WPX Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 (endret) Hva er saken egentlig? Du skriver ikke så mye om det i hovedinnlegget. Du har lånt bort X antall penger til en fyr som du ikke får tilbake? Og du har tatt hvilke steg i hvilken rekkefølge? Anonymous poster hash: 1eff8...142 Hei, jeg betalte en fyr på finn for en mobiltelefon jeg aldri fikk. Han gikk så under jorden og var umulig å ta kontakt med igjen via tlf. Han svarer heller ikke på brevpost. Jeg anmeldte han først, dette ble henlagt, selv om alle bevis og alt jeg sendte til politiet var krystallklart. Men jeg forstår at de har viktigere ting å bruke ressurser på. Deretter ble det en runde hos namsmannen hvor svaret var at han ikke har penger eller noe av verdi, annet enn en eiendomsdel som ikke er verdt nok å tvangsselge. I tillegg er det 100 kreditorer som skal ha penger før meg, som har begjært denne eiendomsdelen tvangssolgt helt tilbake på 90-tallet. Dermed sitter jeg igjen med pengene for telefonen + namsmannsgebyr + begjæring om tvangssalg-gebyr. Til sammen tapte jeg nesten 10000 på denne fyren, og nå skal jeg liksom bare gi meg. Han får fortsette med å lure andre på finn. Flotte greier. Endret 31. juli 2019 av WPX Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Sånn er det å være naiv. Det er ingenting du lovlig kan gjøre. Og en hel del av det du foreslår er ulovlig. Ikke forhåndsbetal til folk du ikke kjenner neste gang. 3 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2019 Sånn er det å være naiv. Det er ingenting du lovlig kan gjøre. Og en hel del av det du foreslår er ulovlig. Ikke forhåndsbetal til folk du ikke kjenner neste gang. Jeg har lært min naivlekse, ja. Hva er det du mener jeg foreslår som er ulovlig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Du kan selvsagt anlegge privat straffesak. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2019 Del Skrevet 31. juli 2019 Jeg har lært min naivlekse, ja. Hva er det du mener jeg foreslår som er ulovlig? Å kontakte familiemedlemmer, f eks. Det er i strid med god inkassoskikk. Også private må respektere god inkassoskikk når de driver inn egne krav, jf. inkassoloven § 8 2 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Hei, jeg betalte en fyr på finn for en mobiltelefon jeg aldri fikk. Han gikk så under jorden og var umulig å ta kontakt med igjen via tlf. Han svarer heller ikke på brevpost. Jeg anmeldte han først, dette ble henlagt, selv om alle bevis og alt jeg sendte til politiet var krystallklart. Men jeg forstår at de har viktigere ting å bruke ressurser på. Deretter ble det en runde hos namsmannen hvor svaret var at han ikke har penger eller noe av verdi, annet enn en eiendomsdel som ikke er verdt nok å tvangsselge. I tillegg er det 100 kreditorer som skal ha penger før meg, som har begjært denne eiendomsdelen tvangssolgt helt tilbake på 90-tallet. Dermed sitter jeg igjen med pengene for telefonen + namsmannsgebyr + begjæring om tvangssalg-gebyr. Til sammen tapte jeg nesten 10000 på denne fyren, og nå skal jeg liksom bare gi meg. Han får fortsette med å lure andre på finn. Flotte greier.Mulig jeg ikke fikk det med meg, men betalte du hele beløp før du fikk noen form for bekreftelse at telefon eksisterte eller kvittering på pakke sendt? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Mulig jeg ikke fikk det med meg, men betalte du hele beløp før du fikk noen form for bekreftelse at telefon eksisterte eller kvittering på pakke sendt? Ingen av de tingene ville kunne ha forhindret svindel. Han kunne like godt ha postlagt en murstein. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 (endret) Å kontakte familiemedlemmer, f eks. Det er i strid med god inkassoskikk. Også private må respektere god inkassoskikk når de driver inn egne krav, jf. inkassoloven § 8 Haha, du aner ikke hvorfor jeg har kontaktet familiemedlemmer, så på hvilket grunnlag kan du si "å kontakte familimedlemmer = i strid med god inkassoskikk"? Å ringe to andre familiemedlemmer som er oppført som eiere av andre deler av eiendommen skyldner selv eier 1/12 av for å få informasjon om eiendommen skal selges eller ikke, når skyldner selv nekter å svare på alle henvendelser, kan jeg vanskelig se går på tvers av § 8 (2). Endret 2. august 2019 av WPX 2 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 (endret) Mulig jeg ikke fikk det med meg, men betalte du hele beløp før du fikk noen form for bekreftelse at telefon eksisterte eller kvittering på pakke sendt? Fikk bilde av tlf osv., dette var også en bekjent av en venn av meg, derfor stolte jeg på det. Fikk bilde av tlf og kvittering og bilde av pakken, samt kvittering av at den var sendt. Var dessverre etter finn sluttet å bruke sin trygg-betaling. Ingen av de tingene ville kunne ha forhindret svindel. Han kunne like godt ha postlagt en murstein. Han sendte meg i det minste en tom mobileske. Med sporing. :-) Endret 2. august 2019 av WPX Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. august 2019 Del Skrevet 2. august 2019 Var dessverre etter finn sluttet å bruke sin trygg-betaling. Veldig dumt at de sluttet med det. En har jo ingen mulighet til å få pengene tilbake lenger siden politiet automatisk henlegger sakene og namsmannen tar 1500kr i betaling for å slå opp årsinntekten og henlegge saken med intet til utlegg. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 2. august 2019 Forfatter Del Skrevet 2. august 2019 Veldig dumt at de sluttet med det. En har jo ingen mulighet til å få pengene tilbake lenger siden politiet automatisk henlegger sakene og namsmannen tar 1500kr i betaling for å slå opp årsinntekten og henlegge saken med intet til utlegg. Ja, det er dumt. Man kan dessverre aldri stole på noen. Det får ingen konsekvenser for vedkommende heller som er kanskje noe av det som plager meg mest. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 26. november 2021 Forfatter Del Skrevet 26. november 2021 Hei. Dette husker jeg på fra tid til annen. Måtte lese hele tråden for å påminnes min egen dumskap. Plager meg fortsatt. Snakkes 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå