Gå til innhold

Tesla i samtaler om å bygge storfabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er nok litt vel usentralt i Europa. Og så er det kanskje ikke så lett å få tak i f.eks 5000 ingeniører med erfaring fra bilproduksjon. Og kanskje den største utfordringen - Norge er ikke i EU.

Ingeniører? Du overvurderer personellet på bilfabrikker i overkant stor grad. Det er de samme lavutdannede personene på en bilfabrikk som det er på en hvilken som helst annen fabrikk. Eneste forskjellen er hvilke kurs de har tatt for å lære seg maskinene på "sin" fabrikk.

 

Vi har nok av Navere som trenger noe å drive med på fritiden.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingeniører? Du overvurderer personellet på bilfabrikker i overkant stor grad. Det er de samme lavutdannede personene på en bilfabrikk som det er på en hvilken som helst annen fabrikk. Eneste forskjellen er hvilke kurs de har tatt for å lære seg maskinene på "sin" fabrikk.

 

Vi har nok av Navere som trenger noe å drive med på fritiden.

Overdrev kanskje litt, men det vil definitivt være behov for ett betydelig antall ingeniører. Men kanskje mer i området 1000 ingeniører, 2000 faglærte og 2000 ufaglærte. Poenget er uansett det samme - Norge har ikke arbeidere som har erfaring med bilproduksjon, ettersom vi har en ubetydelig historie med bilproduksjon. Det går kanskje an å skrape sammen nok folk med noenlunde riktig kompetanse, men det er nok mye enklere og raskere å få tak i riktig folk i f.eks Tyskland.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man ville nok ikke hatt behov for så veldig mange ingeniører på en norsk Teslafabrikk alll den tid forskning og utviklingsarbeidet foregår i USA. Det store spørsmålet er vel heller hvorfor man skulle lage en bilfabrikk i Norge. Høyt lønnsnivå blandt lavt utdannede arbeidere og store problemer med å få tak i arbeidskraft er vel ikke akkurat særlig fristende.

Lenke til kommentar

Man ville nok ikke hatt behov for så veldig mange ingeniører på en norsk Teslafabrikk alll den tid forskning og utviklingsarbeidet foregår i USA. Det store spørsmålet er vel heller hvorfor man skulle lage en bilfabrikk i Norge. Høyt lønnsnivå blandt lavt utdannede arbeidere og store problemer med å få tak i arbeidskraft er vel ikke akkurat særlig fristende.

Samtidig har vi møbelindustri, aluminiumindustri og bildelindustri. Vi har hatt  dekk-industri og  elektromotor-industri og glassfiberindustri. Og Norge har vel også gode miljøer innen automasjon. I tillegg har vi tilgang på fornybar energi og  litium til batteriproduksjon ( NOM ).

 

Ikke så gæærnt utgangspunkt det?

 

Dessuten er det på tide Troll-bilen, og det designet, igjen kommer til heder og verdighet.  :closedeyes:

 

Men vi burde også bygge en fabrikk for Nikola sin truck-produksjon.

For vi har itillegg til alt dette, hydrogentank-industri (Hexagon)  og hydrogen-industri (NEL )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen.

 

Det er rett og slett ikke noe å se her og det er bare å gå videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen.

Det er en fabrikk som har vært planlagt lenge, det har du rett i. Og nå når Model 3 produksjonene er oppe i bra tempo har nok Tesla råd til fabrikken. Så klart med litt hjelp fra Panasonic og bankene.

 

Men det ser ut som ny fabrikk i Shanghai er høyere prioritert, så det kan nok fortsatt gå noen år før vi ser en fabrikk i Europa.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen.

 

Det er rett og slett ikke noe å se her og det er bare å gå videre.

Eksperten har talt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...