Gå til innhold

Tesla vurderer gigantfabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Tesla kan jo bare kjøpe fabrikkene til fossilprodusentene billig når de nå snart går konkurs. BMW, VW og de andre har ikke lenge igjen når de er så dumme at de ikke skjønner at de må slutte med fossilbiler og begynne på elbiler. Antageligvis er det allerede for sent nå. Tesla har alt for stort forsprang.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla kan jo bare kjøpe fabrikkene til fossilprodusentene billig når de nå snart går konkurs. BMW, VW og de andre har ikke lenge igjen når de er så dumme at de ikke skjønner at de må slutte med fossilbiler og begynne på elbiler. Antageligvis er det allerede for sent nå. Tesla har alt for stort forsprang.

Eneste selskapet som er nær konkurs er Tesla. Er du i det hele tatt klar over markedsverdien til VAG? Tesla kommer aldri til å få nok penger til å kjøpe alt selv om VAG solgte. De har faktisk ikke penger til noe som helst. VAG derimot? De kunne lett kjøpt opp Tesla. 

 

Og VAG, BMW AG, Daimler AG ligger ikke bak Tesla en plass. Tesla hadde 3,4 milliarder USD i omsetning. VAG brukte 12 milliarder USD på forskning.

 

Hvis du ikke forstår hvor jeg skal med dette så kan jeg forklare. VAG tjener penger på det de lager nå. Elbiler? Tjener ikke penger på. Derimot vil elbiler bli stormarked. Men hvorfor skal VAG produsere masse nå? De trenger ikke. De kan sitte på laben og lage testeksemplarer og forbedre komponenter, teknologi osv. Fordi om de brenner et par milliarder USD i året på det så er det problemfritt. Tesla kan ikke. De må selge det de lager, fordi de er allerede er i minus. Så Tesla må vise alt, VAG trenger ikke vise noe. Hvordan ligger de an? Du har ingen anelse, det er noe som heter selskapshemmeligheter. Om du faktisk har grunn for dine påstander så har og retten grunn til å fengsle deg for industrispionasje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla er ikke nær konkurs. De kan drive med gigantisk underskudd i flere kvartaler til, og kan hente inn mer penger ved behov.

 

Det er fint at de utdaterte produsentene tjener godt i dag. Det gjorde også de utdaterte mobilprodusentene da iPhone kom.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite at fossilprodusentene tjener penger på fossilproduktene sine når de om få år blir forbudt. Allerede i dag er de jo avhengig av regelrett juks for å få fossilbilene sine ut på markedet.

Men du har satt deg fast i mentaliteten om at de må starte på null og lage mer og mer per år. Utvide på den måten. Men hvorfor må de det?

 

Når Samsung bygger ny fabrikk for RAM/NAND produksjon så er det gjerne 14 milliarder USD på å bygge en fabrikk over 2 år. I fjor annonserte de videre 18 milliarder USD for oppgradere 3 eksisterende fabrikker og utvide. Dette er pengesummer Tesla simpelthen ikke kan bruke. Men hvem andre har den type penger? VAG har. 

 

Hvis VAG kan sitte der og gjøre teknologien sin bedre og/eller billigere enn eksempelvis Tesla hvorfor ikke vente til den tid før de begynner å lage store volum? Og imens kan de lage fossilbiler de tjener langt mer på. Fossil blir kanskje forbudt, men ikke i år og neste år heller. Elbiler utgjør globalt nesten ingenting av totalt bilsalg. Det er fortsatt i en ekstremt tidlig fase, bare virker ikke slik i elbil-Norge. Men skal VAG lage strategi basert på forhold i Norge eller verden? De gjør jo det de tjener mest på. Selvfølgelig vet de fremtiden inneholder masse elbiler og at det er veldig viktig. VAG er topp 5 i verden i penger brukt til forskning for alle som har smarte kommentarer om hvordan de ikke gjør noe og hører fortiden til. Så den tankegangen om at alt du ser er alt det er når du sammenligner et selskap som viser alt de håper de har om 5 år vs et selskap som ikke kunne brydd seg mindre om hva folk tror eller ikke de har. Og ikke viser ting, fordi hvorfor skulle du gitt denne infoen ut? Mye bedre å holde utviklingen skjult, det er jo det som er industristandarden.

 

 

Og til slutt så er det EU som ligger an til å være mest aggressive på elbil. Hvem styrer mest i EU? Hvilken land kan du ikke gå imot? EUs hjerte, Tyskland. Hvor ligger VAG, Daimler og BMW? Hvilken tysk politiker hadde stemt for en lov som hadde ødelagt bilindustrien?  Det er som om den norske regjerningen skulle bestemt at vi skal stenge oljekranene. Altså med mindre den tyske bilindustrien er klar vil det altså ikke bli noe forbud mot fossilbiler i EU. 

 

Kanskje et utviklingsland med et ubetydelig marked som uansett ikke har råd til Teslaer forbyr fossil. 

Lenke til kommentar

Det er fint at de utdaterte produsentene tjener godt i dag. Det gjorde også de utdaterte mobilprodusentene da iPhone kom.

Hvorfor sammenligner du appelsiner og epler? Mobilprodusenter opererer i en høymarginsbransje. Apples bruttomargin i 2017 var 38 %. For Telsa var den 18,9 % eks. FoU. Apple var også en pengemaskin før lanseringen av sin første telefon, mye takket være suksessen med iPod.

 

Bruttomargin (2017) - ekskl. FoU:

Apple: 38 %

Samsung Electronics: 47 %

VW: 25,4 %

BMW: 25,2 %

Tesla: 18,9 %

 

It’s almost always a losing bet to attempt cracking into an industry with vastly improving products and consistently low margins

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner Apple og Tesla fordi begge snudde hvert sitt marked på hodet. De ødela da for etablerte produsenter som dessverre satt med utdatert teknologi og slet med å snu om skuta.

 

Tesla venter vel marginer på opp mot 30% på Model 3, og jeg har ikke spesielt stor tiltro til "analytikere" som som regel tar feil uansett. De er bare betalte synsere, og treffer ikke bedre enn ren tilfeldighet. Mange analytikere mente jo også at Apple var sjanseløse da iPhone kom. Den manglet funksjonalitet, folk ville ha fysiske knapper, osv. osv. osv.

Lenke til kommentar

Jeg syntes Tesla bør få kontroll på ettermarkedet før dem åpner gigafabrikker.

 

I følge mine kontakter så er det et kaos uten sidestykke hos Tesla. Arbeidspartnerene dems, karroseriverksteder, biluteleiefirmaer, bergningsfirmaer står å river seg i håret på daglig basis. Tesla har null erfaring med å drive bilverksted og det er jo greit nok det, alle må starte en plass.

 

Jeg har fått mange jobbtilbud hos Tesla Drammen, Skøyen og på Rud de siste årene. Sist jeg sjekka, som var tidligere denne uken, så hadde Tesla over 250 ledige stillinger ute på finn.no. At det er umulig å få tak i mekanikere har det alltid vært og når man trenger flere hundre så har du et problem. Alle skal også læres opp osv osv så dette tar nok litt tid.

 

Jeg liker Tesla og har hatt en del av dem inne på PKK. El-biler som har gått flere hundre tusen kilometer og fortsatt går som en rakett er en ny hverdag. De sklir også rett igjennom PKK, men nå er dem bare 4år/6år gamle fortsatt. Hvor mange "runder" disse bilene har hatt på merkeverksted vet jeg ikke, men at det har vært problemfrie år tviler jeg sterkt på.

 

Jeg liker ikke Tesla eiere fordi dem er alt for smarte for meg. De tror hvertfall det selv.

Tesla eiere som er "fed-up" av forhandleren liker jeg derimot litt bedre fordi da har dem blitt jekka ned på et litt mer spiselig og reelt nivå.

 

Det blir ikke spennende før Toyota lanserer elbiler. Da tror jeg vi får se noe som setter nye standarer mtp driftsikkerhet og rekkevidde.

 

En VW el-bil er bare "same shit". Slakk i bærekuler, gåene foringer, vindusheisbrytere osv osv. Det er akkurat den samme søpla bare med elektrisk drivlinje.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har ikke snudd bilmarket på hodet. De er ikke i nærheten engang. Hvor stor er den globale markedsandelen? Knapt synbar per i dag, og slik vil det være lenge fremover.

 

Apple var allerde en stor aktør innen forbrukerelektronikk da de kom inn på mobilmarkedet, og de opererer som sagt i en helt annen bransje. Nokia hadde en markedsandel i mobilmarket på rundt 38 % i 2007. Ingen bilprodusent har vært i nærheten av dette, i hvert fall ikke på mange tiår. Toyota, for eksempel, ligger nå på rett over 10 %.

HI 2018 - Bruttomarginer eksl. FoU:
Tesla: 14,5 % (4,3 % inkl. FoU)
BMW: 25,6 % (20,3 inkl. FoU)

 

Marginene jeg har oppgitt er tatt rett fra tilgjengelige års- og kvartalsrapporter.

 

Ser ut som Teslas omsetningsvekst ikke stemmer helt med virkeligheten (se under). Ikke så overraskende. Teslas capex, som ikke inkl. finansiell leasing, blir også misvisende. Det er vel slik de skal oppnå positiv fri kontantstrøm i H2.

 

The revenue-growth rate that helped fuel Tesla’s rally relied on an apples-to-oranges comparison

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Jeg syntes Tesla bør få kontroll på ettermarkedet før dem åpner gigafabrikker.

 

I følge mine kontakter så er det et kaos uten sidestykke hos Tesla. Arbeidspartnerene dems, karroseriverksteder, biluteleiefirmaer, bergningsfirmaer står å river seg i håret på daglig basis. Tesla har null erfaring med å drive bilverksted og det er jo greit nok det, alle må starte en plass.

Det var ganske kaotisk allerede for 2-3 år siden, ifølge en kamerat av meg som jobbet for TMN i Oslo-området. Tør ikke tenke på hvordan det er i dag.

 

Jeg har fått mange jobbtilbud hos Tesla Drammen, Skøyen og på Rud de siste årene. Sist jeg sjekka, som var tidligere denne uken, så hadde Tesla over 250 ledige stillinger ute på finn.no. At det er umulig å få tak i mekanikere har det alltid vært og når man trenger flere hundre så har du et problem. Alle skal også læres opp osv osv så dette tar nok litt tid.

Kjenner du til lønnsnivået nå for mekanikere i Tesla? Tilbyr de akkord og bonus?

 

Jeg liker ikke Tesla eiere fordi dem er alt for smarte for meg. De tror hvertfall det selv.

Tesla eiere som er "fed-up" av forhandleren liker jeg derimot litt bedre fordi da har dem blitt jekka ned på et litt mer spiselig og reelt nivå.

Tror det er ganske typisk for mange eiere av dyre biler, spesielt på Oslo vest, B(l)ærum og Asker. Jo mere penger, desto mindre folkeskikk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sammenligner Apple og Tesla fordi begge snudde hvert sitt marked på hodet. De ødela da for etablerte produsenter som dessverre satt med utdatert teknologi og slet med å snu om skuta.

 

Tesla venter vel marginer på opp mot 30% på Model 3, og jeg har ikke spesielt stor tiltro til "analytikere" som som regel tar feil uansett. De er bare betalte synsere, og treffer ikke bedre enn ren tilfeldighet. Mange analytikere mente jo også at Apple var sjanseløse da iPhone kom. Den manglet funksjonalitet, folk ville ha fysiske knapper, osv. osv. osv.

Hvilken etablert produsent ødela Apple? Nokia, Blackberry? Den som tok mest markedsandel fra "de etablerte" var jo Samsung, ikke Apple. Og nesten alle bransjer Samsung er store i har de gjort dette.

 

Og sorry men Tesla produserer en 0.1% av verdens biler. Finnes sikkert 100 produsenter du ikke vet om engang som lager mer biler enn dem. Bilbransjen har mye konkurranse og det finnes selskaper overalt i de fleste land som lager biler. Tipper sjefene i VAG, Hyundai, Nissan-Renault, BMW, Daimler, Toyota osv såvidt klarer å sove om natten når de tenker på denne mannen som sloss med media på Twitter i ren Trump stil, kaller helter i Thailand pedoer (blir nok mye Tesla-salg der ja), et selskap som bygger telt på parkeringsplassen og plukker ned produksjonslinjene fordi de ikke fungerer for å desperat å stoppe pengelekkasjen som blir større og større.

 

Jeg mener bare se hvor dårlig det går med VAg pga diesel-skandalen:

https://www.ft.com/content/a6e96424-18b2-11e8-9376-4a6390addb44

 

Kun en dobling av driftsresultat for VAG viser at de er i krise og konkurransen fra Tesla er i ferd med å knuse konsernet. Det er nok ikke lenge før de gamle etablerte fossilselskapene blir nettopp fossiler. Og hvis Tesla kjøper et par parkeringsplasser og telt er de lett oppe i 40 millioner biler per år innen 2020.

 

Kanskje de kan nå 30% margin, men ikke med telt og 24-timers skift. Og si hva du vil, men Tesla må jo ha en plan for å tjene penger rimelig kjapt nå. Altså de har jo det for Q3. Så da må vi se i nærheten av 30% ikke neste år, men neste kvartal. Og mens 30% kan nås, så vil det være vanskelig å nå innen neste kvartal. Spesielt om de noen gang kommer til å lage den billige versjonen og ikke bare toppspecede M3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW, for eksempel, har lagt inn batteriordrer for ca. 396 mrd. kr de neste årene. Nå vurderer de også egenproduksjon av solid state-batterier. VW-konsernet planlegger å produsere 3 millioner elbiler i 2025.

 

Omtrent når en el bil blir lønnsom å produsere. Helt tilfeldig selvfølgelig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange analytikere mente jo også at Apple var sjanseløse da iPhone kom.

 

Hvordan responderte så Apple på det?

Blant annet ved å redusere prisen på 8GB-versjonen fra $599 til $399 et par måneder etter de først kom i salg.

(4GB-versjonen som opprinnelig kostet $499 ble samtidig droppet.)

 

Det var vel Apples måte å gi de analytikerne rett som hadde hevdet at iPhone var for dyr.

Lenke til kommentar

Tesla har ikke snudd bilmarket på hodet. De er ikke i nærheten engang. Hvor stor er den globale markedsandelen? Knapt synbar per i dag, og slik vil det være lenge fremover

Tesla har snudd bilmarkedet på hodet. De har tvunget de andre til å lansere elbiler. De andre prøver desperat å matche Tesla. Men de henger igjen i fossilbilene sine.

 

Model 3 er nå bestselgende bil i sitt segment. Og de bare vokser.

 

Hvilken etablert produsent ødela Apple? Nokia, Blackberry?

Ja, giganten Nokia ble veltet. Og RIM. De etablerte aktørene slet.

 

Hvordan responderte så Apple på det?

Blant annet ved å redusere prisen på 8GB-versjonen fra $599 til $399 et par måneder etter de først kom i salg.

(4GB-versjonen som opprinnelig kostet $499 ble samtidig droppet.)

 

Det var vel Apples måte å gi de analytikerne rett som hadde hevdet at iPhone var for dyr.

Som jeg påpekte: Mange analytikere mente folk ville ha fysisk tastatur osv. De tok som vanlig feil.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Tesla har snudd bilmarkedet på hodet. De har tvunget de andre til å lansere elbiler. De andre prøver desperat å matche Tesla. Men de henger igjen i fossilbilene sine.

 

Model 3 er nå bestselgende bil i sitt segment. Og de bare vokser.

 

 

Ja, giganten Nokia ble veltet. Og RIM. De etablerte aktørene slet.

Alle er bestselgende i sitt felt. Det handler bare om å definere et snevert nok felt. Jeg kan bli best i mitt felt, om jeg bare definerer mitt felt på en måte der jeg er best. God måte å late som om noen er gode og selger bra, når innflytelsen er tilnærmet ikke-eksisterende.

 

Der Tesla har påvirkning er media, og å vise at vanlige biler kan fint være elbiler som igjen gjør at folk pusher politikere til mer elbil vennlig politikk her i Europa, vet ikke med resten av verden....

 

BlackBerry og Nokia tapte markedsandeler altså hovedsaklig til Samsung, altså Apple veltet ingen av dem overende. De ble veltet over av andre eksisterende etablerte produsenter. Og mest så veltet de seg selv over for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Tesla har snudd bilmarkedet på hodet. De har tvunget de andre til å lansere elbiler. De andre prøver desperat å matche Tesla. Men de henger igjen i fossilbilene sine.

 

Model 3 er nå bestselgende bil i sitt segment. Og de bare vokser.

Det som kommer til å snu bilmarkedet på hodet er autonomi og bildeling, ikke el. Og der ligger Tesla etter per i dag. Hvor blir det av den autonome kjøreturen fra kyst til kyst, egentlig?

 

Fremtidige miljøkrav tvinger de fleste bilprodusenter til å switche over til el i løpet neste tiår. Tesla har banet vei for elbiler, men de utgjør ingen stor trussel i dag eller de nærmeste årene. Hvorfor? De er rett og slett for små, og har altfor dårlig økonomi. Dette begrenser hva de kan bruke på R&D og capex. Ideen om desperasjon finnes kun i hodet på Tesla-fansen, noe som kanskje ikke er så rart hvis man kun leser Electrek og Teslarati.

 

Det globale elbilsalget er fortsatt ekstremt lavt. Det er primært i Norge, Nederland og California at det er merkbart. Salget av PEV vil muligens ligge på rundt 3 % i Kina i 2018.

 

Infrastrukturen er også dårlig tilpasset elbiler i store deler av verden. Det vil ta en del år før dette er på plass, slik at elbiler blir et naturlig valg for de fleste.

 

Det er også verdt å nevne at mange forbrukere er veldig patriotiske. Hvilke produsenter selger best i Tyskland, Frankrike og Japan? Jo, henholdsvis VW, Renault og Toyota.

 

Model 3 er ikke mestselgende i sitt segment globalt. BWW solgte over 540k av 3/4-serien i 2017. Både BMW og Mercedes kommer med elbiler i løpet av 2019/20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BlackBerry og Nokia tapte markedsandeler altså hovedsaklig til Samsung, altså Apple veltet ingen av dem overende. De ble veltet over av andre eksisterende etablerte produsenter. Og mest så veltet de seg selv over for å være ærlig.

Elop i Nokia vurderte Android i 2010, men allerede da mente de at Samsung for dominerende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...