Redaksjonen. Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Sentrale aktører i byggebransjen går hardt ut mot nytt forslag om at vannbåren varme skal bli obligatorisk i alle større bygg.– Kravet om vannbåren varme vil gi dyrere boliger, ingen miljøgevinst [Ekstra] Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Her er det tydeligvis mange som har sin egen agenda. Min erfaring er at vannbåren varme og varmtvannsoppvarming med bergvarmepumpe halverer strømforbruket i forhold til panelovner og .varmtvannsberedere. I tillegg kommer fordelen med frikjøling Et slikt anlegg går helt automatisk og gir ingen utfordringer for beboeren. Selv om bygget produserer egen strøm så bør jo dette bli lønnsomt. Eventuell overskuddsstrøm kan leveres ut på nettet eller brukes til lading av elbiler. 2 Lenke til kommentar
svein1966 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Byggebransjen i Norge er veldig konservativ. Når jeg ville ha vannbåren varme argumenterte de med at dette er et dårlig system. Varme kabel var mye bedre fikk jeg vite. Jeg gikk for vannbåren varme og har aldri angret. Gulvvarme har mange fordeler, som behagelig varme og ingen panelovner å ta hensyn til under møbelering. Dette gjelder både varmekabler og vannbåren varme, men ved vannbåren varme har du så mange andre muligheter som: Luft/vann eller vann/vann varmepumpe Bergvarme Bruk av solfangere i kombinasjon med varmepumpe Chill water system for å kjøle ned huset om sommeren. Dette vil jo gjøre huset mye mere miljøvennlig. Når det gjelder pris så er det for øyeblikket et dyrt system, men hadde byggebransjen vert litt mere åpen å tenk mere på hvordan vi kan få ned prisen så er jeg overbevist om at dette er fremtiden. Men mantraene til bygge bransjen er nei Dyrt dyrt vi må bygge mindre mindre så vi kan selge billige boliger (tenk dyrere m2 priser). Håper det kommer noen byggherrer som tenker. Hvordan kan jeg bygge billigere per m2 og mere miljøvennlig. Og at regjeringen begynner å tenke hvordan kan vi få ned tomteprisene. For det er tomteprisene som gjør at prisene på boliger har blitt så forferdelig dyre. 1 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 hei, Dette var et utrolig sammensurium av energiformer, enegikilder og energidistribusjon. Her bør man gå back to basics og ta de elemtære prinsipper for termdynamikk og energiens hovedsetninger i betrakning. Som en start anbefales Seniortankens velskrevne artikkel om verdi av de forskjellige energiformer og spesielt validering av anvendte kilder for formålet.. God lesning, her har TU en jobb å gjøre redaksjonelt for å opprettholde et akseptabelt teknink nivå i et ellers velskrevet og godt dokumentert tidsskrift https://www.seniortanken.com/hvordan-telle-energi/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå