Gå til innhold

Siste tidens tørke - Tid for å slutte å erstatte tapte avlinger?

Anbefalte innlegg

Hvis folk skal ha lammelår i påsken, så må det nødvendigvis produseres et helt lam. Og da blir det lammekjøtt til overs - overproduksjon -, hvis det kun er låret folk er interessert i. Det samme gjelder juleribba. Hvis "alle" skal ha ribbe, og "ingen" vil ha skinke, så blir det overproduksjon av skinke.

Hadde vært et fint argument om det faktisk var mulig å få tak i noe annet enn lammelår og lammekotteletter i butikken. Og de fleste butikker har ikke engang lammelår.

Siden det er ingen overflod av lammeprodukter i butikken, så handler ikke overproduksjonen om oss forbrukere. Problemet er at lammet sitter fast på lagrene og havner ikke i butikken. Denne artikkelen sier at de ikke vil selge for mye til lav pris fordi de vil ikke at folk skal bli vant til lave priser. Men alle lavprisbutikker selger bare til lave priser og det er prisene nordmenn er vant til. Butikkene vil da vente til de får tilbudskjøtt, og hvis de ikke får det så selger de ikke lam.

Hvis bonden fikk 55 kroner kiloen for lammelår tidligere og "riktig pris" er 150 kroner kiloen, så burde "riktig pris" være 100 kroner kiloen, ikke 150 om bonden får 5 kroner kiloen. Men med planøkonomi, så ender man opp med slike rare situasjoner hvor vi har tonnevis på lager men ingenting i butikken.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har påstått at overproduksjon handler om oss forbrukere?

Ikke alt bonden produserer dukker opp i butikkhyllene. Men for at noe (f.ex. lammelår) skal dukke opp i butikken, så må resten av lammet produseres også. Det kan bli - og blir ofte - et problem for resten av verdikjeden. (Som, i motsetning til det mange tror, ikke består av statseide bedrifter.)

Når REMA1000 velger å selge svineribbe med tap i førjulstiden, så er det lite bonden kan gjøre med sine produksjonskostnader for at forbrukerne skal få "svinebillig" kjøtt resten av året også.

Jeg tror ikke landbruksministeren fra FrP er enig i betegnelsen planøkonomi om norsk landbrukssektor. I så fall er det meste i Norge omfattet av planøkonomi, og finansministeren fra FrP er happy med å administrere det. Sosialist-Siv, der altså.

Lenke til kommentar

Hvem har påstått at overproduksjon handler om oss forbrukere?

Ikke alt bonden produserer dukker opp i butikkhyllene. Men for at noe (f.ex. lammelår) skal dukke opp i butikken, så må resten av lammet produseres også. Det kan bli - og blir ofte - et problem for resten av verdikjeden. (Som, i motsetning til det mange tror, ikke består av statseide bedrifter.)

Når REMA1000 velger å selge svineribbe med tap i førjulstiden, så er det lite bonden kan gjøre med sine produksjonskostnader for at forbrukerne skal få "svinebillig" kjøtt resten av året også.

Jeg tror ikke landbruksministeren fra FrP er enig i betegnelsen planøkonomi om norsk landbrukssektor. I så fall er det meste i Norge omfattet av planøkonomi, og finansministeren fra FrP er happy med å administrere det. Sosialist-Siv, der altså.

Se uthevet, det er ikke slik markedsøkonomi fungerer. Det er i planøkonomi at man nekter å redusere prisen fordi da får man ikke dekket sine produksjonkostnader. I markedsøkonomi så vil man redusere prisene, fordi ellers vil en konkurrent selge for lavere pris og du får solgt ingenting.

I tilegg handler ikke dette om bøndene. Sauebøndene får omtrent ingenting per kg, de lever på subsidier. De som nekter å redusere prisene er leverandørene, fordi de vil ikke at nordmenn skal bli for vant til tilbud. Men hvem kjøper lammelår for 150 kroner, om man heller kan hamstre for 80 kroner? 80 kroner er markedspris for lam idag, og prøver man å selge over markedspris, så får man masse varer på lager, det er slik tilbud og etterspørsel fungerer.

Ja FRP er happy med å administere dette. Det er små forskjeller mellom partiene i Norge.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Se uthevet, det er ikke slik markedsøkonomi fungerer. Det er i planøkonomi at man nekter å redusere prisen fordi da får man ikke dekket sine produksjonkostnader. I markedsøkonomi så vil man redusere prisene, fordi ellers vil en konkurrent selge for lavere pris og du får solgt ingenting.

I teorien er det slik. I den virkelige verden er det annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I teorien er det slik. I den virkelige verden er det annerledes.

I den virkelige verden så taper planøkonomi for markedsøkonomi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Banker og annet privat næringsliv får egne gigantiske "krisepakker" av staten, så ser ingen grunn til at landets matproduksjon ikke skal få det samme.

Kan ikke det bare gjelde absolutt alle næringer? Hvorfor kan ikke bare staten kaste penger etter alle næringer som sliter?

Lenke til kommentar

I den virkelige verden så taper planøkonomi for markedsøkonomi.

I den virkelige verden finner du fint lite av ren markedsøkonomi.

Du har nok mange fine eksempler i skolebøkene dine, men de er en forenkling av virkeligheten.

Jordbruk er en sektor der du ikke overlever uten planlegging.

Skal du selge smør i 2019, så må du få bedekket en ku i 2018.

Lenke til kommentar

Du har nok mange fine eksempler i skolebøkene dine, men de er en forenkling av virkeligheten.

Jeg bor tydligvis ikke i den virkelige verden. Jeg bor i et land som kaller seg selv sosialistisk og jordbruk har opplevet vesentlig færre reformer enn resten av økonomien. 

Men, bøndene lever ikke av subsidier, det er lov å kjøpe direkte fra bondegårdene, slakterene selger lam hele året, og det ligger ikke masse kjøtt på lager. Hvis det skulle bli overproduksjon av lam her, så vil prisen falle, det finnes ingen organisasjon som hindrer prisene til å falle til markedspris.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg bor tydligvis ikke i den virkelige verden. Jeg bor i et land som kaller seg selv sosialistisk og jordbruk har opplevet vesentlig færre reformer enn resten av økonomien. 

Men, bøndene lever ikke av subsidier, det er lov å kjøpe direkte fra bondegårdene, slakterene selger lam hele året, og det ligger ikke masse kjøtt på lager. Hvis det skulle bli overproduksjon av lam her, så vil prisen falle, det finnes ingen organisasjon som hindrer prisene til å falle til markedspris.

Du lever fali ... hvem beskytter deg mot matforgiftelse?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<Maslovs behovspyramide>

Dette er vel et argument MOT planøkonomi.

Da lurer jeg litt på hva verden du lever i.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jordbruket er en av de sektorene som har vist størst produktivitetsvekst siden .. say, WW2. Effektiviseringen har vært enorm. Man produserer mye mer mat pr. person sysselsatt i landbruket nå enn for 70 år siden. Du finner ikke noe tilsvarende innenfor dagligvarehandelen, transportsektoren, regnskapsbransjen, revisorbransjen, advokatbransjen, bilbransjen, you name it.

Hvordan passer dette inn i påstandene om at jordbruket drives som en planøkonomi?

Hvis det ikke ligger masse kjøtt på lager, hvorfor påstår Grimnir at det gjør det? Hvem av dere tar feil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg lever i en verden der frihandel er et unntak, og der det meste av handel er underlagt ulike former for reguleringer, det være seg mellom land/regioner og internt i land/regioner.

At myndigheter rundt omkring saboterer det som kunne vært en funksjonelt og friskt marked, det er jeg ikke uenig i.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jordbruket er en av de sektorene som har vist størst produktivitetsvekst siden .. say, WW2. Effektiviseringen har vært enorm. Man produserer mye mer mat pr. person sysselsatt i landbruket nå enn for 70 år siden. Du finner ikke noe tilsvarende innenfor dagligvarehandelen, transportsektoren, regnskapsbransjen, revisorbransjen, advokatbransjen, bilbransjen, you name it.

Hva er årsaken til denne effektiviseringen tror du?

Hvordan passer dette inn i påstandene om at jordbruket drives som en planøkonomi?

Hvis det ikke ligger masse kjøtt på lager, hvorfor påstår Grimnir at det gjør det? Hvem av dere tar feil?

Hvor har Grimnir påstått det? Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hvor har Grimnir påstått det?

Camlon påsto at norsk landbruk var drevet av planøkonomi, noe jeg argumenterte mot.

Da du skrev at markedsøkonomi var bedre enn planøkonomi tolket jeg det som at du var enig med Camlon.

Men hvis du uttalte deg om markedøkonomi generelt, helt urelatert til det som diskuteres her i tråden, så får du ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Grimnir har påstått at det finnes masse kjøtt på lager i Kina.

Kina kaller seg selv sosialistisk og landbruksektoren har opplevet få reformer sammenlignet med resten av økonomien. Du skulle tro at Kina har mer planøkonomi, men det er i Norge hvor man har masse lam på lager, det er i Norge hvor prisene på lam holdes kunstig høy, og det er i Norge at bøndene lever på subsidier istedenfor salg av lam.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...