Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusviskere stopper opp på Golf V

Dent

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2006 Golf V.

I dag da jeg skulle spyle vinduene ville ikke vindusviskerne mine fungere. Jeg kan ikke finne noe som blokkerer dem, og vet dessverre lite om rele, slavemotor etc. 

Har lagt til noen filmer som viser problemet. Er dette noe jeg enkelt kan fikse selv, eller må jeg på verksted?

IMG_6842.MOV

IMG_6876.MOV

Filmene kan også sees her: https://photos.app.goo.gl/8R62fphZypM9i7677

Alle forslag mottas med takk.

Mvh

JC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du får tak i en OBD2 dongel og app som f.eks. carista så kan du jo se om det ligger noe feilkoder der som kan hjelpe deg med videre feilsøking. Jeg har samme bil og når de begynner å bli såpass gamle er det greit å ha et øye til feilkodene som kan poppe opp. Jeg har nettopp skiftet en ABS sensor etter varsel i dashbordet, men måtte inn og avlese feilkode for å finne ut hvilken av sensorene som var defekt. Fant noen andre feilkoder der også så jeg fikk et verksted til å se på det. De fant ikke noe rundt feilkodene (en eller annen kjølevifte), men han byttet begge hjullagerne bak som tydeligvis var på høy tid.

Lenke til kommentar

@illus, kjenner nok ikke noen som har en dongle, men takk for tips.

@thunderhead, dersom jeg prøver å bevege dem når de står stille er de veldig seige. Flyttet dem 5cm før jeg sluttet.

Når jeg skrur dem på får jeg hjulpet dem opp til sluttposisjon også, men det hakker og går trinnvist, ikke som en lang bevegelse.

Jeg har ikke skiftet vindusviskerne på et par år, men de funket bra før dette problemet oppsto. De har jo heller ikke blitt brukt på et par mnd. Pga. finværet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Vgate icar2 fra aliexpress for 80 kroner. Carista hadde en måned gratis tilgang, og deretter 427 kroner for ett år. Mulig det finnes bedre/billigere apper, men de jeg fant som var gratis (Android) støttet ikke det jeg ønsket.

En fin ting med Carista og som er verdt hele innkjøpet for min del er at man kan gå inn på Customize og tune en drøss med ting på bilen. F.eks. fjerne den fantastisk irriterende siste wipe'n på viskeren etter at man har spylt... Om vinteren så er det direkte livsfarlig med den siste wipe'n som fjerner all sikt igjen etter spyling.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Vgate icar2 fra aliexpress for 80 kroner. Carista hadde en måned gratis tilgang, og deretter 427 kroner for ett år. Mulig det finnes bedre/billigere apper, men de jeg fant som var gratis (Android) støttet ikke det jeg ønsket.

En fin ting med Carista og som er verdt hele innkjøpet for min del er at man kan gå inn på Customize og tune en drøss med ting på bilen. F.eks. fjerne den fantastisk irriterende siste wipe'n på viskeren etter at man har spylt... Om vinteren så er det direkte livsfarlig med den siste wipe'n som fjerner all sikt igjen etter spyling.

Takk for tips! Bestilte nå, så får vi se om jeg blir klokere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...