Ulvlithium Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hei, har en Mazda 3 2015 hvor bremsene er rimelig gåene. Istedenfor å betale 10k på verksted tenkte jeg å gjøre jobben selv. Har aldri skrudd mye på bil men ser på den som en relativt enkel operasjon. Så til spørsmålene, er det mulig å få tak i ekte deler uten og gå gjennom forhandler, vil dette påvirke garantien og har sett på merker som "ABS" "Bosch" og "Brembo" til forholdsvis lite penger på autodoc.co Vil det være relativt safe å bytte ut originalen med ett av disse merkene? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Etter min ringe mening burde alle bileiere være i stand til å skifte bremseklosser på egen bil (bremseskiver også for den del). Helt klart ikke noen vanskelig operasjon, men kan være litt plundrete å klemme tilbake stempelet hvis man ikke har egnet utstyr, selv bruker jeg bare en skruklemme (C-clamp på nynorsk). Pass på at du får tak i deler som passer til bilen, modell og år, så er det bare tut og kjøre. Pass også på å sikre bilen når du har jekket den opp, og ikke bare lar den stå på jekken hvis du bruker jekk. PS uoriginale klosser og skiver vil ikke påvirke garantien. Endret 2. august 2018 av Thunderhead Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Etter min ringe mening burde alle bileiere være i stand til å skifte bremseklosser på egen bil Det er da ikke nødvendig når man kan få noen andre til å gjøre det. Det er i teorien relativt enkelt, men som alltid med bil kan ting sitte fast mer en man hadde forventet. Kan derfor være greit å ikke være helt avhengig å bruke bilen dagen etter. Pass på å ha riktig verktøy og riktige deler så går det sikkert bra. Er mange filmer på youtube som viser hvordan du skal gjøre dette. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Veldig sant det du sier om at du ikke burde være avhengig av bilen dagen etter når du skal gjøre ting selv for første gang! Har selv dummet meg ut der ? 2 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Veldig sant det du sier om at du ikke burde være avhengig av bilen dagen etter når du skal gjøre ting selv for første gang! Har selv dummet meg ut der Det samme gjelder når du skal levere bilen på verksted. Har sikkert hatt 30 idiotor i sommer som leverer "tak-raset" sitt på verksted samme dag som de skal på ferie. Vi har hverken tid eller får tak i deler til utbedre dette i løpet av dagen. Nok et år har jeg ødelagt ferien til veldig mange. Feriepenga dine stakk jeg også av med. 1 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Er vel ikke du som har ødelagt feirn eller stjålet feriepengene til noen. Det er dem selv pga dumskap Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Helt riktig, men folk flest forstår ikke dette. Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 5. august 2018 Forfatter Del Skrevet 5. august 2018 Takker for svar. Byttet selv med broren min, byttet i seg selv gikk relativt knirkefritt helt til idiotbroren min klarte å knekke en av boltene som holder calipperen sammen. Har googlet meg grønn men klarer ikke finne bolten på nettet. Kan jeg bare finne en hvilken som helst 8mm bolt med samme gjenger og smelle på litt loctite eller må det være spesielle skruer?? Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Ville prøvd å skaffe hos merkeforhandler eller eventuelt hus huggern. Bremsene er ikke riktig sted å montere bolter med ukjent kvalitet. Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 5. august 2018 Forfatter Del Skrevet 5. august 2018 Ville prøvd å skaffe hos merkeforhandler eller eventuelt hus huggern. Bremsene er ikke riktig sted å montere bolter med ukjent kvalitet. Ja, du har vel egentlig rett i det. Får prøve forhandleren så eventuelt skraphandelen. Takk Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Boltene har sikkert sikkert 10.9 strekkfasthetegenskaper Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Fikk ordnet seg med bolten, men da jeg skulle prøvekjøre bilen så merket jeg at bremsene fungerte elendig. Jeg skjønner ikke hva som kan ha skjedd da jeg ikke har rørt noe lufteskrue eller lignende, men pedalen går altså i bånn og bilen stanser sakte. Prøvde en gang i ca 60-70 og trøkka pedalen i bånn, og bremselengde var sikkert 15-20 meter, dette var på tørr asfalt. Har lest noe sånt som at bremsene trenger tid til å justere nye klosser/rotor men det kan da umulig være så galt. Så hva tror dere, er jeg nødt til å lufte bremsene? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Sukk... Er det bremseveske i bremseveskebeholderen? Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Den er full Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Går pedalen fortsatt helt ned om du pumper med den noen ganger eller er den like myk? Og hvis den blir hardere; holder den seg like hard om du holder bremsen inne, eller mister den trykket? Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Pedalen er like svampete hele tiden virker det som (under kjøring). Pumper jeg pedalen mens bilen er av blir den hard. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Det kan ha kommet inn luft når du presset tilbake stemplene. Tok du av lokket til bremsevæske beholderen før du presset tilbake stemplene? Tipper du må gå over og lufte. En ting som alle må huske på når de jobber med bremser er å tråkke skikkelig på pedalen før man begynner å kjøre så man får lagt klossene helt inntil skiva etter stemplene har vært presset ut. Kjedelig å måtte pumpe 3 ganger i et lyskryss før man har noe bremser for å si det sånn Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Skjønner, nei tok ikke lokket av reservoaret dessverre. Jaja, får vel lufte bremsene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 På nyere biler kan man ødelegge masse hvis man presser stemplene tilbake uten å åpne luftenippelen på caliperen. De liker ikke å få trykk i revers. Det er masse ventiler og annen avansert styring ifbm ABS, antiskrens og antispinn som kan ryke. Lenke til kommentar
Ulvlithium Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 (endret) På nyere biler kan man ødelegge masse hvis man presser stemplene tilbake uten å åpne luftenippelen på caliperen. De liker ikke å få trykk i revers. Det er masse ventiler og annen avansert styring ifbm ABS, antiskrens og antispinn som kan ryke. Jaså? Bra noen nevnte det tidligere i tråden da ... Får håpe det går Endret 9. august 2018 av Ulvlithium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå