove på motorveien. Foreløpig taper vel tesla norge på model 3 foreløpig, er kun Model S og X som selges i dag.

 

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Så er vel heller problemer andre biler koster det 2,5\4 kr per minutt å lade, tenk hvor mye det blir på 3 timers lading = 720 kr? Dyrere en 30 liters bensintank i dag.

 

En annen ting tesla er dårlig på:Seat Leon 1,4 FR

Kan man leie ut bilen, det kan man ikke med tesla foreløpig.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/

 

Problemet med tesla, er de ikke har så mye biler på lager.

De andre produsentene har raskere levering og lavere priser, eneste negativ få andre som har selvkjøring.

Men ser ikke selvkjøring så vits i med mindre man vil sove på motorveien. Foreløpig taper vel tesla norge på model 3 foreløpig, er kun Model S og X som selges i dag.

 

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Så er vel heller problemer andre biler koster det 2,5\4 kr per minutt å lade, tenk hvor mye det blir på 3 timers lading = 720 kr? Dyrere en 30 liters bensintank i dag.

 

En annen ting tesla er dårlig på:Seat Leon 1,4 FR

Kan man leie ut bilen, det kan man ikke med tesla foreløpig.

 

Bestiller du en ny Model S eller X i dag, får du den i snitt om 3 måneder. Ikke mange andre el-bil produsenter som slår den.

 

Du kan vel fint leie ut en tesla på lik linje med andre biler? Kanskje ikke på Hyre, men Nabobil fungerer fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart at musk ikke har sagt at modell Y vil kunne fly. Midlertidige aksjehopp er jo alt selskapet har igjen.

Hmm, du mener bortsett fra kraftig inntektsvekst, kraftig vekst i produksjonen, en bil som knuser alt annet innenfor samme segment, osv.?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Rart at musk ikke har sagt at modell Y vil kunne fly. Midlertidige aksjehopp er jo alt selskapet har igjen.

Hmm, du mener bortsett fra kraftig inntektsvekst, kraftig vekst i produksjonen, en bil som knuser alt annet innenfor samme segment, osv.?

Q2 resultatene viser at de taper mer penger enn noensinne, er det det du kaller inntektsvekst? Kraftig økning i negative inntekter, alltid optimist?

 

 

Model X/S har har hatt tidligere kutt i priser, endringer som egentlig også bare er for å kutte priser. Tesla selger mer og mer, men tjener mindre per bil. Dette kan veldig være enda et slik tiltak, men hvor mye slikt har de råd til å gjøre om de nå skal tjene penger?

Lenke til kommentar

Hvor enormt stort batteri er det du har da, som må hurtiglades i tre timer?! Med hurtiglading er det heller snakk om minutter enn timer.

Hvis man hadde ladet tesla i en ikke tesla lader hadde vel det kostet mye og fungert dårlig tror jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Rart at musk ikke har sagt at modell Y vil kunne fly. Midlertidige aksjehopp er jo alt selskapet har igjen.

Hmm, du mener bortsett fra kraftig inntektsvekst, kraftig vekst i produksjonen, en bil som knuser alt annet innenfor samme segment, osv.?

Q2 resultatene viser at de taper mer penger enn noensinne, er det det du kaller inntektsvekst? Kraftig økning i negative inntekter, alltid optimist?

 

 

Model X/S har har hatt tidligere kutt i priser, endringer som egentlig også bare er for å kutte priser. Tesla selger mer og mer, men tjener mindre per bil. Dette kan veldig være enda et slik tiltak, men hvor mye slikt har de råd til å gjøre om de nå skal tjene penger?

Tenk så kjedelig bilverdenen hadde vært uten Tesla?

 

Ikke rart folk er optimister. Uten Tesla hadde vi diskutert om BMW ville bruke 3 eller 4 turboer i neste 5-serie ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/

 

Problemet med tesla, er de ikke har så mye biler på lager.

De andre produsentene har raskere levering og lavere priser, eneste negativ få andre som har selvkjøring.

Men ser ikke selvkjøring så vits i med mindre man vil sove på motorveien. Foreløpig taper vel tesla norge på model 3 foreløpig, er kun Model S og X som selges i dag.

 

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Så er vel heller problemer andre biler koster det 2,5\4 kr per minutt å lade, tenk hvor mye det blir på 3 timers lading = 720 kr? Dyrere en 30 liters bensintank i dag.

 

En annen ting tesla er dårlig på:Seat Leon 1,4 FR

Kan man leie ut bilen, det kan man ikke med tesla foreløpig.

 

De fleste steder koster hurtiglading 2,50 per minutt, så da snakker vi 450,- på 3 timer. De fleste lader 20-30 minutter per lading, så om vi regner på 30 minutter per lading, så er det 6 hurtigladinger.

 

For min kommende Hyundai Kona, så vil jeg da få litt over 3 hurtigladinger på de stasjonene som støtter 100 kW effekt eller mer. For det så vil jeg få ca 105 mil med kjøring basert på et snitt på 1,45 kWh per km.

 

Med en dieselbil med 0,4 l per mil, så må man kjøpe 42 liter diesel. Med 14,50 per liter, så vil det komme på 609,- for tilsvarende kjørelengde. Med min bensinbil med 0,6 liter per mil, og bensinpris på 15.50 per liter, så kommer tilsvarende kjørelengde på 976,5.

 

Da har jeg kun sett på pris ved hurtiglading. Men med lading fra eget ladepunkt, så koster det 72,41 for tilsvarende kjørelengde, ved en snittpris på 1 krone per kWh. Mange steder kan man lade gratis, så da blir snittprisen langt lavere.

 

Tåler nok noen hurtigladinger før jeg er i nærheten av prisen på drivstoffkostnadene jeg har nå, i tillegg til at bilen er mye kjappere i aksen enn den jeg har i dag, så blir en veldig mye morsommere bil å kjøre.

Lenke til kommentar

De fleste steder koster hurtiglading 2,50 per minutt, så da snakker vi 450,- på 3 timer. De fleste lader 20-30 minutter per lading, så om vi regner på 30 minutter per lading, så er det 6 hurtigladinger.

 

For min kommende Hyundai Kona, så vil jeg da få litt over 3 hurtigladinger på de stasjonene som støtter 100 kW effekt eller mer. For det så vil jeg få ca 105 mil med kjøring basert på et snitt på 1,45 kWh per km.

 

Med en dieselbil med 0,4 l per mil, så må man kjøpe 42 liter diesel. Med 14,50 per liter, så vil det komme på 609,- for tilsvarende kjørelengde. Med min bensinbil med 0,6 liter per mil, og bensinpris på 15.50 per liter, så kommer tilsvarende kjørelengde på 976,5.

 

Da har jeg kun sett på pris ved hurtiglading. Men med lading fra eget ladepunkt, så koster det 72,41 for tilsvarende kjørelengde, ved en snittpris på 1 krone per kWh. Mange steder kan man lade gratis, så da blir snittprisen langt lavere.

 

Tåler nok noen hurtigladinger før jeg er i nærheten av prisen på drivstoffkostnadene jeg har nå, i tillegg til at bilen er mye kjappere i aksen enn den jeg har i dag, så blir en veldig mye morsommere bil å kjøre.

Ville nok forventet noe høyere forbruk enn det ved blandet kjøring. Men, en sparer uansett ett lass av penger og ikke minst energi.

 

Lader en som meg mesteparten hjemme så sparer en enda mer.

Lenke til kommentar

Spørs vel de fleste gamle hus har 230\400 volt på deling så man får neppe hurtigladning (480-volt)

I så fall er det nok dyrt like dyrt som tesla sine ladere?

 

stemmer denne?

https://www.pluglesspower.com/learn/tesla-model-s-charging-home-public-autonomously/

Tesla-charge-times-1024x448.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Q2 resultatene viser at de taper mer penger enn noensinne, er det det du kaller inntektsvekst? Kraftig økning i negative inntekter, alltid optimist?

Du blander inntekter og overskudd/underskudd. Inntektsveksten er kraftig, og underskuddet var vel sånn ca. på nivå med forrige kvartal. Hva skjer når inntektene stiger kraftig, mens underskuddet ligger på ca. samme nivå?

 

Model X/S har har hatt tidligere kutt i priser, endringer som egentlig også bare er for å kutte priser. Tesla selger mer og mer, men tjener mindre per bil. Dette kan veldig være enda et slik tiltak, men hvor mye slikt har de råd til å gjøre om de nå skal tjene penger?

Hvordan vet du at de tjener mindre per bil? De tjener jo mer per Model 3 jo flere de produserer. Marginene vil bare øke.

 

Hvis man hadde ladet tesla i en ikke tesla lader hadde vel det kostet mye og fungert dårlig tror jeg.

Eh, hvorfor det? Det fungerer da like fint som å lade andre biler i hurtigladere som ikke er fra Tesla.

 

Uansett, poenget er at man ikke bruker flere timer på å lade bilen i en hurtiglader.

 

Spørs vel de fleste gamle hus har 230\400 volt på deling så man får neppe hurtigladning (480-volt)

I så fall er det nok dyrt like dyrt som tesla sine ladere?

Hva er det du snakker om nå egentlig? Hurtigladere er nettopp det - hurtige. Hjemme i "gamle hus" så verken hurtiglader man eller betaler per minutt som på hurtigladere.

 

Det virker som du er ganske forvirret og blander ulike ting her:

 

1. Hjemmelading. Du betaler for strømmen du bruker, ikke per minutt. Du lader gjerne sakte, slik at bilen for eksempel lades opp i løpet av natten.

 

2. Hurtiglading. Du betaler per minutt. Du lader gjerne raskt, slik at bilen lades opp i løpet av 20-30 minutter.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi tesla ikke bruker samme teknologi? Hvorfor finnes det da egne tesla ladere?

Muligens det blir feil man må hurtiglade i flere timer, men finnes forskjellig kapasitet på batteriene tesla har store batteri.

Ergo dyrere å lade en tesla.

Lenke til kommentar

Igjen: Hva i all verden er det du snakker om? Du snakket om å hurtiglade i flere timer, noe som fortsatt ikke stemmer. Så begynte du å snakke om hjemmelading. Og nå snakker du om store batterier?! Eh ja, med større batteri så må man lade i lengre tid, men hva så? Prisen per minutt er den samme, og man får tilsvarende mer kjørelengde av å lade lengre. Så nei, det er ikke dyrere å lade Tesla per kW-kapasitet i batteriet. Hvis Tesla har 100 kW kapasitet og konkurrenten har 50 kW kapasitet så koster det det samme å lade opp 100 kW, bare at Tesla kan lade alt på en gang, mens den andre må lade to ganger. Men totalt sett betale de det samme. (Nå kan man begynne å snakke om ladehastighet når batteriet når 80% og slikt, men det er irrelevant for poenget.)

 

Tesla har egne ladere fordi da de startet med å bygge ut ladenettverk så fantes det ikke andre som kunne lade opp bilene så raskt. De som har Model S og X har for øvrig gratis superlading, og de som må betale for det betaler noe slikt som en og en halv krone per kWt. Så for Tesla-eiere er det mye, mye billigere å hurtiglade fordi man sannsynligvis vil bruke Teslas superladere mye av tiden.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Men så er det jo ulemper med batteri f.eks kulde kan gjøre batteriet svekket eller ustabilt mister mye strøm.

Samme kan jo skje med bensin\disel biler som ruster at de lekker. Ergo kan det koste dyrt. Muligens på tesla får man feilmeldinger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...