Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snakk om personlig økonomi med kjente og venner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min privatøkonomi er like lite egnet samtaleemne som min private helse. Jeg omgir meg ikke med nysgjerrigpettere så for meg er det ikke noe problem å holde privat, men de gangene det har skjedd at noen har spurt «hvordan kan du X» så legger jeg bare ballen død ved å svare «prioriteringer».

Anonymous poster hash: 6e82d...36f

Lenke til kommentar

Å snakke om personlig økonomi er ikke det samme som å snakke om andre sin personlige økonomi. Jeg har hatt mange gode samtaler om personlig sparing, forsikringer, banker og andre "voksenting" som er kjedelig for noen. Jeg har derimot aldri opplevd å få ønske om innsyn i min økonomi (trolig fordi den ikke er spesielt interessant), men som med andre spørsmål jeg ikke vil svare på, så kommer man langt med ikke-svar som "tjener nok" og "har lån som alle andre".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes TS er helt i tråd med normalen. Normal inntekt for en familie på tre, og et normalt forbruksmønster. Flott at man kan låne privat.

Personlig økonomi diskuteres i min vennekrets til en viss grad. Dvs. vi vet om man er formuende eller har gjeld, hvor vedkommende har lån/bank og hvordan formuen er investert. Akkurat inntektsnivået/lønn diskuteres ikke i særlig grad, heller ikke hvor stor formuen er. Noen er litt mer åpne enn andre og økonomien skinner igjennom etterhvert som folk flytter, arver osv.

Om folk viser uforsvarlig nyskjerrighet så kan man bare svare at det hele handler om hvordan man prioriterer. Alternativt svare litt mer høflig og åpent å si at man faktisk har lån og investert litt i fond - da har man ikke røpet noe som helst og samtidig stillet nyskjerrigheten.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Renter og avdrag vil bli rundt kr. 23000,- pr. mnd ved 2% rente.

Resten av lønnen går til forbruk som dagligvarer, klær, elektronikk osv.

Burde ikke være noe problem å få det til å gå rundt i det hele tatt. Nå er det private investorer inne i bildet og banken ville nok trolig ikke gitt så høyt lån alene.

Lenke til kommentar

Er det virkelig helt i tråd med normalen å ha så mye gjeld med en slik disponibel inntekt?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig forøvrig, ikke fordi det nødvendigvis er noe galt i det. Er man komfortabel med det så får man jo gjøre som man vil. 

Vi er ikke så langt unda TS vi heller forsovidt. Vi har tatt opp et lån på 4.3 mill. Huset vi har kjøpt koster totalt 4.9m. Skal betale ca 18000 per måned. Heldigvis har vi ein utleiedel som genererer ca 5000 per måned.  To barn og billån på ca 130k.  Vi har alminnelige jobber med samlet inntekt på ca 60.000 i måneden.  Skal en få kjøpt seg hus i desse tider må en dessverre opp i slike summer.   

Anonymous poster hash: d4d77...0b8

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I min omgangskrets snakker vi ganske ofte om personlig økonomi, men det er på et generelt grunnlag. Kan være muligheter for å redusere kostnader til lån, øke avkastning på sparing, planlegge pensjonssparing, skatteplanlegging (ikke særlig mye å hente her), bruk av kredittkort, og annet. Ingen snakker om hva man tjener, eller hva man har i lån, men mange vet hva andre har betalt for boliger og biler etc. 

Hva den enkelte tjener, derimot, er aldri noe tema. Det er kun dama som vet hva jeg tjener (utenom arbeidsgiver).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Vi er ikke så langt unda TS vi heller forsovidt. Vi har tatt opp et lån på 4.3 mill. Huset vi har kjøpt koster totalt 4.9m. Skal betale ca 18000 per måned. Heldigvis har vi ein utleiedel som genererer ca 5000 per måned.  To barn og billån på ca 130k.  Vi har alminnelige jobber med samlet inntekt på ca 60.000 i måneden.  Skal en få kjøpt seg hus i desse tider må en dessverre opp i slike summer.   

Anonymous poster hash: d4d77...0b8

Ja, det høres jo relativt fornuftig det. Jeg er vel heldig som har ca. 0 i boutgifter, så mitt forbruk er vel en del høyere enn det trenger å være. 

Lenke til kommentar

Vi har ca samme lønn og 5 mill for et hus er langt over hva man "må" opp i.

2-3 mill er normalen for et middels standard hus her vi bor og 4-500k i året er "normal" inntekt også her for en håndverker og en miljøterapeut.

Hvis 5mill er normalen der dere bor skulle man tro lønningene var vesentlig høyere.

Hvis ikke - flytt. Dere kan tydeligvis spare ca 100k pr år på å flytte på dere med deres forbruk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man får jo pengene igjen når man selger så man sparer jo fort vekk ingenting, derimot taper man fort kr. 100.000 til megler. Så kommer dokumentavgiften...

Lenke til kommentar

Man får jo pengene igjen når man selger så man sparer jo fort vekk ingenting, derimot taper man fort kr. 100.000 til megler. Så kommer dokumentavgiften...

100k per år - altså ikke en engsngssum man sparer.

Mindre risiko, mindre renter og man står fritt til å investere i annet uten å bruke lånte penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har ca samme lønn og 5 mill for et hus er langt over hva man "må" opp i.

2-3 mill er normalen for et middels standard hus her vi bor og 4-500k i året er "normal" inntekt også her for en håndverker og en miljøterapeut.

Hvis 5mill er normalen der dere bor skulle man tro lønningene var vesentlig høyere.

Hvis ikke - flytt. Dere kan tydeligvis spare ca 100k pr år på å flytte på dere med deres forbruk :)

Man velger ikke bosted ut fra boligprisene. I områder hvor det er bra med jobber er det mange som vil bo, og da er prisene høye. I mitt område får man et OK hus for 6-10 mill, og en middels leilighet (80-90 kvm med 2 soverom) for 4-6 mill. Jeg velger likevel å bo her, ikke der hus koster 2-3 mill, da mulighetene for både jobb og en meningsfylt fritid er mye bedre for meg her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...