LD93 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg er tidligere elektriker og har fortsatt en god del kontakt med tidligere arbeidsgivere men ingen virker til å få frem et fullkomment svar så jeg tar turen hit å ser om noen har vært bort lignende og evt hvordan det løses Et par har kjøpt seg et rekkehus nylig.. ca 1 år før huset ble solgt så pusset forrige eier opp hele huset. Det skal vise seg at det elektriske er gjort svart.. Eller altså de trodde det var lovlig og gjorde alt i beste mening iogmed sønnen til paret som bodde der var elektriker, men han godkjente ikke "kravene" som gjør at man kan gjøre arbeid hos seg selv og skrive en samsvarserklæring. På tidspunktet hadde han kun 1 år som montør og hvis jeg husker rett så er kravet 3 år uten lærlingstiden. Samtidig som røranlegget til alt vann ble byttet ut. Av en rørlegger såklart, men dette ble gjort på "dugnad" Jeg har vært innom og sjekket hver enkelt kobling i hele huset og sikkert brukt godt over 100timer på å skru ned alt og sjekket det som kan sjekkes.. Samtidig som en rørlegger jeg kjenner godt har sjekket alle vannrør og tilkoblinger. De har fått tilsendt div bilder som viser røranlegget bak de nye veggene og alt ser bra ut som de tok under oppussingen Hva kan de gjøre for å holde seg på den "lovlige" siden her nå ? Altså å få samsvarserklæring fra en rørlegger og installatør. Forsikringsselskapet ble ikke fornøyd og har valgt å avbryte forholdet med de så de går for tiden uten noen forsikring på huset og er redd for å kontakte andre selskaper før de evt vet mer. Jeg har sendt en mail til Nelfo og en rørleggerforretning for å se hva de evt vil gjøre og ikke minst HVA de er villige til ettersom de må ta på seg ansvar for noe arbeid andre har gjort.. Noen tips? Kommer til å legge igjen en kommentar dersom jeg mottar noe svar fra nelfo / rørleggere, men alltid fint å få høre hva andre har gjort eller om noen vet hva som kan gjøres uten at det pålegger seg en enorm kostnad. De har beklageligvis brukt