Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan få godt feste til vegghengt tv

Anbefalte innlegg

Tenker og henge vår tv på veggen i disse dager, men hvor/hvordan bør dette veggfeste monteres for at ikke tven skal miste feste og bare ramle i gulvet pga tyngde f.eks? Må slikt festes i stendere uansett?

Vi har Walls2Paint veggplater i stuen, som er vel 12mm tykke sponplater. Vet jo ikke om det er bare og kjøre på å skru veggfestet hvor som helst.

Er litt fersk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spon har godt hold,må bare bruke skruer med litt dype gjenger. Gipsplater med gipsanker av simpleste sort fungerer jo utmerket.

Dersom du skal henge tv'en opp på et svingbart stativ med uttrekksfunksjon må du finne stendere, men hvis du bare skal henge opp flatt på veggen med wire går det bra

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri turt å henge opp en TV i spon. Jeg ville satset på å feste i stendere på en eller annen måte, enten selve festet eller via en plate festet i stenderene. Eller minst brukt mollyplugg som ekspanderer på baksiden, slik at det ikke bare sitter i gjengene.

Og sjekket at det minst tåler vekten av TV`n etterpå før du henger den opp.

Selv har jeg kryssfiner bak smartpanelet der TV`n henger :)

edit: men det er jo også relevant hvor tung den er, en 20kg LED-sak bør ikke være noe problem, men ville uansett brukt molly-plugger

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Selv hadde jeg ikke ofret det en bekymret tanke overhode. Skulle likt å se en TV dette ned fra en vegg med sponplate som hold. Med mindre du bruker spiker til å feste med...

Rett og slett fordi så vidt jeg vet har spon lite hold på skruene, altså er skruene relativt lett å dra ut av sponplaten.
Lenke til kommentar

Skrudd masse i spon, aldri vært borti at det er noe spesielt mindre hold i det enn i annen prosessert trevirke. Massivt treverk er jo selvfølgelig uslåelig med mindre det er gammelt og oppsprukket/råttent. Om du setter i en helt alminnelig treskrue i en sponplate pekende nedover så er jeg overbevist om at den holder på en del vekt før den gir seg. Problemet med sponplater er at de tåler vann dårlig og sveller opp, og da blir det sikkert dårlig hold, men om det er tilfellet inni et hus så har man større problemer.

Lenke til kommentar

Det er jo såklart mulig at en TV som henger i fred rett opp og ned på veggen faller ned, men da har man fantastisk dårlig feste. Jeg hadde ikke gjort det selvsagt, men jeg er overbevist om at vanlige plastplugger og skruer i gips hadde holdt fint på en TV. Har man finér/sponplate bak eller finner noe stendere så er det null stress å ha TV på vegg. Unntak er som i tilfeller nevnt ovenfor, om man har den på en arm som kan trekkes ut fra veggen, da får man ganske mye uttrekkskraft fra veggen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har brukt rett på gips i mange år, med gipsplugger, sitter som støpt. tver i dag veier ikke spesielt mye heller

Lenke til kommentar

Vi har pussa opp stuen sånn helveis, og har 50 % walls2paint og 50 % gamle porøse plater som jeg egentlig ikke aner hva er. Tipper det er flere lag med plater også (isolasjonsplater, gammelt veggpanel, og deretter noe nyere veggpanel utenpå der igjen). Vår tv ble hengt opp på en av de "gamle" veggene. Har to tips:

1. Kjøp deg en stender detektor, og se om du klarer å finne stenderne. 

2. Dersom du ikke finner stenderne, så kjøper du deg et oppheng som tillater deg å skru inn masse skruer. Jeg tror jeg skrudde inn 14 skruer totalt, og til tross for at det sitter litt porøse plater i veggen så henger tv`n helt fint. Kjøp skruer med gjenger over hele skruen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Toppforsikring på innebo har en verdi. Når TV ramler ned er det ikke bare den som blir ødelagt, men gulvet og møblene den faller ned på også ødelagt.

Man kan lime knottene som følger veggfestet, skruene også.

Lenke til kommentar

Det er jo såklart mulig at en TV som henger i fred rett opp og ned på veggen faller ned, men da har man fantastisk dårlig feste. Jeg hadde ikke gjort det selvsagt, men jeg er overbevist om at vanlige plastplugger og skruer i gips hadde holdt fint på en TV. Har man finér/sponplate bak eller finner noe stendere så er det null stress å ha TV på vegg. Unntak er som i tilfeller nevnt ovenfor, om man har den på en arm som kan trekkes ut fra veggen, da får man ganske mye uttrekkskraft fra veggen.

Du tenker ikke på kryssfiberplater nå? Sponplater er sagflispartikkel og lim.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...