Gå til innhold

– Elektrisk Harley kommer innen 18 måneder


Anbefalte innlegg

 

 

 

Med rekkevidde på under 9 mil, så må jo dette garantert ikke bli noe suksess. Latterlig lav rekkevidde. El-motorsykler kommer aldri til å ta over fossil motorsykler.

 

Jaha, selv kjører jeg en Zerosr fra 2015. Kan fint kjøre 17 mil på den, for hver lading. Regner med Harley-Davidson kommer med batteripakke tilsvarende min, om ikke bedre.

Jaha, den sikkert flott å kjøre på lang turer, prøv det eks. i Finnmark fylke.

 

Jeg ønsker deg lykke til!

Har de ikke strøm i Finnmark?

De hater El-kjøretøy så hardt i Finnmark at du vil bli angrepet. Derfor han er så negativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo ikke hurtiglade hele tiden. Det er typisk spørsmål fra personer som aldri har kjørt elkjøretøy.

"Tar det lang tid å lade batteriet, da?". Tar 10 sekunder å gå ut av bilen å plugge i kabelen. Hvor lang tid gjøremålene etter det tar vet jeg ikke, jeg står ikke og ser på mens det skjer! Jeg sover, spiser, driter etc.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Finfin utvikling. Noen som vet om elmotorsykler er likestilt med fordelene for elbiler? F.eks. Momsfritak og parkering på kommunale plasser.

 

Ja mva fritak. Parkering no idea. 

 

 

 

Neppe. Elektriske gressklippere har for eksempel heller ikke momsfritak. 

 

Men så er jo ikke gressklippere kjøretøy. Mva fritaket gjelder elektriske kjøretøy. 

Lenke til kommentar

Med rekkevidde på under 9 mil, så må jo dette garantert ikke bli noe suksess. Latterlig lav rekkevidde. El-motorsykler kommer aldri til å ta over fossil motorsykler.

 

Det gjaldt jo prototypen som var lansert i 2014. Det har skjedd mye siden den gang. Zero er feks en godt etablert elektrisk motorsykkel og med største batteripakke klarer de vel 225 km iirc. Skal ikke se bort fra at HD trumper Zero, evt. som tilvalg. At HD nok også vil ha en form for hurtiglading tar jeg som en selvfølge. Så regn med max en time for å "fylle tanken". Det bør være akseptabelt om du drar på MC ferie. 

 

Jaha, den sikkert flott å kjøre på lang turer, prøv det eks. i Finnmark fylke.

 

Jeg ønsker deg lykke til!

 

Nå er vel ikke akkurat Finnmark fylke satsingsområde for noen utviklere av BEV kjøretøy. Men jeg blir veldig overrasket om det ikke dukker opp elektriske motorsykler også i Finnmark. Hurtiglading bygges ut også i nord norge og veldig mange som kjører MC bruker jo motorsykkelen mye i nærområdet i tillegg til langturer. Og noen av de som drar på langtur har kanskje ikke problemer med å ta seg en times ladepause etter 250+ km. Greit å strekke litt på bena og få i seg litt kaffe også selv om en er på langtur. 

 

Rekkevidden å knapt 9 mil gjelder en prototype som ligger fire år tilbake i tid. Rekkevidden på produksjonsmodellen er ikke kjent. Men ja, den bør ligge betydelig høyere om dette skal bli en suksess.

 

Dette er en storsatsning fra HD. Jeg blir veldig overrasket om ikke batteripakken fra HD har minst like lang rekkevidde som Zero. Så 250 km på en lading bør nok gå greit. Neste år har vi fasiten. 

 

Man må jo ikke hurtiglade hele tiden. Det er typisk spørsmål fra personer som aldri har kjørt elkjøretøy.

"Tar det lang tid å lade batteriet, da?". Tar 10 sekunder å gå ut av bilen å plugge i kabelen. Hvor lang tid gjøremålene etter det tar vet jeg ikke, jeg står ikke og ser på mens det skjer! Jeg sover, spiser, driter etc.

 

Kjempegodt poeng. Etter 250 km på sykkel så gjør det seg med en pause. Og i det daglige for å fise rundt i nærområdet så er jo ikke rekkevidde og lading et tema. Det er jo noe som går på automatikk. Plugg inn når en parkerer. Så starter man enhver kjøretur med full tank. Så enkelt og genialt. 

 

Jeg gleder meg. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder MC er vel kjørekomfort og sikkerhet langt fra det viktigste ;)

 

Jeg er positiv til at det blir mindre støy, men når det kommer til kjøreglede så har jeg store problemer.. noe av moroa er jo å faktisk gire, få kjøreteknikken til å sitte. Faktisk føle at man sitter på en motor med to hjul, det har absolutt med helhets opplevelsen å gjøre!

 

Når det er sagt, så er jeg villig til å prøve.. men tviler på at BMWen blir bytta ut med det første.

 

 

Vel du ser dette fra tradisjonelt ståsted basert på erfaringen fra bensinmotorer. Der må man aktivt bruke girene for å hente ut maks dreiemoment og effekt. Og det å få maks pådrag ut av svingen krever at du har rett gir. For lavt så tar ting laaang tid. 

 

På en elektrisk motorsykkel er det null behov for gir. Du har fult moment fra første pådrag til maks fart. Når du kommer inn mot sving kan du fokusere på plassering og inngangshastighet samt sporvalg og går på gassen i rett tid. Ikke noe hokus pokus du har alltid maks dreiemoment. Og kan forvente en nær linjær akselerasjon. Forresten så kan du nok forvente et dreiemoment som nok vil ligge 1.5-2 ganger høyere enn det du er vant til idag. Så kjøreglede blir masse av. 

 

Angående kjøreteknikk så er jo kjøreteknikk så veldig mye mer enn det å gire. Giring er kun en liten del. Korrekt bruk av bremser, sporvalg, pådrag i rett øyeblikk er alle i mine øyne viktigere. Og det gjelder for alle tohjulinger også elektriske motorsykler. Så jeg er helt sikker på at du vil finne plenty med kjøreglede også i elektriske motorsykler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Vel du ser dette fra tradisjonelt ståsted basert på erfaringen fra bensinmotorer. Der må man aktivt bruke girene for å hente ut maks dreiemoment og effekt. Og det å få maks pådrag ut av svingen krever at du har rett gir. For lavt så tar ting laaang tid. 

 

På en elektrisk motorsykkel er det null behov for gir. Du har fult moment fra første pådrag til maks fart. Når du kommer inn mot sving kan du fokusere på plassering og inngangshastighet samt sporvalg og går på gassen i rett tid. Ikke noe hokus pokus du har alltid maks dreiemoment. Og kan forvente en nær linjær akselerasjon. Forresten så kan du nok forvente et dreiemoment som nok vil ligge 1.5-2 ganger høyere enn det du er vant til idag. Så kjøreglede blir masse av. 

 

Angående kjøreteknikk så er jo kjøreteknikk så veldig mye mer enn det å gire. Giring er kun en liten del. Korrekt bruk av bremser, sporvalg, pådrag i rett øyeblikk er alle i mine øyne viktigere. Og det gjelder for alle tohjulinger også elektriske motorsykler. Så jeg er helt sikker på at du vil finne plenty med kjøreglede også i elektriske motorsykler. 

 

 

Og alt dette er jeg såklart klar over, har og kjørt sykkel i mange år. Jeg har ingen innvendinger mot at el-kraft på mange måter er overlegen bensin motoren, det gjelder forøvrig også bil, fullstendig enig. Jeg ser selvsagt dette fra et tradisjonelt ståsted, men gamle fordommer er også med på å danne grunnlaget for helhetsopplevelsen, og jeg har ikke tenkt å endre på det :) På samme måte som jeg liker mekaniske nåler langt over digitale display.. følelsen av å være mer i kontakt med maskineriet :)

 

Jeg er nok helt sikkert en døende rase, men.. :p

Lenke til kommentar

Harley Davidson har de siste årene fått alt annet en god omtale på sine sykler, så ville vært noe skeptisk før man inngår kjøp. For ikke å glemme at syklene til HD allerede er svindyre, og denne blir sikkert inget unntak.

Consumer Reports sier de er langt under de japanske, og er på linje med Ducati.

https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

 

Jevnlige diskusjoner på Reddit:

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/7abjuf/harley_quality_really_is_that_bad/

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/8jge8n/whats_the_problem_with_harley_davidson_motorcycles/

Lenke til kommentar

Og alt dette er jeg såklart klar over, har og kjørt sykkel i mange år. Jeg har ingen innvendinger mot at el-kraft på mange måter er overlegen bensin motoren, det gjelder forøvrig også bil, fullstendig enig. Jeg ser selvsagt dette fra et tradisjonelt ståsted, men gamle fordommer er også med på å danne grunnlaget for helhetsopplevelsen, og jeg har ikke tenkt å endre på det :) På samme måte som jeg liker mekaniske nåler langt over digitale display.. følelsen av å være mer i kontakt med maskineriet :)

 

Jeg er nok helt sikkert en døende rase, men.. :p

 

 

Ja det var jo et veldig ærlig svar, det skal du ha. Jeg ser hva du mener, og er egentlig også litt ambivalent i forhold til feks gromlyden i en motorsykkel. Det er ikke veldig PK å si det men lyden eller "bråket" fra en motorsykkel har jo vært en del av opplevelsen og det tar nok en stund å glemme. Samtidig så er det jo også slik at lyden fra mc kan gjøre en temmelig sliten i hodet etter noen timer. Faktisk så mye at jeg bruker konsertplugger fra Fender med -27dB på lengre turer. 

 

Har du hatt gleden av å prøvekjøre elektrisk motorsykkel? Selv har jeg kun kjørt Zero Rs sålangt. Det var en syk opplevelse. Ikke minst fraværet av vibrasjoner. Anbefaler absolutt å prøvekjøre elektrisk motorsykkel straks du har muligheten. Ser ikke bort fra at det å faktisk kjøre og oppleve følelsen av elektrisk mc vil endre synet på el-mc temmelig raskt. Og gjør det ikke så tror jeg Lito Sora har gearbox ;)

 

Det er jo kommet endel bra elektrisk motorsykler allerede. Alta Motor har jo bygd elektrisk motocross, samt at de nå har en supermotard. Tipper den er helt vanvittig gøyal. Italienske Energica har vel tre modeller nå, street fighter, og "R" sykkel. Lightning for de med dype lommer og en medfødt baneracer. Lito Sora har jo masse sjarm og iirc så er den vel fra Canada. En moderne bobber/fighter. Ktm har kanskje mer på lur? Freeride har jo vært med en stund nå, men de har jo vist frem både el scooter og skisser på motard tidligere. Bmw har jo også el-maxi scooter for de som ønsker urban pendling eller en "kjøre til butikken-og hente i barnehage" sykkel. Så er det jo en håndfull eller to Kinesiske produsenter samt noen Indiske. De jobber vel også mot å starte eksport ganske snart og kanskje får vi plutselig rimelige alternativ fra den kanten som kan bidra til litt fortgang i utbredelse av elektriske 2 hjulinger. 

 

Fem år frem i tid tror jeg det begynner å bli smått med argumenter for å ikke kjøre el-mc. Og i løpet av et par tre år så tror jeg også de fleste mainstream produsentene er igang med el-mc. Tror og håper at HD med Limewire vil gjøre at langt flere blir mer åpen for el-mc. Og for alle de som ikke kjører mc så vil nok fraværet av lyd være en fantastisk gevinst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harley Davidson har de siste årene fått alt annet en god omtale på sine sykler, så ville vært noe skeptisk før man inngår kjøp. For ikke å glemme at syklene til HD allerede er svindyre, og denne blir sikkert inget unntak.

Consumer Reports sier de er langt under de japanske, og er på linje med Ducati.

https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

 

Jevnlige diskusjoner på Reddit:

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/7abjuf/harley_quality_really_is_that_bad/

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/8jge8n/whats_the_problem_with_harley_davidson_motorcycles/

 

 

Enn så lenge så slipper man jo mva og engangsavgift så en elektrisk mc fra Harley D vil jo bli langt rimeligere enn andre HD. 

Ifølge skatteetatens importkalkulator så vil en HD Fatboy m 114 ci motoren på 75 kw få 125.000 kr i avgifter. Pluss 46 000 kr i mva. Så avgiften utgjør ca 170 000 kr av totalpris. Brukte utsalgspris på 21 000 USD og 10 000 i frakt. 

 

Ser ut til å stemme ganske bra. Fatboy koster 345-355 000 på norske skilt avhengig av valg av lakk, dette fra forhandler. 

 

Så om du kan spare 100-150 000 i avgifter på en el-HD Limewire så kan jo prisen bli spiselig også på norske skilter. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip*

 

 

Nei, jeg har ikke prøvekjørt el-sykkel enda. Jeg har faktisk lyst å teste for å gjøre meg opp en mening selv, bor i Bergensområdet, og de eneste jeg vet om her er Zero. Men når det kommer til støy, så pleier aldri motorlyd egentlig å være problemet. Vindstøy overgår dette til de grader uansett hva sykkel man kjører, noe som også er grunnen til at jeg også alltid kjører med konsert plugger, alltid.

 

Nå var planen min egentlig å kjøpe en BMW R1200R eller Triumph Speed Triple R, så tror nok ikke det blir før langt inn i fremtiden ;)

 

Noen anelse hva rekkevidden er på disse batteriene?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med min 2016 modell Zero DS.

Min har ekstra stor batteripakke, som under gode forhold holder til en rekkevidde på ca. 20 mil.

Den har ikke hurtiglading, slik som nyere modeller har.

Den lader med vanlig stikkontakt. Det kan ta ca. 8 timer fra nesten tomt til fullt.

 

Jeg har heller ikke valgt den råeste motoren, men den aksererer mer enn godt nok for meg.

Linjært, uten å bli avbrutt av girskifting.

 

Kjøregleden er på topp, for jeg slipper clutch, giring, vibrasjoner, støy, oljeskift, bensinpåfylling og mye av vedlikeholdet som andre sykler har. Den støyen som jeg hører kommer av fartsvinden.

Noen hjelmprodusenter er bedre på støy enn andre, og dette tar jeg med i beregningen neste gang jeg skal kjøpe hjelm.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart folk synes Harley er så fortreffelig når de allerede må legge ned drift uten å være i konkurranse med seg selv. Ja, det finnes andre el-motorsykler, men Harley er et merkebasert kultfenomen.

 

Sikkerheten av å senke vekt drastisk er interessant hvis man skal bremse. Regenerativ bemsing er den samme i regnvær.

 

Er man i ulendt terreng langt borte fra folk er man alltid i nærhet av lysnettet. Man er derimot ofte langt unna reservedeler og verksted.

 

Forutsetter her ny bensindrevet Harley, som har et utall ting som kan gå istykker.

Lenke til kommentar

Rart folk synes Harley er så fortreffelig når de allerede må legge ned drift uten å være i konkurranse med seg selv. Ja, det finnes andre el-motorsykler, men Harley er et merkebasert kultfenomen.

 

Sikkerheten av å senke vekt drastisk er interessant hvis man skal bremse. Regenerativ bemsing er den samme i regnvær.

 

Er man i ulendt terreng langt borte fra folk er man alltid i nærhet av lysnettet. Man er derimot ofte langt unna reservedeler og verksted.

 

Forutsetter her ny bensindrevet Harley, som har et utall ting som kan gå istykker.

Hva tror du er problem med regenerativ bremsing i regnvær er? Dette blir mer som ABS, der hjulene roterer fremdeles. Skal du nærme deg problematisk retardasjon, så er allerede bremsene i aktivitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

EL-MC blir aktuellt når man kan få over 500 km rekkevidde på batteripakken. Bryter for forskjellig føreforhold samt mulighet for å slå av alt av hjelpemidler er og viktig for min del viss eg skal gå elektrisk på MC.

 

 

Beskriver du nå ikke funksjoner som heller ikke finnes på "vanlig" MC? Jeg har da ikke sett mange med det du nevner der.. ikke savner jeg det heller.

 

Batteri MC vil for min del havne i samme kategori som el-bil, altså et supplement til vanlig bil og ikke en erstatter. Perfekt for å kjøre til- og fra jobben, men skal man hygge seg på langtur må skikkelig verktøy til :)

Lenke til kommentar

Med rask hurtiglading undervegs, blir batteriets rekkevidde mindre viktig.

Hvor rask hurtiglading du kan få er avhengig av batterikapasiteten. Med samme kjemi vil en pakke som lar deg lade med 10kW la deg lade med 20kW om den er dobbelt så stor.

 

Så har du ikke et stort batteri kan du heller ikke få rask hurtiglading.

 

Røft regnet kan du regne med å lade med omtrent like mange kW som 1-2x batterikapasiteten i kWh. Det finnes riktignok kjemier som kan ta deg en del forbi det, men da ofrer man fort en hel del kapasitet/vekt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Med rask hurtiglading undervegs, blir batteriets rekkevidde mindre viktig.

 

Min Zero DS har bryter for forskjellig kjørestil, som Eco, Sport og Custom.

 

Hvilke hjelpemidler vil du slå av? ABS-bremser?

 

Rekkevidde, dvs størrelsen på batteriet samt hurtiglading henger ihop. Men enkelt sagt vil eg ha minst 500 km rekkevidde(landevei) for å vurdere EL-MC. Det kommer nok med betre batteri osv.

 

Bryter for kjørestil går vel på korleis man forbruker batteriet, men på EL-MC vil eg gjerne ha mulighet til å justere dreiemomentet(akselerasjon og motorbrems(regenerering) på EL-motoren slik at det passer til forskjellig føreforhold(tørt, vått, snø osv). Dette er enkelt å implementere da motor er elektronisk styrt i ein EL-MC.

 

Liker best MC utan ABS, TC, LC osv osv. Med EL-MC blir det viktig for meg å kunne slå av dette ved behov(bane, offroad osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...