Gå til innhold

Tesla vurderer gigantfabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Nei, det var så klart slik at de neste jobbene måtte delegeres også. Og ja, de sto fritt til å gjøre jobbene slik de ønsket, men de var altså en to-veis kommunikasjon der slik at jeg var oppdatert på hvem de nye jobbene skulle delegeres til. Og nei, det var absolutt ikke slik du prøvde å gjøre narr av bransjen på. Mulig dette er normal praksis på indre toten bil-berging, men det er altså ikke slik hos de oppegående aktørene.

Dette er en praksis av det sjeldne, noe det virker som om du ikke får med deg. Jeg har uansett hatt en fot innad i denne bransjen de siste 10 årene og har i løpet av denne tiden dannet meg et inntrykk at de fleste iløpet av sin tid har gjort dette minst en gang. Om du opplever at jeg gjør narr av bransjen kan så være, men det endrer ikke det faktumet at dette er en ting som forekommer fra tid til annen.

 

Morsomt hvordan du prøver å gjøre narr av en lokal liten bilberger og greier å treffe på et av de områdene en av landets største aktører har hatt sitt område i flere år.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en praksis av det sjeldne, noe det virker som om du ikke får med deg. Jeg har uansett hatt en fot innad i denne bransjen de siste 10 årene og har i løpet av denne tiden dannet meg et inntrykk at de fleste iløpet av sin tid har gjort dette minst en gang. Om du opplever at jeg gjør narr av bransjen kan så være, men det endrer ikke det faktumet at dette er en ting som forekommer fra tid til annen.

 

Morsomt hvordan du prøver å gjøre narr av en lokal liten bilberger og greier å treffe på et av de områdene en av landets største aktører har hatt sitt område i flere år.

 

Nå er det en god del år siden jeg satt på dette sentralbordet(studietid), og om du mener det nå er normal praksis så må du gjerne vise til det. Evt kan jeg ta en telefon til min gamle sjef, alltid hyggelig å prate med han som driver en av de største avdelingene her til lands. Han er nok ganske uenig med deg og kan lett sende over data på at det ikke stemmer. For som du sikkert vet, med "en fot innenfor" så loggføres alt. 

Lenke til kommentar

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

 

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

 

Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

 

Tesla har ikke engang et delelager, noe som også benektes av norske Tesla fanbois på 50 år +. De insisterer hardnakket på at Tesla har et delelager i Moss. Ingen har imidlertid sett dette delelageret. Det er ikke mulig å dra dit og handle. Det er ikke mulig å ringe dit og bestille deler. Tesla har til og med opprettet et dummy innvalgsnummer for delelager. Noen installerer et dummykamera på husveggen sin for å skremme tyver. Tesla har installert et dummynummer til delelageret hvor ingen svarer. Bare prøv selv. Ring Tesla, tast "2" for delelager, men ingen svarer. Jeg har dette som hobby for tiden. Når jeg sitter ved pecen og jobber ringer jeg med dagers mellomrom dette nummeret, lar det ringe i 30 minutter og foreløpig har ingen svart. Altså et dummynummer.

 

Teslas krampetrekning for ikke å gå konkurs er selvsagt frierier til aksjeeiere i form av pressemeldinger om planlagte gigafactories. Model 3, som skal komme, om den kommer, vil være spikeren i kista for Tesla. Når/om en rimelig elbil slippes på markedet i Norge, uten delelager, da kollapser det hele. I mellomtiden har mange, inkludert Musk, tjent enorme summer på aksjer, på høye lønninger, og høyst sannsynlig på enorme bonuser. For slik fungerer det i USA. Når man får skattebetalernes penger, 40 milliarder mellom hendene, da er det mange som får smuler av potten. Og smulene er ikke små, 40 milliarder er ikke lite penger, det er enormt mye.

 

Snart kommer Tesla fanbois på 50+ på banen og vil dementere dette. At det ikke er sant. At Tesla har delelager (ja, de har selvsagt noen deler liggende et sted, men noe delelager i tradisjonell forstand, det har de ikke), at Tesla ikke har fått penger fra amerikanske skattebetalere, og at påstanden om et dummynummer for delelager er så dumt at jeg er verdens verste Tesla-hater. For det er de overbevist om, disse fanboisene på 50+, at folk hater bilene deres. De skjønner ikke at folk ikke hater bilene deres, at kritikken går mot Tesla som organisasjon, at ingen faktisk hater en bil.

 

Zzzzz. Lest det samme før så alt for mange ganger av samme person. Litt leit at noen ikke skjønner at de er drit kjedelig.

Lenke til kommentar

 

Nå er jo de fleste bilmerker på plass i Kina i motsettning til Tesla. 2015 kom det 330 000 nye elbiler produsert i Kina på markedet. De fleste bilmerker er med der. Så hold deg til fakta om ikke annet :)

 

Om du leser en gang til så nevner jeg ikke Asia eller Kina spesifikt. Jeg snakker generelt. Ja det er et enormt elbilmarked i Kina og mange er med. Dog er det flust av Kinesiske produsenter og alt holder kvaliteten vi er vant med i Europa. 

 

Greit at du er en av disse haterne som skal rakke ned på alt om Tesla men forsøk nå holde deg til saken. Jeg har ikke fordreid fakta, jeg sier kun at Tesla starter sin andre fabrikk i år, og den blir i Kina. Så kommer det flere etterhvert. Sannsynlig en i Tyskland blant annet. Tror nok at Tesla har kommet igang med bygging av fabrikken i EU før mange Europeiske merker er klare med elbil satsing. For det er mange som trekker ut ting i langdrag. De prater høyt men leverer lite. Bmw har i-modellene som et politisk skalkeskjul. Men nå viser det seg at kanskje også Bmw er en av dem som pånytt forsøker å lure og svindle med avgassmålingene. De er tunglærte de tyskerne. 

Hvor har du det fra at jeg hater Tesla? Hmm Har de startet byggingen i Kina? Det var nytt for meg. Leste ett eller annet sted de har planer for å bygge en fabrikk men ikke at de alt var igang med den. Nå er det vel endel merker som lager elbiler i Europa. Har du ikke fått med deg det? Når er byggestartdato for fabrikken i Europa da? ? Sett de har planer om en her i Europa også men planer er en ting. BMW i3 er ikke rare greiene. Har BMW blitt avslørt som juksere på utslipp? Link på det takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....pantsatt huset og shortet TESLA....

 

Har du fått pakket sekken og gjort klart teltet? Vi får håpe det blir en lang sommer og mild vinter nå når du blir boligløs som følge av elleville spekulasjoner i shortposisjoner i Tesla. 

 

Lykke til med teltlivet. 

Lenke til kommentar

Om du leser en gang til så nevner jeg ikke Asia eller Kina spesifikt. Jeg snakker generelt. Ja det er et enormt elbilmarked i Kina og mange er med. Dog er det flust av Kinesiske produsenter og alt holder kvaliteten vi er vant med i Europa. 

 

Greit at du er en av disse haterne som skal rakke ned på alt om Tesla men forsøk nå holde deg til saken. Jeg har ikke fordreid fakta, jeg sier kun at Tesla starter sin andre fabrikk i år, og den blir i Kina. Så kommer det flere etterhvert. Sannsynlig en i Tyskland blant annet. Tror nok at Tesla har kommet igang med bygging av fabrikken i EU før mange Europeiske merker er klare med elbil satsing. For det er mange som trekker ut ting i langdrag. De prater høyt men leverer lite. Bmw har i-modellene som et politisk skalkeskjul. Men nå viser det seg at kanskje også Bmw er en av dem som pånytt forsøker å lure og svindle med avgassmålingene. De er tunglærte de tyskerne. 

Tunglærte? Du snakker om landet som ble ødelagt, alle fabrikker og personell av verdi stjålet, landet splittet og til tross for alt dette så gjengoppbygget de bilindustrien og knuste USA og resten av Europa i bilproduksjon.  Tunglærte? Det er de ikke. Og du baserer det at du mener de gjør dumme ting basert på antakelser som bygger på antakelser. Du har ikke sett de rapportene og tallene de selv sitter på som de styrer beslutninger utifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fabrikk i Europa blir nok bra greier om de får bygget det. Vil jo gi bedre delesituasjon også. Sikkert bedre kvalitet på bilene også :p

 

Blir vel gjerne mer nødvendig og om USA fortsetter med sin "America first" policy for å "holde jobber i USA" som selvfølgelig ikke fungerer. Biler er noe EU lett kan innføre straffetoll på fra USA. Sannsynligvis ikke mot Tesla spesifikt, men mer generelt. Tesla er jo hovedsaklig i demokratiske stater uansett.

 

Hvis de får mer EU-ansatte så er det vel håp om at de får med seg litt mer av hvordan regelverket fungerer i Europa også og klarer å følge dette. Da blir det bra greier. Elbiler er bra for en bedre verden, men en bedre verden inkluderer og gode arbeidsforhold og oppretthold av lover og regler ment for å gjøre verden bedre. Der ligger Tesla litt bakpå. Om de får EU fabrikk derimot er jeg positivt til at dette kan bli en del bedre. Pluss bilene våre vil være laget i Tyskland med mye bedre forhold enn USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når står fabrikken ferdig? 1 år 5 år 10 år?

 

Hvem vet? Ifølge planene så skal det ta under ett år å ferdigstille. Men vi snakker Kina og det er ikke godt å si hvordan byråkratiet virker samt hvor realistiske tidsbruken i planene er. Men om ca halvannet til to års tid så bør det nærme seg produksjon av Tesla i Kina.  

Fabrikk i Europa blir nok bra greier om de får bygget det. Vil jo gi bedre delesituasjon også. Sikkert bedre kvalitet på bilene også :p

 

Blir vel gjerne mer nødvendig og om USA fortsetter med sin "America first" policy for å "holde jobber i USA" som selvfølgelig ikke fungerer. Biler er noe EU lett kan innføre straffetoll på fra USA. Sannsynligvis ikke mot Tesla spesifikt, men mer generelt. Tesla er jo hovedsaklig i demokratiske stater uansett.

 

Hvis de får mer EU-ansatte så er det vel håp om at de får med seg litt mer av hvordan regelverket fungerer i Europa også og klarer å følge dette. Da blir det bra greier. Elbiler er bra for en bedre verden, men en bedre verden inkluderer og gode arbeidsforhold og oppretthold av lover og regler ment for å gjøre verden bedre. Der ligger Tesla litt bakpå. Om de får EU fabrikk derimot er jeg positivt til at dette kan bli en del bedre. Pluss bilene våre vil være laget i Tyskland med mye bedre forhold enn USA.

 

Ja eu kan klinke til med toll de også. Nå nettopp ble det jo lagt på en kina-skatt på elyskler fra kina i EU. Var det 81% toll? Så det er flere som lefler med galskapen som synes å ha rammet Trump. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Skal strømmen genereres fra kullkraft? Hva har de på grensen til Frankrike?

 


Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

Pengene kommer fra investeringer trukket ut av etablerte bilfirma, olje, samt distribusjonsmodellen vanlig bilsalg belager seg på.
Tesla hadde allerede vært konkurs hvis ikke alle PayPal-pengene hadde gått med. Andre bilprodusenter gjorde alt de kunne annet enn å konkurrere på like vilkår. At Tesla fremdeles finnes betyr at markedet har tro på at de kan levere.

Sikkerheten ligger i at folk antagelig kommer til å fortsette å kjøre bil, der Tesla foreløpig lager de beste og minst feilutsatte bilene.

Når nå tesla leverer deler til andre biler, og nyter godt av ringvirkningene av storskala utvinning og produksjon, så kommer de til å forbli ledende.

De har vært dominerende på luksusmarkedet, og trer nå inn i masseproduksjon av vanlige kjøretøy.
 

 


Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

For på denne måten å etablere utleie av Tesla, gjør størrelsen på forretningen stor nok til at ringvirkninger trekker i retning av å etablere Tesla i andre markeder.
Du må regne på hvor mange som skal kjøre rundt i leiebil før et delelager lønner seg, det har nok Tesla gjort. De vokser jo enormt, så noe blir nok bedre etterhvert. Tesla selger mye nybil som erstatning for skadede biler, fordi det lønner seg. Ny Tesla i Norge er forholdsvis billig sett i forhold til reparasjon. Dette betales av forsikring.

Fortell meg gjerne hvor man skal handle bil hvis det ikke er fra Tesla? Man kan selvsagt sjanse på forhåndsbestilling av elbil fra produsenter som har drevet med helt andre ting, men da må man ha penger å miste.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Hvem vet? Ifølge planene så skal det ta under ett år å ferdigstille. Men vi snakker Kina og det er ikke godt å si hvordan byråkratiet virker samt hvor realistiske tidsbruken i planene er. Men om ca halvannet til to års tid så bør det nærme seg produksjon av Tesla i Kina.  

 

Ja eu kan klinke til med toll de også. Nå nettopp ble det jo lagt på en kina-skatt på elyskler fra kina i EU. Var det 81% toll? Så det er flere som lefler med galskapen som synes å ha rammet Trump. 

EU er helt annerledes enn USA. Kanskje de la inn ekstra skatt på elsykler. Jeg leste her:

https://electrek.co/2018/07/20/europe-e-bike-china-dumping-tariffs/

 

Og det er nå slik at Kina har et par varer som er sterk subsidierte som de oversvømmer andre markeder (som EU) med. Og det er ikke uvanlig at EU da innfører toll for å hindre dumping av varer eller materialer. Dette er noe helt annet enn det USA gjør som er handelskrig. Kina kommer ikke med noe straff på folk som legger toll på varer de dumper i andre markeder, fordi de er klar over at det er rimelig at folk fortoller slikt mye. Det er det Kina gjør som er urimelig. 

 

Ser du derimot eksempelvis til nye avtalen mellom EU og Japan for frihandel så ser du hvilken retning EU går. EU-Canada og EU-Sør-Korea er de beste frihandelsavtalene i verden. Derimot vil EU som de fleste andre reagere med straff når USA går til handelskrig mot dem. EU går ikke til handelskrig mot noen. De beskytter EU mot prisdumping. De har straffetoll for folk som angriper dem, de sanksjonerer land, men de driver aldri handelskrig og jobber heller for mer åpen handel med hele verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er straffetoll om ikke proteksjonisme? Nei det er ikke en handelskrig men det kan være starten på en handelskrig om slikt eskalerer. 

Straffetoll er en straff du putter på andre når de bryter avtaler eller går til krig mot deg. Det er ikke proteksjonisme. EU ønsker frihandel altså at folk skal være slik det var. USA ønsker ikke, de driver med proteksjonisme. Dette går utover Europa, så da svarer Europa med å angripe tilbake, siden det ble erklært krig. Det er helt vanlig i krig det å angripe tilbake.

 

Om EU innførte generelt høyere toll på varer fra alle land ville det vært proteksjonisme, men hvorfor forhandlet de da frihandelsavtale med Japan?

 

En seier for EU innebærer at USA tar vekk alle økninger i toll og at EU da selvfølgelig trekker tilbake sine økninger. Altså et tiltak fra EU sin side for å oppnå handelsfrihet, mens USA sloss for proteksjonisme.

 

Og dessverre for selskap som Tesla blir de rammet i denne krigen ført av USA, selv om de ønsker fri handel.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...