Gå til innhold

Studiomonitorer vs. 5.1-system

Anbefalte innlegg

[FONT=Times][SIZE=7][COLOR=blue]Jeg skal både ha høyttalere til å lage musikk med [b]og[/b]spille spill med [b]og[/b] ha som hjemmekino. Jeg vet at dette kan virke umulig, og at jeg derfor bør kjøpe studiomonitorer og et sett med f.eks Logitech Z-680. Men jeg har jo ikke så mye penger..... Maks 4500 kr. så det må bli en av delene. Noen som har erfaring med å bruke Klipsch 5.1-system eller Logitech Z-680 eller Z-5300 som høyttalere når man jobber med musikk? Eller bør jeg drite i surrounden og rett og slett kjøpe et par ok studiomonitorer brukt for rundt den prisen?

Som lydkort har jeg Creamware Pulsar I + II og skal ellers bruke Reason 2.5 og Cubase SX2 (5.1-muligheter).
:roll:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musikk er laget for stereo.

Og hvis du skal utnytte og bruke det du nevner så er Logitech noe skrammel i forhold.

Herihus er det stereoforsterker og spesialhøytalere.

Til baklyden i spill er det en ("gammel") stereo-radiotuner og stereohøytalere.

Her er det diskutert...

men han skal bruke det til å spille spill, se film og høre på musikk. Da vil vel han få mer bruk for 5.1 system enn kun stereo...

Lenke til kommentar
Musikk er laget for stereo.

Og hvis du skal utnytte  og bruke det du nevner så er Logitech noe skrammel i forhold.

Herihus er det stereoforsterker og spesialhøytalere.

Til baklyden i spill er det en ("gammel") stereo-radiotuner og stereohøytalere.

Her er det diskutert...

men han skal bruke det til å spille spill, se film og høre på musikk. Da vil vel han få mer bruk for 5.1 system enn kun stereo...

Han sier:"Som lydkort har jeg Creamware Pulsar I + II og skal ellers bruke Reason 2.5 og Cubase SX2 (5.1-muligheter)."

Hvis man skal lage linær lyd (nøyaktig like sterk i hele spekteret) nytter det ikke med Suround. Cubase SX2 er software i 10 000 kroner klassen og lydkortet passerer 5K.

Men du og jeg klarer oss godt med logitech. Ehh..Jeg har et par gutter som redigerer lyd fra popbandet sitt så jeg vet hva kostbart utstyr er etterhvert... :xmas:

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt over saken, og funnet ut at det dessverre vanskelig lar seg gjøre å bruke kun ett system. Så jeg nok bite i det sure eplet, og spare mer penger. Mulig jeg kjøper KRK V4 studiomonitorer fra USA (koster kr 3500 der, og kr 7-10.000 kr her!), evt. Behringer Truth eller Alesis M1 Active MkII. Disse skulle gjøre jobben med å hjelpe meg til en klar og riktig miks. Så får jeg heller spare opp 2000 kr til for å kjøpe Logitech Z-5300.

Jeg har musikkutstyr for over kr 50.000 kr i bruktverdi (over 150.000 i nypris), så det er vel ikke vits i å spare på pengene her!

Pulsar-systemet anbefales virkelig, det er det råeste lydkortet du får under 10.000 (tilbud nå 8.995 for Pulsar II), selv om jeg kjøpte Pulsar I for 6.500 brukt og oppgraderte til Pulsar II for kr 6.000 pluss at jeg betalte kr 2.000 for å slippe å sende tilbake I-kortet. Da har jeg tilsammen 10 prosessorer med DSP-kraft (6+4) og det er gøy å lage musikk når jeg en gang på nyåret får tid til den slags.....

Men jeg anbefaler til alle: Se og hør på Creamware Pulsar II.

Lenke til kommentar
jeg har logitech høytaler systemet... veldig fornøyd med det...lekkert og det er veldig god lyd. fin bass og gode satelitter

(kommentar:)Ehhhhhhhhhhh, i forhold til referanse-studio monitorer så blir nok lyden i logitech systemene temmelig crap...

(Titanstig:)

Hvis du kommer til å drive med en del musikk så kommer du til å sprenge dem i filler.

For å si det sånn, i forhold til resten av det utstyret du har, så kan du ikke voldta det med pc-høytaler systemer. Det er en grunn til at de minste genelec monitorene koster rundt 4500,- perstykk i Norge :)

edit: måtte bare rydde opp litt, så ut som om jeg snakket til samme person. Mens jeg egentlig kommenterte til 2 personer i samme post. Håper det ble litt lettere å skjønne nå :p

Endret av Ikon
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ta en titt på Genelec 1029. Jeg kan få de for kr 5.800 for paret i England (Juleshopping?) :yes: Ellers skal jeg kikke på Roland sine og muligens Event TR6 (de blir solgt billig på Turnkey.co.uk nå). Det kan bli en god investering, jeg skal jo ha de i maaaaange år!

Lenke til kommentar

Fint å høre fra andre Pulsar-fans

Selv kjøpte jeg Alesis M1 active mk2 for et år siden, og har aldri angret på det.

Jeg har sågar lyst til å kjøpe flere.

De har hver 70+30w forsterkere. Tviler ikke på at f.eks KRK er vel så bra,

se testen av dem i siste Musikkpaksis, men jeg er fornøyd med Alesis

(mye for penga teller også, et surt kjøp høres aldri bra ut!!! :blush: )

Vet ikke hvorfor folk er så skeptiske til Creamware-kort, men jeg må si hverdagen er "bare lekker" med de fantastiske mulighetene en har.

- et utall av gode synther fra Creamware og 3. part leverandører

- signalruting uten grenser, via en eller flere av mikserne som er med,

både stereo og surround, -eller integrert XTC i f.eks Cubase

- effekter, masse inkludert, masse toppkvalitets å få kjøpt,

eller hvorfor ikke lage selv i modularsynthen

:cool: scoopydoopy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...