Neonex Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Er i Spania nå. Hvordan er det med den gratis ringingen? Vet at hvis jeg ringer hjem herfra er det gratis, men hvordan er det når jeg herfra ringer spanske (lokale) numre? Er det også gratis? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Etter hva jeg skjønt er det ikke gratis å ringe lokale/spanske nummer. Det blir som å ringe til Spania fra Norge. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Her er regelen: når du •roamer• i et EU/EØS-land betaler du •hjemlandets priser• for datatrafikk og samtaler/meldinger til alle •nummer• hjemmehørende i et EU/EØS-land. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Ja og ja Dette stemmer ikke nødvendigvis, det er forskjellig hos de forskjellige operatørene og er ikke regulert av EU. Det som er regulert av EU er at det skal koste det samme som om du var hjemme. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Det er regulert av EU: Sjekk post 4. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Det er regulert av EU: Sjekk post 4. Hmmm, det ser ikke sånn ut hos Telenor. Se for eksempel hos telenor: https://www.telenor.no/bedrift/utland/#tab=0&country=Frankrike Her skriver dem "Du kan bruke telefonen din akkurat som om du var hjemme når du er på reise i EU/EØS" Sjekker man hva det koster fra Norge å ringe til Frankrike er det 2,99 kr per minutt. De selger en tilleggstjeneste som gir "Fri tale til alle land i EU/EØS" Alt som er inkludert i abonnementet ditt av data, MMS, SMS og minutter kan nå brukes innad i EU/EØS, til samme pris som i Norge. Det er egne priser fra Norge til utlandet (både land i og utenfor EU/EØS) Det kommer i hvert fall ikke tydelig frem på Telenor sine sier at det er gratis å ringe til Frankrike hvis du er i Danmark, kontra om du er i Norge og ringer til Frankrike. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Operatørene skriver mye rart og mye forskjellig, mest sannsynlig fordi de ikke skjønner regelverket, eller det blir for komplisert å formidle det. Jeg har ikke lenken her, men på Wikipedia finner du en god artikkel, hvis du leter etter Eurotariff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå