Gå til innhold

Jobb uten utdanning

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 19 år som har fullført vg1 helse og oppvekst og vg2 barn- og ungdom. Etter det skoleåret fant jeg ut at det kanskje ikke var noe for meg og har lyst til å gå ut i en jobb som ikke trenger utdanning. Teori er ikke min sterkeste side så vil helst slippe å studere så mye mer. Finnes det noen jobber der ute med en god lønn som trenger liten eller ingen utdanning? Med god lønn så mener jeg næremre 400 000 i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste håndverker yrkene begynner du antagelig med ca 350k årslønn som hjelpearbeider og stiger 100-150k iløpet av noen år. Det er langt ifra "god" lønn, men "ok".

Du må da passe på å få ræva i gir for i disse yrkene betyr pågangsmot og arbeidsmoral alt. Det er vanskelig nok for en ulært å bli ansatt og har du tomrom i cvn blir det værre.

Du kan også stige fort i lønn om du står på og viser at du er selvstendig. Er du en praktisk og god arbeider så sikt på mindre bedrifter. Hvis ikke, så gå for de store. De aksepterer mer dødkjøtt.

Ville selvfølgelig råde deg til å bruke utdannelsen din. En mann med din bakgrunn er ettertraktet og du får deg jobb på timen. Men uansett - det er bare bra å ha flere bein å stå på.

Selv har jeg ingen utdannelse. Ikke videregående.

Begynte på bunn. Har idag en CV som beskriver meg som erfaren i 6 fag og utdanner meg nå til et fag jeg ønsker. Jeg har da flere bein å stå på, men det har vært tungt. Vi som ikke utdanner oss må svette. Vi må vise hva vi duger til.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Du trenger minst videregående skole utdanning til det meste i dag.

Men en mulighet er for eksempel franchise. At du tar over en 7-11, Joker eller noe sånt etter å skaffet deg erfaring gjennom noen år. 

Det er forskjellig fra bedrift til bedrift hva en franchise-holder får, men du kan regne med en årslønn på over 400 000 kroner hvis du gjør det riktig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke fokusert så mye på lønn i første omgang. Viktigste er å få en jobb du trives i og bygge erfaring. 

Om man utelukkende går etter lønn så tror ikke jeg det er så lurt. 

Men det er min mening. 

Var bort i et vikariat en kort stund som var vesentlig bedre betalt en de faste jeg hadde hatt tidligere, men det er aldri noe jeg kunne gjort mer en noen mnd. selv om det var minst 60.000 mer pr år en det jeg var vant til. 

(nå er jo jeg vesentlig eldre og mer erfaring, men jeg har ikke fullført GK en gang, og det har aldri vært til noe hinder for meg)

Innen lager/sjåfør kan du tjene greit. 

Butikk... kan jobbe mye helg, og sikkert mye overtid. 

Bygg og anlegg som er nevnt her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...