Gå til innhold

Drapsetterforskningen rundt Sunniva Ødegård (13)


Anbefalte innlegg

Politiet har nå gått ut med personalia på offeret

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2Vbjx/sunniva-oedegaard-13-funnet-doed-paa-jaeren

 

Hva tenker vi om denne saken?

 

Til evt. "kritikere" som mener at "dette bør politiet finne ut av" så bare hold smella. Slike saker skaper engasjement, akkurat som Sigrid-saken gjorde her på forumet for rundt seks år siden.

 

Teorier/spekulasjon på mulige scenarioer og sammenheng, basert på de ledetrådene vi vet hittil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funnstedet

8PUjJVO.png

ofAiMaR.png

 

det er ikke fastslått hvorvidt hun ble drept på stedet de fant henne eller om hun er plassert der i etterkant.

 

Det sies på nåværende tidspunkt ikke noe om hvorvidt det er voldtekt eller forsøk på sådant.

 

Tingen jeg synes er interessante:

 

* skulle hun til venninnen som hun sa hjemme, eller har hun hatt "hemmelig" avtale om å møte noen andre?

* evt. hun har vært hos venninnen, og senere avtalt å mote noen andre.

* som vanlig, blir uansett telefon & sms historikk interessant, ikke bare siste dager, men lengre tilbake

 

* om funnstedet. det ligger nære bolighus og trafikkert område. Ville en planlagt voldtekt funnet sted der? Neppe? Kan åpne for at drapet er en plutselig affekt-handling, av en tilfeldig "psyko"

 

* det er vondt å se for seg at hun har noen relasjoner på den personlige fronten (alder tatt i betraktning) som skulle medføre såpass dramatiske konsekvenser som har skjedd, men man vet jo ærlig talt ikke "nå for tiden", så sånn sett kan vel heller ikke utelukkes at det er noen hun kjenner.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om denne saken, men skriver dette på bakgrunn av statistikk jeg har lest.

 

Det er veldig sjelden at drap blir begått av personer som står utenfor det sosiale nettverket til offeret, altså av fremmede. Men det skjer jo av og til. De fleste drap blir begått innenfor nære relasjoner.

 

Dette gjelder ikke ved uaktsomt drap.

 

Ved drapssaker, bør politiet alltid begynne å lete etter gjerningspersonen innenfor familien, og så arbeide seg utover i offerets sosiale nettverk. Dette kan nok være tøft for politiet, for etter at et elsket medlem er mistet, er det helt forferdelig for familien som sitter tilbake. Det gjør ikke saken lettere å skulle bli mistenkt i en drapsetterforskning.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Det er veldig sjelden at drap blir begått av personer som står utenfor det sosiale nettverket til offeret, altså av fremmede. Men det skjer jo av og til. De fleste drap blir begått innenfor nære relasjoner.

 

Dette gjelder ikke ved uaktsomt drap.

 

Ved drapssaker, bør politiet alltid begynne å lete etter gjerningspersonen innenfor familien, og så arbeide seg utover i offerets sosiale nettverk.

 

Er enig i at det er gjengs innfallsvinkel, men her snakker vi jo om en 13-åring. De sakene som "nære relasjoner" ofte henspeiler på er vel drap i par-forhold (illustrert med f.eks. Janne Jemtland i Brumundal i januar) eller drap på far/mor begått av egne voksne barn.

 

Vi skal selvsagt ikke utelukke noe, men vil bli sjokkert (pga. den lave alderen hennes) hvis du har rett.

Lenke til kommentar

Flyttet inn masse "flyktninger" i området.

 

Har det det, eller bare slenger du med leppa?

 

Ja, det "kan" være  et potensielt spor (i likhet med andre teorier) hvis det faktisk eksisterer et asylmottak i området hvor det evt. befinner seg ustabile personligheter.

 

Men som sagt, gjør det det?

Lenke til kommentar

Har det det, eller bare slenger du med leppa?

 

Ja, det "kan" være  et potensielt spor (i likhet med andre teorier) hvis det faktisk eksisterer et asylmottak i området hvor det evt. befinner seg ustabile personligheter.

 

Men som sagt, gjør det det?

Det er bare å google Hå Mottakssenter.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt merkelig at det tok 4,5 time før hun ble funnet, kun 150 meter hjemmefra?  :hmm:

 

JIgwyOy.jpg

 

Såvidt jeg har skjønt skulle hun gå hjem fra en venninne. Kan det være at denne stien ikke var en naturlig rute hjem og derfor ikke ble lett først, eller at leting ble igangsatt temmelig sent (dvs. kanskje ved 2-tiden eller noe?)

 

En annen merkelig tingen jeg tenker på gjelder den omtalte kjæresten hun snakket med i telefon når det ble brutt. Hvorfor ringte han ikke foreldrene for å varsle eller høre om hun hadde kommet seg i hus? Med tanke på at hun sa "nå er hjemme" i tlf. kan han ha tatt dette helt bokstavelig og sånn sett ikke innsett alvoret, så jeg frafaller denne "mistanken".

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Er enig i at det er gjengs innfallsvinkel, men her snakker vi jo om en 13-åring. De sakene som "nære relasjoner" ofte henspeiler på er vel drap i par-forhold (illustrert med f.eks. Janne Jemtland i Brumundal i januar) eller drap på far/mor begått av egne voksne barn.

 

Vi skal selvsagt ikke utelukke noe, men vil bli sjokkert (pga. den lave alderen hennes) hvis du har rett.

Jeg vet som sagt ikke noe om denne saken og jeg kjenner ingen fra dette området.

 

I enkelte tilfeller kan det finnes ledetråder og spor som politiet fort blir oppmerksomme på og som peker mot noe annet enn nære relasjoner. Men nære relasjoner gjelder uansett familieforhold og alder, slik som jeg husker statistikkene på dette. Men det kan ha endret seg med årene.

 

Jeg synes det begynner å bli mange drapssaker i Rogaland som ikke er oppklart. Håper politiet kan løse denne. Politiet må tørre å gå inn i nære relasjoner til offeret etter slike saker, selv om de synes det er tungt med tanke på sorgfulle familiemedlemmer og uansett type offer. Det er der gjerningspersonen som oftest befinner seg.

 

Hvis det finnes visse institusjoner i nærområdet, vil nok politiet være oppmerksomme på disse og gjøre sine undersøkelser.

 

Men nå må politiet begynne å oppklare drapssaker. Det er for mange som ikke blir oppklart.

Lenke til kommentar

Kan hun ha blitt meid ned av en moped? Det er jo ikke uvanlig at de doningene bruker gang/sykkelstier, og om hun så en på avstand ville hun sannsynligvis ikke kommentert det på tlf, men rett før det smalt kom med utbruddet som vennen hørte.

Da ville man vel kunne hørt lyden av mopeden?

 

Er det mulig å finne ut om samtalen ble brutt ved at "legg på" knappen ble trykt, eller om tlf slo seg av som førte til bruddet? Kunne man høre noe i samtalen, som at tlf traff bakken eller noe lignende? For noe eller noen har jo brutt samtalen.

 

Da kan det vel gi mer mening at en person kan ha brått vist seg for henne, eller kommet bakfra å røsket telefonen ut av hånda, hun skvetter til og sier "shit!", og at personen da legger på samtalen.

Endret av CME
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hurtig sikring av all mobildata fra Varhaug område i tidspunkt fra kl. 22:00 til 03.00 er viktig. Hvem var på samme rute som henne ?

Det eneste som ble øffentlig gjørt er det samtale som hennes kjæreste hadde med henne kl. 22:30. Politiet har sikkert ordnet lovlig innhenting av alt mobildata fra alle mobiltjenester som dekker Varhaug område for å kunne registrere hennes rute og andre i nærheten (angitt at gjørningsmann hadde sin mobil slått på).

 

 

Er det ikke litt merkelig at det tok 4,5 time før hun ble funnet, kun 150 meter hjemmefra?  :hmm:

 

Såvidt jeg har skjønt skulle hun gå hjem fra en venninne. Kan det være at denne stien ikke var en naturlig rute hjem og derfor ikke ble lett først, eller at leting ble igangsatt temmelig sent (dvs. kanskje ved 2-tiden eller noe?)

Det er god punkt fra deg Mr.M. Faren begynnte leiting etter kl. 23:00 da hun skulle bli hjem og 1 time senere om mitdnatt var lokal politiet i gang med leiting i.f. aviser. Hun ble funnet 4 timer senere, eller ca. 03 om natten. Det tyder på at den stien ikke var en naturlig rute hjem.

Endret av Threshy
Lenke til kommentar

Personen de har fengslet innrømmer altså å ha vært på funnstedet, men nekter å ha noe med drapet å gjøre. Det er ikke uvanlig at tilståelser må hales frem, så etterhvert i dagene/ukene fremover sprekker skallet antageligvis. Vel og merke hvis de har rett person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...