Gå til innhold

Tesla vurderer gigantfabrikk i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

 

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

 

Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

 

Tesla har ikke engang et delelager, noe som også benektes av norske Tesla fanbois på 50 år +. De insisterer hardnakket på at Tesla har et delelager i Moss. Ingen har imidlertid sett dette delelageret. Det er ikke mulig å dra dit og handle. Det er ikke mulig å ringe dit og bestille deler. Tesla har til og med opprettet et dummy innvalgsnummer for delelager. Noen installerer et dummykamera på husveggen sin for å skremme tyver. Tesla har installert et dummynummer til delelageret hvor ingen svarer. Bare prøv selv. Ring Tesla, tast "2" for delelager, men ingen svarer. Jeg har dette som hobby for tiden. Når jeg sitter ved pecen og jobber ringer jeg med dagers mellomrom dette nummeret, lar det ringe i 30 minutter og foreløpig har ingen svart. Altså et dummynummer.

 

Teslas krampetrekning for ikke å gå konkurs er selvsagt frierier til aksjeeiere i form av pressemeldinger om planlagte gigafactories. Model 3, som skal komme, om den kommer, vil være spikeren i kista for Tesla. Når/om en rimelig elbil slippes på markedet i Norge, uten delelager, da kollapser det hele. I mellomtiden har mange, inkludert Musk, tjent enorme summer på aksjer, på høye lønninger, og høyst sannsynlig på enorme bonuser. For slik fungerer det i USA. Når man får skattebetalernes penger, 40 milliarder mellom hendene, da er det mange som får smuler av potten. Og smulene er ikke små, 40 milliarder er ikke lite penger, det er enormt mye.

 

Snart kommer Tesla fanbois på 50+ på banen og vil dementere dette. At det ikke er sant. At Tesla har delelager (ja, de har selvsagt noen deler liggende et sted, men noe delelager i tradisjonell forstand, det har de ikke), at Tesla ikke har fått penger fra amerikanske skattebetalere, og at påstanden om et dummynummer for delelager er så dumt at jeg er verdens verste Tesla-hater. For det er de overbevist om, disse fanboisene på 50+, at folk hater bilene deres. De skjønner ikke at folk ikke hater bilene deres, at kritikken går mot Tesla som organisasjon, at ingen faktisk hater en bil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

Tesla har tre store fabrikker og noen mindre.

 

1. Fremont, California, ca 500.000 m^2

2. Sparks, Nevada "Gigafactory 1", ca 550.000 m^2

3. Buffalo, New York "Gigafactory 2", ca 110.000 m^2

 

I tillegg er det planlagt en stor fabrikk i Shanghai, og en i Europa. Den i Shanghai er den som er nærmest virkelighet. Spaden går i jorden allerede i år, om jeg ikke tar feil.

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

De har ikke betalt nesten noen subsidier i det hele tatt til Tesla. Kundene har fått noen subsidier, og andre bilprodusenter har kjøpt CARB-kreditter av Tesla, men myndighetene har nesten ikke gitt noe til Tesla.

 

Og Tesla har nå skalert opp produksjonen av Model 3. Det øknomien tilsier er at de da vil kunne gå med profitt og positiv kontantstrøm, og det er også det Tesla sier at de vil gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

 

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

 

Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

 

Tesla har ikke engang et delelager, noe som også benektes av norske Tesla fanbois på 50 år +. De insisterer hardnakket på at Tesla har et delelager i Moss. Ingen har imidlertid sett dette delelageret. Det er ikke mulig å dra dit og handle. Det er ikke mulig å ringe dit og bestille deler. Tesla har til og med opprettet et dummy innvalgsnummer for delelager. Noen installerer et dummykamera på husveggen sin for å skremme tyver. Tesla har installert et dummynummer til delelageret hvor ingen svarer. Bare prøv selv. Ring Tesla, tast "2" for delelager, men ingen svarer. Jeg har dette som hobby for tiden. Når jeg sitter ved pecen og jobber ringer jeg med dagers mellomrom dette nummeret, lar det ringe i 30 minutter og foreløpig har ingen svart. Altså et dummynummer.

 

Teslas krampetrekning for ikke å gå konkurs er selvsagt frierier til aksjeeiere i form av pressemeldinger om planlagte gigafactories. Model 3, som skal komme, om den kommer, vil være spikeren i kista for Tesla. Når/om en rimelig elbil slippes på markedet i Norge, uten delelager, da kollapser det hele. I mellomtiden har mange, inkludert Musk, tjent enorme summer på aksjer, på høye lønninger, og høyst sannsynlig på enorme bonuser. For slik fungerer det i USA. Når man får skattebetalernes penger, 40 milliarder mellom hendene, da er det mange som får smuler av potten. Og smulene er ikke små, 40 milliarder er ikke lite penger, det er enormt mye.

 

Snart kommer Tesla fanbois på 50+ på banen og vil dementere dette. At det ikke er sant. At Tesla har delelager (ja, de har selvsagt noen deler liggende et sted, men noe delelager i tradisjonell forstand, det har de ikke), at Tesla ikke har fått penger fra amerikanske skattebetalere, og at påstanden om et dummynummer for delelager er så dumt at jeg er verdens verste Tesla-hater. For det er de overbevist om, disse fanboisene på 50+, at folk hater bilene deres. De skjønner ikke at folk ikke hater bilene deres, at kritikken går mot Tesla som organisasjon, at ingen faktisk hater en bil.

 

Og hvorfor er det ingen som reagerer når et selskap som lager biler, og det i et antall som er ca 1 % av antallet For og GM produserer, faktisk blir mer verdt enn Ford og GM? Det betyr at enten er Ford og GM usannsynlig lavt priset, ellers er Tesla usannsynlig høyt priset. Jeg har et lite forbehold om at verden er så glad i elbiler generelt og Tesla spesielt at de aksepterer at denne bilprodusenten opererer uten delelager, og aksepterer at bilen deres blir stående på verksted i månedsvis, opptil et år har feks Dagladet skrevet artikkel om. Men jeg tror ikke folk er så glad i elbil og så glad i Tesla, eller at Ford og GM er så lavt priset, jeg tror heller at Teslas verdi skrelles med 99 %, når folk oppdager forretningsmodellen til disse amerikanerne.

 

Lenke til kommentar

Gigafactory 1 i Nevada er ikke ferdig, og produserer kun batterier.

Buffalo, New York "Gigafactory 2 eies av Staten New York, leases av Tesla og driver med batterier.

 

Om subsidier og direkte betalinger fra amerikanske skattebetalere til Tesla, stoler jeg heller på amerikanske journalister enn norske fanbois som ikke engang vet at Tesla kun eier én bilfabrikk.

http://www.latimes.com/business/la-fi-hy-musk-subsidies-20150531-story.html#

 

 

Lenke til kommentar

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

 

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

 

Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

 

Tesla har ikke engang et delelager, noe som også benektes av norske Tesla fanbois på 50 år +. De insisterer hardnakket på at Tesla har et delelager i Moss. Ingen har imidlertid sett dette delelageret. Det er ikke mulig å dra dit og handle. Det er ikke mulig å ringe dit og bestille deler. Tesla har til og med opprettet et dummy innvalgsnummer for delelager. Noen installerer et dummykamera på husveggen sin for å skremme tyver. Tesla har installert et dummynummer til delelageret hvor ingen svarer. Bare prøv selv. Ring Tesla, tast "2" for delelager, men ingen svarer. Jeg har dette som hobby for tiden. Når jeg sitter ved pecen og jobber ringer jeg med dagers mellomrom dette nummeret, lar det ringe i 30 minutter og foreløpig har ingen svart. Altså et dummynummer.

 

Teslas krampetrekning for ikke å gå konkurs er selvsagt frierier til aksjeeiere i form av pressemeldinger om planlagte gigafactories. Model 3, som skal komme, om den kommer, vil være spikeren i kista for Tesla. Når/om en rimelig elbil slippes på markedet i Norge, uten delelager, da kollapser det hele. I mellomtiden har mange, inkludert Musk, tjent enorme summer på aksjer, på høye lønninger, og høyst sannsynlig på enorme bonuser. For slik fungerer det i USA. Når man får skattebetalernes penger, 40 milliarder mellom hendene, da er det mange som får smuler av potten. Og smulene er ikke små, 40 milliarder er ikke lite penger, det er enormt mye.

 

Snart kommer Tesla fanbois på 50+ på banen og vil dementere dette. At det ikke er sant. At Tesla har delelager (ja, de har selvsagt noen deler liggende et sted, men noe delelager i tradisjonell forstand, det har de ikke), at Tesla ikke har fått penger fra amerikanske skattebetalere, og at påstanden om et dummynummer for delelager er så dumt at jeg er verdens verste Tesla-hater. For det er de overbevist om, disse fanboisene på 50+, at folk hater bilene deres. De skjønner ikke at folk ikke hater bilene deres, at kritikken går mot Tesla som organisasjon, at ingen faktisk hater en bil.

Hvorfor i alle dager eier du en Tesla?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gigafactory 1 i Nevada er ikke ferdig, og produserer kun batterier.

Buffalo, New York "Gigafactory 2 eies av Staten New York, leases av Tesla og driver med batterier.

 

Om subsidier og direkte betalinger fra amerikanske skattebetalere til Tesla, stoler jeg heller på amerikanske journalister enn norske fanbois som ikke engang vet at Tesla kun eier én bilfabrikk.

Du sa ingenting om at du kun mente bilfabrikker. Ja, Gigafactory 1 produserer bare batterier - den er faktisk verdens største batterifabrikk. Og større skal den bli.

 

Gigafactory 2 brukes til å produsere solceller, og det er riktig at Tesla ikke eier denne, men det er Tesla som har kontroll over denne fabrikken. Det er sjeldent slik at et stort selskap eier alle sine eiendommer.

 

Subsidiene som SpaceX og SolarCity har fått kan sees bort i fra, i og med at man snakket om Tesla. Tesla har riktignok kjøpt opp SolarCity, men da betalte de markedspris, og verdien av eventuelle subsidier lå i prisen. Da er det altså ikke Tesla som har fått noe igjen for subsidiene - om det ikke var subsidier inne i bildet ville bare prisen for å kjøpe opp SolarCity vært lavere.

 

Da står det igjen 1,2 mrd i subsidier til fabrikken i Nevada. Greit nok, så er dette subsidier som Tesla mottar (gradvis over de neste 20 årene), men dette er ikke på noen som helst noe ekstraordinært. Hvem som helst som hadde tilbydd å opprette 6500 nye jobber i staten ville fått lignende subsidier. Her i Norge er lignende eksempler subsidiert strøm til kraftkrevende industri, subsidier til oljeindustrien, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

@JSBS

 

Du forsøker å skape en illusjon om at du er den eneste som virkelig kjenner Tesla og du kan liketil spå om fremtiden til Tesla, likevel virker det å være temmelig mye feil i det du påstår. Hvorfor drar du inn andre selskaper Musk er involvert i når du snakker om Tesla? 

 

Du må gjerne humre og le over planene til Tesla om å bygge nye fabrikker. Men Tesla har i det minste planer og går alt i år igang med å bygge i Kina. Veldig mange andre bilprodusenter har ikke engang fått planene om nye fabrikker på plass, og mangler også konkrete planer og skisser for hvilket modellutvalg de skal tilby i elektrisk versjon. 

 

Alt i alt vil jeg si at Tesla er svært langt fremme i forhold til produksjon. Batterifabrikken på vestkysten av USA utvides. Kapasiteten på batteriproduksjon økes og antall biler produsert økes. 

 

Det er helt greit å være frustrert i forhold til problemene Tesla har i organisasjonen. Leveringstid på deler, kø for service etc. Reelle problemer som må løses raskt av Tesla, uten tvil. Men jeg har troa på at de kommer til  å løse problemene og at de kommer til å øke byggetakten ennå mer utover året. 

 

Samlet sett så vil nok Tesla ha en positiv kontantstrøm før året er omme. Men nå må Tesla fokusere på de som alt har kjøpt Tesla slik at de får den oppfølgingen man kan forvente og at tilgangen på deler bedres. Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa. Men de trenger en interim løsning som de kan implementere umiddelbart slik at Tesla får kontroll over både servicebiten og deletilgangen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tesla har 1 - én - fabrikk fra før. Om de annonserer at de skal bygge én til eller 10 til eller 100 fabrikker til så betyr det ikke annet enn at de fortsatt kun har én fabrikk pr i dag. Den andre som bygges er et skjelett av noe som kanskje blir.

 

Tesla kommer ikke usannsynlig til å gå konkurs. De har ikke drevet med overskudd et eneste år. De amerikanske skattebetalerne har så langt betalt ca 40 milliarder i subsidier til Tesla, noe norske Tesla fanbois på 50 år + ikke engang klarer å google seg frem til, men nå er det stopp. Så hvor skal pengene komme fra?

 

Norske Teslakjøpere, meg selv inkludert, som eier av X100, opplever at Tesla ikke kan levere deler til skadede biler. Selv har jeg ventet snart 3 måneder på deler, og det er ingenting som tilsier at delene er på vei engang. Tesla låner ut biler til kunder som venter, så det skal bli vanskeligere å begjære heving av kjøp, noe som har medført at flere bilutleiefirmaer tjener godt på å leie ut biler til Tesla, som etterhvert har blitt en storkunde hos norske bilutleiefirmaer.

 

Tesla har ikke engang et delelager, noe som også benektes av norske Tesla fanbois på 50 år +. De insisterer hardnakket på at Tesla har et delelager i Moss. Ingen har imidlertid sett dette delelageret. Det er ikke mulig å dra dit og handle. Det er ikke mulig å ringe dit og bestille deler. Tesla har til og med opprettet et dummy innvalgsnummer for delelager. Noen installerer et dummykamera på husveggen sin for å skremme tyver. Tesla har installert et dummynummer til delelageret hvor ingen svarer. Bare prøv selv. Ring Tesla, tast "2" for delelager, men ingen svarer. Jeg har dette som hobby for tiden. Når jeg sitter ved pecen og jobber ringer jeg med dagers mellomrom dette nummeret, lar det ringe i 30 minutter og foreløpig har ingen svart. Altså et dummynummer.

 

Teslas krampetrekning for ikke å gå konkurs er selvsagt frierier til aksjeeiere i form av pressemeldinger om planlagte gigafactories. Model 3, som skal komme, om den kommer, vil være spikeren i kista for Tesla. Når/om en rimelig elbil slippes på markedet i Norge, uten delelager, da kollapser det hele. I mellomtiden har mange, inkludert Musk, tjent enorme summer på aksjer, på høye lønninger, og høyst sannsynlig på enorme bonuser. For slik fungerer det i USA. Når man får skattebetalernes penger, 40 milliarder mellom hendene, da er det mange som får smuler av potten. Og smulene er ikke små, 40 milliarder er ikke lite penger, det er enormt mye.

 

Snart kommer Tesla fanbois på 50+ på banen og vil dementere dette. At det ikke er sant. At Tesla har delelager (ja, de har selvsagt noen deler liggende et sted, men noe delelager i tradisjonell forstand, det har de ikke), at Tesla ikke har fått penger fra amerikanske skattebetalere, og at påstanden om et dummynummer for delelager er så dumt at jeg er verdens verste Tesla-hater. For det er de overbevist om, disse fanboisene på 50+, at folk hater bilene deres. De skjønner ikke at folk ikke hater bilene deres, at kritikken går mot Tesla som organisasjon, at ingen faktisk hater en bil.

Hvorfor i alle dager eier du en Tesla?

Du skjønte ikke dette helt, nei.

 

Jeg visste ikke noe om de enorme problemene til Tesla da jeg bestilte bilen. Jeg visste ikke at de ikke hadde delelager. Jeg visste ikke at det sto så dårlig til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du skjønte ikke dette helt, nei.

 

Jeg visste ikke noe om de enorme problemene til Tesla da jeg bestilte bilen. Jeg visste ikke at de ikke hadde delelager. Jeg visste ikke at det sto så dårlig til.

Skjønte? Det var ett spørsmål...

 

Rart at du plutselig er så oppdatert nå og ikke sjekket noe først.

 

Hva ser en på appen nederst på controls siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok Tesla ville tjent på og utsette nye modeller til de har fått orden på kundebehandlingen og service. Klart de må ha ett stort delelager ett sted i Europa. Bør vel også ha ett delelager i alle land med de deler det går mest av. Tar det tid med å få dette på plass vil mange avbestille sine biler.

 

Sånn jeg ser det så er det om å gjøre og selge mest mulig biler og ikke bry seg så mye om akkurat service og kundebehandling. De har jo visst dette lengre tid nå men det skjer ikke så mye på den fronten enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@JSBS

 

Du forsøker å skape en illusjon om at du er den eneste som virkelig kjenner Tesla og du kan liketil spå om fremtiden til Tesla, likevel virker det å være temmelig mye feil i det du påstår. Hvorfor drar du inn andre selskaper Musk er involvert i når du snakker om Tesla? 

 

Du må gjerne humre og le over planene til Tesla om å bygge nye fabrikker. Men Tesla har i det minste planer og går alt i år igang med å bygge i Kina. Veldig mange andre bilprodusenter har ikke engang fått planene om nye fabrikker på plass, og mangler også konkrete planer og skisser for hvilket modellutvalg de skal tilby i elektrisk versjon. 

 

Alt i alt vil jeg si at Tesla er svært langt fremme i forhold til produksjon. Batterifabrikken på vestkysten av USA utvides. Kapasiteten på batteriproduksjon økes og antall biler produsert økes. 

 

Det er helt greit å være frustrert i forhold til problemene Tesla har i organisasjonen. Leveringstid på deler, kø for service etc. Reelle problemer som må løses raskt av Tesla, uten tvil. Men jeg har troa på at de kommer til  å løse problemene og at de kommer til å øke byggetakten ennå mer utover året. 

 

Samlet sett så vil nok Tesla ha en positiv kontantstrøm før året er omme. Men nå må Tesla fokusere på de som alt har kjøpt Tesla slik at de får den oppfølgingen man kan forvente og at tilgangen på deler bedres. Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa. Men de trenger en interim løsning som de kan implementere umiddelbart slik at Tesla får kontroll over både servicebiten og deletilgangen. 

 

"Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa."

 

Dette er jo en helt meningsløs påstand. Selvsagt har ikke alle store delelagre i alle land. Ford har sitt sentrallager i Sverige, så¨vidt jeg vet. Mange it-selskaper har lager i forskjeliige europeiske byer, men DELENE KOMMMER I LØPET AV EN DAG ELLER TO. Tesla bruker mange måneder på å levere deler!

 

Slike helt absurde forklaringer kommer altså norske fanbois med. Enten det, ellers så prøver de å berge aksjene sine. Selv har jeg pantsatt huset og shorter Tesla, så sikker er jeg på kollaps. Et firma som lager 1 % av bilantallet til GM og Ford, mens som en periode var verdt mer enn de to selskapene, ja, dette er jo åpenbart for mange. Fortjenesten skal brukes til nytt hus, til elbiler til alle tre ungene, til pensjon. Paradoksalt kommer teslafallet til å finansiere kjøp av konkurrerende bilmodeller. Man må jo nesten le i alt det elendige Tesla presterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan de har tenkt å finansiere dette. Kanskje kineserne stiller opp?

Mulig man vil høre mer om dette i morgen, når Q2 kvartalsrapporten kommer.

 

Men antar det blir delvis selvfinansiert og delvis finansiert med sikret gjeld. Når Model 3 produksjonen er oppe på 10k/uke og ting begynner å bli ganske strømlinjeformet, så kan Tesla gå i pluss med omkring 500 mill i kvartalet. Altså om fabrikkene koster 5 mrd så tar det 10 kvartaler å selvfinansiere per fabrikk. Men ettersom Tesla investerer penger kan de belåne investeringene. Og i tillegg vil nok Panasonic være med på å bære en del av regningen, akkurat som på Gigafactory 1. Tesla trenger kanskje bare hoste opp en tredjedel eller noe slik selv. Da er det ganske overkommelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

@JSBS

 

Du forsøker å skape en illusjon om at du er den eneste som virkelig kjenner Tesla og du kan liketil spå om fremtiden til Tesla, likevel virker det å være temmelig mye feil i det du påstår. Hvorfor drar du inn andre selskaper Musk er involvert i når du snakker om Tesla? 

 

Du må gjerne humre og le over planene til Tesla om å bygge nye fabrikker. Men Tesla har i det minste planer og går alt i år igang med å bygge i Kina. Veldig mange andre bilprodusenter har ikke engang fått planene om nye fabrikker på plass, og mangler også konkrete planer og skisser for hvilket modellutvalg de skal tilby i elektrisk versjon. 

 

Alt i alt vil jeg si at Tesla er svært langt fremme i forhold til produksjon. Batterifabrikken på vestkysten av USA utvides. Kapasiteten på batteriproduksjon økes og antall biler produsert økes. 

 

Det er helt greit å være frustrert i forhold til problemene Tesla har i organisasjonen. Leveringstid på deler, kø for service etc. Reelle problemer som må løses raskt av Tesla, uten tvil. Men jeg har troa på at de kommer til  å løse problemene og at de kommer til å øke byggetakten ennå mer utover året. 

 

Samlet sett så vil nok Tesla ha en positiv kontantstrøm før året er omme. Men nå må Tesla fokusere på de som alt har kjøpt Tesla slik at de får den oppfølgingen man kan forvente og at tilgangen på deler bedres. Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa. Men de trenger en interim løsning som de kan implementere umiddelbart slik at Tesla får kontroll over både servicebiten og deletilgangen. 

 

"Få om noen selskaper har store delelager i små markeder. Det meste kommer fra sentrallager. Det er nok løsningen som Tesla også kommer til å falle ned til sist. At de bygger et stort sentrallager for Europa."

 

Dette er jo en helt meningsløs påstand. Selvsagt har ikke alle store delelagre i alle land. Ford har sitt sentrallager i Sverige, så¨vidt jeg vet. Mange it-selskaper har lager i forskjeliige europeiske byer, men DELENE KOMMMER I LØPET AV EN DAG ELLER TO. Tesla bruker mange måneder på å levere deler!

 

Slike helt absurde forklaringer kommer altså norske fanbois med. Enten det, ellers så prøver de å berge aksjene sine. Selv har jeg pantsatt huset og shorter Tesla, så sikker er jeg på kollaps. Et firma som lager 1 % av bilantallet til GM og Ford, mens som en periode var verdt mer enn de to selskapene, ja, dette er jo åpenbart for mange. Fortjenesten skal brukes til nytt hus, til elbiler til alle tre ungene, til pensjon. Paradoksalt kommer teslafallet til å finansiere kjøp av konkurrerende bilmodeller. Man må jo nesten le i alt det elendige Tesla presterer.

Du har pantsatt huset? :D

 

Troll

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva ser en på appen nederst på controls siden?

Hehe, bra forsøk på å avklare om JSBS virkelig har X100 eller ikke. Jeg tviler, men mener han virkelig alvor med sitt innlegg kan han begynne med å forklare hvilke deler han har ventet på så lenge så han virker litt mer troverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...