AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Hei,Jeg har et spørsmål ang funn av sølvkre/skjeggkre i en leilighet vi har leid i to år nå. Vi har siden vi flyttet inn i boligen sett disse dyrene, men da vi ikke har visst hva det har vært før tidlig i år har vi ikke konfrontert utleier med det på grunn av uvitenhet. Når vi etter et program på nrk ble opplyst om hva dette er og hvilke konsekvenser det har for boligen ble vi veldig overrasket. Vi valgte da å konfrontere utleier med det, dette var i mars i år. Utleier svarte da at h*n nettopp hadde sett disse dyrene selv (for 3 måneder tilbake) og at de er veldig vanlig i boliger - det er bare å spraye med en gift også dør de. Giften vi fikk fra henne var fra 2015 og vi tror ikke h*n er ærlig når h*n sier at h*n nettopp har sett disse dyrene selv. Sølvkre/skjeggkre har jo en levetid på flere år og en utviklingstid på opptil 3 år - flere av de vi har sett har vært store, cirka 1,5cm om ikke større. I og med at sølvkre/skjeggkre fører til en verdiforringesle av bolig på 10-24% i tillegg til at jeg regner med at utleier har opplysningsplikt om at boligen er full av disse dyrene, lurer jeg på hvilke rettigheter vi som leietakere har. Disse dyrene har ført til en psykisk belastning for oss mtp jobben det har vært å redusere antallet av dem og vi er livredde for å ta de med oss videre. Vi flytter nå ut av leiligheten 1. august. Jeg er interessert i å vite hvilke rettigheter vi har, om vi har noen i det hele tatt. Frykter at saken er for gammel i og med at vi nå flytter ut... Alle svar settes STOR pris på! Anonymous poster hash: 95d03...a7e Anonymous poster hash: 95d03...a7e Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Jeg tror dere overreagerer litt. Vi snakker ikke om veggedyr her. Skjeggkre er en plage, ikke en helserisiko eller indikasjon på feil med bolig. Du kan lese litt her om hva som blir gjort ved salg av bolig: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/skadedyr/skjeggkre-sprer-seg-i-rekordfart/ Endret 31. juli 2018 av Gavekort 7 Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg tror dette er et hysteri som går over når vi blir mere vant til disse dyrene. De har slått seg ned her til lands nå og uansett hvor mye penger vi kaster etter problemet, så kan de bli med inn og slå seg ned igjen neste gang du handler varer med deg hjem eller får besøk av noen som ikke har vært klar over at de har dette, evt at man får det med seg hjem fra arbeidsplass, trenings senter ol. Jeg har sett sølvkre mange plasser når jeg er ute nå og det blir vel sikkert like vanlig med skjeggkre etterhvert også. Sad but true. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg tror dere overreagerer litt. Enig i det, sølvkre er helt ufarlig, og veldig vanlig. Les litt her om dette: http://www.viivilla.no/baderom/skadedyr-pa-badet/slik-blir-du-kvitt-solvkre/ Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Virker for meg som eneste mulighet for å slippe å ha disse udya i hus er å bo i murhus, alle rom uten lister, og minimalistisk møblert stil. Ingen tepper, lave møbler eller kriker og kroker de kan få levekår i. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Enig i det, sølvkre er helt ufarlig, og veldig vanlig. Les litt her om dette: http://www.viivilla.no/baderom/skadedyr-pa-badet/slik-blir-du-kvitt-solvkre/ Sølvkre er ufarlige. Skjeggkre er litt verre; de spiser helst papir(bøker, blader o.l.), men kan gjerne ete tapeten av veggene... 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Har selv hatt sølvkre på bad. Gift fungerte dårlig. Jeg ble kvitt de med varmebehandling, forseglet badet og kjørte en 2000w vifteovn i 12 timer. Har ikke observert sølvkre siden. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Hei, Jeg har et spørsmål ang funn av sølvkre/skjeggkre i en leilighet vi har leid i to år nå. Det er stor forskjell på om dette er sølvkre eller skjeggkre. Se mitt innlegg lengre oppe... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2018 Det er ikke snakk om overreagering, problemet er ikke at vi har dyrene i leiligheten der, i og med at vi flytter ut. Problemet er om vi eventuelt tar de med videre, selv om vi har vært veldig påpasselige med å riste og vaske klær, spraye med spray i lister, hatt på luftavfukter. Vi har sjekket bortimot ALT av gjenstander som vi har tatt med ut av leiligheten. Risikoen vil jo være der. Også er det jo følelsen av at vi har vært ærlige selv, men utleier ikke har vært det. Grunnen til at vi ikke har sett hvor de har holdt til er for det første at de er nattaktive/trives i mørket, og for det andre har de vært nesten bare i kjelleren, hvor lyset har vært av fordi det ikke er der vi oppholder oss til vanlig. Anonymous poster hash: 95d03...a7e Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Det er ikke snakk om overreagering, problemet er ikke at vi har dyrene i leiligheten der, i og med at vi flytter ut. Problemet er om vi eventuelt tar de med videre, selv om vi har vært veldig påpasselige med å riste og vaske klær, spraye med spray i lister, hatt på luftavfukter. Vi har sjekket bortimot ALT av gjenstander som vi har tatt med ut av leiligheten. Risikoen vil jo være der. Også er det jo følelsen av at vi har vært ærlige selv, men utleier ikke har vært det. Grunnen til at vi ikke har sett hvor de har holdt til er for det første at de er nattaktive/trives i mørket, og for det andre har de vært nesten bare i kjelleren, hvor lyset har vært av fordi det ikke er der vi oppholder oss til vanlig. Anonymous poster hash: 95d03...a7e Nå er vel ikke utleier heller mye i kjelleren på nattestid. Du skriver at giften var fra 2015, er dette datoen for når giften er kjøpt eller er det produksjonsdato? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 I og med at sølvkre/skjeggkre fører til en verdiforringesle av bolig på 10-24% [...] Hvor har du lest det? Sølvkre er veldig vanlig og iøvrig ufarlig. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Hvor har du lest det? Sølvkre er veldig vanlig og iøvrig ufarlig. Om man vet at boligen er plaget av sølv/skjeggkre er det negativt for prisen ja. Se feks. her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/skadedyr/skjeggkre-sprer-seg-i-rekordfart/ – Erfaringsmessig må selgere nedjustere prisen både to og tre ganger for å få solgt en bolig med skjeggkre. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Om man vet at boligen er plaget av sølv/skjeggkre er det negativt for prisen ja. Se feks. her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/skadedyr/skjeggkre-sprer-seg-i-rekordfart/ Skjeggkre er imidlertid ikke det samme som sølvkre. Vet ikke om TS faktisk er klar over hva det faktisk er de har. Men det ser jo ut til at vi kan forvente at skjeggkre blir like vanlig med tiden. I så fall vil det heller ikke få noe å si for prisen hvis de fleste har slike problemer. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå