madammim Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Hei. Jeg er på utkikk etter ny bruktbil. Den gamle er brukt opp etter 21 år, de siste 16 i min tjeneste. Leter etter noe ala Volvo V40, Ford Fokus eller tilsvarende i prisområdet 100-150K. Gjerne diesel og helst manuell. Jeg skriver "brukt opp", men den er faktisk godkjent ett år til, så jeg har det ikke egentlig så veldig travelt. Men så er det disse nye bilavgiftene som blir innført. Hva burde jeg gjøre? Kjøpe nå snart, eller vente til feks neste sommer? Hvis disse avgiftene ikke spiller inn på bruktbilprisene så vil jeg jo få en ett år nyere bil for samme pris om et år. I motsatt fall kan jeg jo i verste fall risikere å måtte betale mer for en 1 år eldre bil til neste år... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Biler i den prisklassen vil det trolig ikke merkes noe som helst på. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Brukte biler har allerede betalt inn "sin" nybilavgift uansett om det er før eller etter denne datoen. Det spekuleres også i om nybilavgiftsordningen vil justeres litt mtp de nye målemetodene. Men de avgiftene vil gjelde nybiler. Om nye avgifter blir helt hinsides vil man kanskje oppleve større oppsving i bruktbil markedet og det kan jo påvirke prisene litt. Men hvorfor vente egentlig. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Det er en fare for at WLTP målinger innføres uten at avgiftene reduseres tilsvarende økningen i måleverdiene. Da blir det en kraftig prisstigning på nye biler som vil forplante seg til bruktmarkedet. Bensin og dieselbiler selges det mindre og mindre av, jeg vil tro disse kommer til å få god pris på bruktmarkedet etterhvert. På en annen side det skal mye til at en bruktbil (1 år eldre) blir dyrere neste år. Endret 31. juli 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) En slik prisstigning på nybiler vil ikke påvirke eldre biler i nevneverdig grad. Biler som er høyst to år gamle kan muligens påvirkes noe. Jeg ber til høyere makter om at man ikke innfører noen konvertering fra gammelt til nytt beregningssystem fra nyttår. Det vil være helt gull for meg (E63s er en av bilene som rammes hardt, min er godkjent etter gammelt beregningssystem og det er ikke betalt avgifter i det hele tatt på den) Endret 31. juli 2018 av Snylter Lenke til kommentar
madammim Skrevet 1. august 2018 Forfatter Del Skrevet 1. august 2018 Tusen takk for svar til alle Da er det 1 grunn mindre til å stresse med bilkjøpet. Jeg tenkte at nybilsalget av fosilbiler ville falle markant, og da ville tilgangen på brukte biler i denne kategorien også falle, derav prisstigning. Grunnen til å vente lengst mulig er at vi egentlig er lite avhengig av bil. Den vi har nå er "god nok". Vi bor i gokk, så vi trenger bil, men bruker den ganske lite. Hadde elbiler i den prisklassen hadd reelle rekkevidder på 200+ km hadde vi nok sett på det. Men enn så lenge får det bli fosil Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Bruktbilprisene følger jo "etterspørsel og tilgang". Feks med alt dieseldilemma som har vært i det siste har det jo vært mange som vil selge dieselbilen, og få som vil kjøpe. Da går jo prisen på disse ned. Ihvertfall når det er lure folk som utnytter dette og skjønner vedkommende ikke får solgt uansett, og kan komme unna med skambud enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå