Gå til innhold

Du må ha våpenlisens for å importere kunst?!

MisterR

Anbefalte innlegg

En av hobbyene mine er sverd. Dette har jeg vært interessert i siden barnehagen og jeg har kjøpt flere fra utlandet før.

Etter min erfaring og forståelse så er sverd klassifisert som kunst her i Norge. Det var hvertfall slik hver gang jeg importerte sverd før.

Nylig kjøpte jeg et nytt sverd som ble bremset enten i Denmark eller så snart det kom til Norge. Statusen ble oppdatert og det stod at de ventet på dokumenter fra meg. Jeg er noe usikker på grunn av hvor rar norsk/dansk som ble skrevet og siden sporingen sa det var i Danmark. I dag står det at det er i Norge.

Hovedsaken er at personen som skulle sende det videre sa dette ikke var en antikvitet og det er jo korrekt, men de var usikre på om det gikk som kunst eller våpen med 20% eller 25% skatt. I tillegg så sa de at jeg måtte gå til politiet for å skaffe våpenlisens/våpentillatelse for at de skulle sende det videre.

Dette tror jeg er tull og jeg klarer ikke finne noe som helst på nettet eller i de Norske Lover om sverd og import.

Stemmer dette? Har loven endret seg?

Edit:

Jeg limer inn mailen:

Så vidt jeg kan se så er dette et nyt sværd som er produceret efter gamle metoder. Dvs. der er ikke tale om antikke varer. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det kan indføres som samlerobjekter (med reduceret MVA på 5 procent). Eller skal der beregnes 25 procent MVA.

Uanset hvad, så vil jeg umiddelbart mene, at Tollvesenet vil kræve en tilladelse fra Politiet for at indføre denne. Jeg skal derfor bede dig undersøge muligheden for en våbentilladelse hos Politiet.

Endret av MisterR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ja. Da sitter jeg her med disse meldingene samtidig:

Obs-grafikk
I klareringsprosess.
Anbefalt handling:
Ingen handling påkrevd nå.
Obs-grafikk
Årsak til forsinkelse:
Varene skal granskes av tilsynsorgan.
Anbefalt handling:
Ingen handling påkrevd nå.
Obs-grafikk
Årsak til forsinkelse:
Importlisens eller -tillatelse kreves for klarering.
Anbefalt handling:
Importør må fremskaffe importlisens/-tillatelse fra relevant(e) tilsynsorgan(er).
Varselgrafikk
Ingen planlagt leveringsdato er tilgjengelig for øyeblikket.

Planlagt levering:
På vent
Lenke til kommentar

Blank våpen krever ingen lisens.

Så lenge du er over 18 skal ikke det være noe problem.

Vel hun hos FedEx var veldig uenig i det. Siden hun fortalte hun skulle fortolle det så har det ikke blitt noen oppdateringer. Hvis ikke noe oppdaterer seg innen i morgen ettermiddag så betyr det at hun fortsatt krever at jeg får våpenlisens for pistoler og gevær for å importere et sverd...

Lenke til kommentar

Vel hun hos FedEx var veldig uenig i det. Siden hun fortalte hun skulle fortolle det så har det ikke blitt noen oppdateringer. Hvis ikke noe oppdaterer seg innen i morgen ettermiddag så betyr det at hun fortsatt krever at jeg får våpenlisens for pistoler og gevær for å importere et sverd...

Disse bud firmaene vet ofte ikke forskjell på en pakke og et dasslokk.

Det går kanskje fortere, men norske tollere og posten er langt bedre på norske lover.

Og FedEx er noe meh, UPS pleier å ha litt bedre kontroll.

To ganger har det blitt lov kluss for meg.

En gang importerte jeg en airsoft M4 eller hva det er, noen dager senere ble jeg ringt opp av tollen

"Hei du, importerte du en full automatisk angrepsrifle?"

Nei det var en airsoft replika

"Ah ok" klikk.

En annen gang en replika musket.

"Hei importerte du en funksjonell replika musket?"

Nei, den er ikke funksjonell, da fenghullet ikke er boret opp.

"Ah ok" klikk.

Begge tilfellene sto det klart og tydelig enten

"Airsoft replica"

Eller "non fiering replica"

På eskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...