NTB - digi Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Ifølge Wall Street Journal. Tesla i samtaler om å bygge storfabrikk i Europa Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Burde bygge Teslaer i Norge. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Norge, bankers. Kjøp et nedlagt eller haltende aluminiumsverk på en flat, diger ør. Der er det plass, havn og kraft. Kom igjen Elon! Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Norge, bankers. Kjøp et nedlagt eller haltende aluminiumsverk på en flat, diger ør. Der er det plass, havn og kraft. Kom igjen Elon!Norge er nok litt vel usentralt i Europa. Og så er det kanskje ikke så lett å få tak i f.eks 5000 ingeniører med erfaring fra bilproduksjon. Og kanskje den største utfordringen - Norge er ikke i EU. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Norge er nok litt vel usentralt i Europa. Og så er det kanskje ikke så lett å få tak i f.eks 5000 ingeniører med erfaring fra bilproduksjon. Og kanskje den største utfordringen - Norge er ikke i EU. Ingeniører? Du overvurderer personellet på bilfabrikker i overkant stor grad. Det er de samme lavutdannede personene på en bilfabrikk som det er på en hvilken som helst annen fabrikk. Eneste forskjellen er hvilke kurs de har tatt for å lære seg maskinene på "sin" fabrikk. Vi har nok av Navere som trenger noe å drive med på fritiden. Endret 31. juli 2018 av Dr. Bombay 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Ingeniører? Du overvurderer personellet på bilfabrikker i overkant stor grad. Det er de samme lavutdannede personene på en bilfabrikk som det er på en hvilken som helst annen fabrikk. Eneste forskjellen er hvilke kurs de har tatt for å lære seg maskinene på "sin" fabrikk. Vi har nok av Navere som trenger noe å drive med på fritiden. Overdrev kanskje litt, men det vil definitivt være behov for ett betydelig antall ingeniører. Men kanskje mer i området 1000 ingeniører, 2000 faglærte og 2000 ufaglærte. Poenget er uansett det samme - Norge har ikke arbeidere som har erfaring med bilproduksjon, ettersom vi har en ubetydelig historie med bilproduksjon. Det går kanskje an å skrape sammen nok folk med noenlunde riktig kompetanse, men det er nok mye enklere og raskere å få tak i riktig folk i f.eks Tyskland. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Man ville nok ikke hatt behov for så veldig mange ingeniører på en norsk Teslafabrikk alll den tid forskning og utviklingsarbeidet foregår i USA. Det store spørsmålet er vel heller hvorfor man skulle lage en bilfabrikk i Norge. Høyt lønnsnivå blandt lavt utdannede arbeidere og store problemer med å få tak i arbeidskraft er vel ikke akkurat særlig fristende. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Man ville nok ikke hatt behov for så veldig mange ingeniører på en norsk Teslafabrikk alll den tid forskning og utviklingsarbeidet foregår i USA. Det store spørsmålet er vel heller hvorfor man skulle lage en bilfabrikk i Norge. Høyt lønnsnivå blandt lavt utdannede arbeidere og store problemer med å få tak i arbeidskraft er vel ikke akkurat særlig fristende. Samtidig har vi møbelindustri, aluminiumindustri og bildelindustri. Vi har hatt dekk-industri og elektromotor-industri og glassfiberindustri. Og Norge har vel også gode miljøer innen automasjon. I tillegg har vi tilgang på fornybar energi og litium til batteriproduksjon ( NOM ). Ikke så gæærnt utgangspunkt det? Dessuten er det på tide Troll-bilen, og det designet, igjen kommer til heder og verdighet. Men vi burde også bygge en fabrikk for Nikola sin truck-produksjon. For vi har itillegg til alt dette, hydrogentank-industri (Hexagon) og hydrogen-industri (NEL ) Endret 31. juli 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
missi Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen. Det er rett og slett ikke noe å se her og det er bare å gå videre. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 (endret) Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen. Det er en fabrikk som har vært planlagt lenge, det har du rett i. Og nå når Model 3 produksjonene er oppe i bra tempo har nok Tesla råd til fabrikken. Så klart med litt hjelp fra Panasonic og bankene. Men det ser ut som ny fabrikk i Shanghai er høyere prioritert, så det kan nok fortsatt gå noen år før vi ser en fabrikk i Europa. Endret 1. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Dette er jo samtaler Tesla har hatt hvert eneste år siden 2014. Ikke har Tesla penger heller til å bygge noen fabrikk. På toppen kan vi legge til at det er earnings call i morgen, sånn at hype maskinen til Tesla jobber på høygir nå om dagen. Det er rett og slett ikke noe å se her og det er bare å gå videre. Eksperten har talt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå