Gå til innhold

Jente trenger et råd fra gutta ang en multicom pc

Anbefalte innlegg

Heisann, og takk for jeg fikk melde meg inn på forumet deres. Jeg er ikke noe flink med data, og trenger derfor et råd. Jeg må ha en ny pc til studiene. Jeg spiller ikke spill, men jeg bruker word, excel, surfer på nett, facebook, instagram osv, og tv2 sumo og nrk nett-tv. 

En kamerat av meg har tilbydd meg å kjøpe en Multicom pc som heter "multicom kunshan N150R".
Processor Intel® Core i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz
RAM 8.0 GB. Video Card NVIDIA GeForce GTX 960M Total Memory 8.0 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 16299), 64-bit. 1tb hardisk.

Jeg kan få kjøpe denne for 3000 kr. Er det en god deal for meg i 2018? Han mente det var veldig billig... og at jeg får ikke en bedre pc til 3000 kr.
Jeg er klar over at den ikke har SSD. Her er en link til den når den var i salg: https://prisguiden.no/produkt/multicom-kunshan-n150rd2-cfb2-282230

Noen innspill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største spørsmålet mitt her blir egentlig om du har tenkt å bruke den som laptop? Trenger du god batteritid? Du vet hvor mye den veier?

Blir nok å bruke den til begge deler, når jeg er på skolen blir den brukt der, og når jeg kommer hjem, kobler jeg til tv og bruker den til å surfe på nett via tv+se på tv2 sumo etc på. Er den veldig tung? 2.5 kg ja.. hmm

Endret av Susielund
Lenke til kommentar

Så om jeg skal bruke den som en stasjonær pc er prisen veldig bra, men skal den brukes til skole pc der man krever lang batteritid så er den ikke bra? Men om man tenker den som en pc til å brukes som stasjonær pc, er prisen på 3000 kr bra da?

Lenke til kommentar

Så om jeg skal bruke den som en stasjonær pc er prisen veldig bra, men skal den brukes til skole pc der man krever lang batteritid så er den ikke bra? Men om man tenker den som en pc til å brukes som stasjonær pc, er prisen på 3000 kr bra da?

Stemmer, den er ikke noe særlig som laptop.

Er vell fortsatt ikke "løp og kjøp" pris, men den er jo fair priset, husk på at du fort må ut med en 1000-lapp for en grei SSD.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

... jeg bruker word, excel, surfer på nett, facebook, instagram osv, og tv2 sumo og nrk nett-tv. 

... husk på at du fort må ut med en 1000-lapp for en grei SSD.

Til den bruken der vil hun klare seg helt fint med en 120GB SSD. Som rimeligste for tiden koster 230,- 

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s332531855&o=eg_2741&rev=1#prodlista

Edit: Ser at SSD'en til 230,- er oppgitt med i overkant lav overføringshastighet ifølge prisjakt.no. Endrer derfor anbefalingen til alternativ 2 til 304,-.

Endret av det
Lenke til kommentar

At pc'en er overkill kan også være en fordel. Du slipper å oppgradere så ofte.

Edit: Jeg foretrekker og har alltid foretrukket overkill pc'er. Siden de har mer enn nok av ressurser, flyter de ofte betydelig bedre også på vanlige oppgaver som surfing o.l. Og det er null stress om du plutselig skulle ende opp med 60 faner, samtidig som maskinen finner ut at den skal begynne å søke etter virus. En ulempe dog, er når man skal hjelpe andre som har trøbbel med sine not so overkill pc'er. Da får man tidsnok satt tålmodigheten på prøve.

Endret av det
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke batteritid er så ille. I de programmene hun skal bruke, vil ikke CPU booste veldig. Den vil gå på lav klokkefrekvens og bruke lite batteri. PC-en vil også bytte automatisk til å bruke den integrerte GPUen i CPUen. Det største spørsmålet er hvor godt brukt batteriet er.

Lenke til kommentar

Dette er en maskin som er veldig kraftig for prisen du får den for. Det er to skjermkort i maskinen så den vil automatisk bruke det som trekker minst støm sånn du planlegger å bruke den. Du kan også justere ned ytelsen på CPU for å få batteriet til å vare lengre.

Maskinen er grei nok til ditt bruk selv om den er designet for dem som trenger 3D-spillytelse. Du får i alle fall mye for pengene og en maskin du kan vokse litt i hvis du skulle trenge det.

Kan være smart å bytte ut harddisken med en SSD siden SSD trekker mindre strøm. Bruk helst en NVMe om det passer i maskinen, ellers er SATA-SSD et alternativ.

Lenke til kommentar

Til den bruken der vil hun klare seg helt fint med en 120GB SSD. Som rimeligste for tiden koster 230,- 

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s332531855&o=eg_2741&rev=1#prodlista

Edit: Ser at SSD'en til 230,- er oppgitt med i overkant lav overføringshastighet ifølge prisjakt.no. Endrer derfor anbefalingen til alternativ 2 til 304,-.

Hvorfor går du ut ifra at hun ikke skal laste ned noe som helst?

For mange så inngår nedlasting i "surf", en decent 250GB disk kommer på 500kr+, og en decent 500GB+ disk kommer fort på minst en tusenlapp, det å anbefale 120GB SSD i 2018 til noen som skal kjøre windows er helt idiotisk imo.

Lenke til kommentar

Hvorfor går du ut ifra at hun ikke skal laste ned noe som helst?

For mange så inngår nedlasting i "surf", en decent 250GB disk kommer på 500kr+, og en decent 500GB+ disk kommer fort på minst en tusenlapp, det å anbefale 120GB SSD i 2018 til noen som skal kjøre windows er helt idiotisk imo.

Jeg spiller ikke spill, men jeg bruker word, excel, surfer på nett, facebook, instagram osv, og tv2 sumo og nrk nett-tv. 

Fordi jeg leser innlegget hennes? Og fordi jeg av erfaring vet hvilken kapasitet som faktisk blir brukt av folk som lister opp det samme bruksmønsteret?

Lenke til kommentar

En liiiten headsup:

Multicom'ene har en liten tendens til å bråke noe voldsomt når viftene starter :confused:  Det  er ikke så kjekt om du sitter i forelesning med 300 andre....

Dette er et godt poeng som er lett å undervurdere. Over gjennomsnittet kraftige pc'er har ofte større avkjølingsbehov enn andre pcer. Noe som gjerne løses ved økt viftebruk. Dette kan løses ved å justere ned maks prosessorbruk inne på "Strømalternativer". Noe som ikke bør by på de største hastighetsproblemene når man har en pc som er overkill til sitt bruk i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hvis du vil oppgradere med SSD, ville jeg hå gått for en 250GB, da en 120 som foreslått over, vil fort bli liten når den skal ha OS med programmer i tillegg.

... men jeg bruker word, excel, surfer på nett, facebook, instagram osv, og tv2 sumo og nrk nett-tv

Windows 10 krever 20GB.

Kilde Microsoft:

https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-specifications

Office 2016 krever 3GB (med mindre hun går for online). 

Kilde Microsoft:

https://products.office.com/nb-no/office-system-requirements#Office2016-suites-section

Og om hun skulle foretrekke å bruke Chrome, Firefox e.l. istedefor Internet Explorer / Edge, må hun plusse på noen hundre MB ekstra.

Disse kravene er i utgangspunktet minimumskrav. Men med bruken hun spesifikt nevner, vil jeg påstå at hun vil ha kapasitet, i bøttevis, med 120GB.

Lenke til kommentar

Fordi jeg leser innlegget hennes? Og fordi jeg av erfaring vet hvilken kapasitet som faktisk blir brukt av folk som lister opp det samme bruksmønsteret?

Så fint, da vet du at folk flest drar ned masse drit de ikke trenger :)

Du er klar over at med windows 10 så lagrer de også alt søppel etter hver update, gjerne rundt 20GB, så en install + en update fort ligger på tja 60GB++

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...