Amøbeamatør Skrevet 30. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Vi har den kjedelige situasjonen at vi har en feil som oppstår av og til, og der verkstedet ikke klarer å finne årsaken. Ford S-max, 2012-modell, tror jeg det er. I sommer, en stund etter at vi hadde blitt påkjørt og fått en karosseriskade på venstre forskjerm, uten at jeg vet om det er årsaken, begynte bilen helt ut av det blå, å kjøre ut en masse feilmeldinger og alarmer, non stop: MOTORFEL! SERVOSTYRINGSFEL! AUTOLÅS AKTIVERT! STYRINGSFEL!, uten at det så ut til å faktisk være noe feil med noen av delene. Vi stoppet, ventet, startet bilen igjen, og alt fungerte fint flere turer, til den satte i gang igjen. Vi aner ikke noe mønster i når det skjer heller. En gang gikk den så bananas at computeren rett og slett kræsjet seg selv, tror jeg. Da vi stoppet bilen så gikk den helt i svart, null respons på noe, nøkkel virket ikke, svarte skjermer. Vi åpnet panseret og tittet inn, fiklet litt med noen ledninger, men fant ikke noe åpenbart (mest feelgood å åpne panseret når bilen ikke vil starte, men vi har jo ikke peiling, så det HJELPER ikke...). Men plutselig våknet den til liv igjen. Jeg tror den hadde restartet hele computeren, for vi måtte blant annet finne frem koden til radioen og taste den inn. Så ble bilen levert på verksted for å fikse nevnte karosseriskade, og vi ba dem se etter noe som kunne skape disse meldingene, men de fant ingenting. Etter dette tok det en stund før feilmeldingene begynte igjen, men nå er de tilbake på en og annen tur, men ikke alle. Umulig å reprodusere for verkstedet, selvsagt. Og de skjønner ingenting. Det eneste de kommer opp med er at de hadde fått opp en feilmelding på en dyse i motoren, og foreslo å skifte den dysen, men den feilmeldingen hadde heller ikke kommet igjen, så de ante heller ikke. Feilen må jo ligge et eller annet sted som håndterer sensorer/meldinger? Softwarefeil? Noen som har opplevd lignende eller har ideer? (ALDRI MER FORD!! Argh!) Endret 30. juli 2018 av Amøbeamatør Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 30. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 Ligger det noen styringsbokser eller annen elektronikk der du ble påkjørt? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 Godt mulig det er (delvis) kabelbrudd eller jordeil mellom noen av enhetene, da kan slikt skje. Det verkstedet som mente at de skulle bytte en dyse må du bare holde deg unna. Nekter å tro at en dyse lager slike feil som du har fått. Gå til et (Ford)verksted som har egen teknikere for feilsøking på nettopp slike ting. Det kommer trolig til å koste en legg og en arm, så bruk forsikringen. Siden bilen ikke hadde noen feil før kollisjonen, og masse feil en stund etter, så KAN det ha sammenheng med skaden. Evt om dere har motorskadeforsikring, de fleste selskaper tar elektronikkfeil som motorskade. Lenke til kommentar
Amøbeamatør Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Bilen er på Fordverksted nå, og de imponerer ikke så veldig, forråsiresånn. De var sånn "jah, vi fikk en feil om en dyse, skifte den, kanskje? Men feilmeldingen forsvant, da, så vi aner ikke, vi har kjørt en time og ikke fått flere meldinger." Jeg HÅPER dette dekkes av forsikringen, men så lenge vi ikke aner hva som er galt, så vet vi jo ikke om dette skyldes skaden. Sukk. Ingeniør: Da jeg snakket med verkstedet da de skulle utbedre karosseriskaden så ba jeg dem sjekke om det kunne være noe sånt, men jeg er faktisk ikke så sikker på om det faktisk gjorde det... Endret 30. juli 2018 av Amøbeamatør Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 Sett denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1798429 Ser ut til å være noen likhetstrekk. Lenke til kommentar
Amøbeamatør Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 Takk, og der kom jeg på at det med speedometer som plutselig droppet til null skjedde her også. Men altså, burde ikke et merkeverksted ha litt mer å komme med enn "jah, vi har kjørt litt med den og finner ikke noe, så da vet vi ikke?" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juli 2018 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 En bekjent av meg har en Galaxy (fra trillingene Ford Galaxy / VW Sharan / Seat Alhambra) som har hatt elektronikkproblemer i lang tid. Noe eldre modell enn din, men den har, i likhet med din, vært innom flere Fordverksteder flere ganger. Svaret har vært omtrent samme du du har fått, i tillegg til at de ikke får tilgang til andre systemer i bilen enn den som ODB2-kontakten er koblet til. Bilen ble etterhvert satt inn til en som hadde god kompetanse på moderne bilelektronikk, og h*n fant feilen i bilens ledningsnett. I dette tilfellet var det feil i kabling/kontakt som gjorde at "hovedcomputer" i bilen ikke fikk kontakt med andre "computere". Alle verkstedbesøkene har nok langt oversteget bilens verdi. Lenke til kommentar
Amøbeamatør Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2018 Det høres jo veldig kjent ut! Tror du du klarer å huske eller kanskje spørre om navnet på det verkstedet som funket til slutt? Smellen kom jo der sikringsboksen sitter, så det VIRKER jo som en sannsynlig sammenheng. Og alt roper liksom "løst leamikk". Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 1. august 2018 Rapporter Del Skrevet 1. august 2018 (endret) På min 2012 Mondeo sitter bilens hjerne rett bak støtfangeren fremme på førersiden. Det gjør den helt sikkert på din S-max også, tipper den eller noe rundt har fått seg en smell. Kan jo også være fuktskader som en følge av kollisjonen? Mondeoen er grei den, men det blir min første og siste Ford og det skyldes i stor grad merkeverkstedene. Endret 1. august 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Ford Skrevet 7. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2020 Hei har problemer med min Ford s-max får ikke gassrespons etter og ha byttet kupefilter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2020 11 hours ago, Ford said: Hei har problemer med min Ford s-max får ikke gassrespons etter og ha byttet kupefilter Da har du sannsynligvis vært borti noe du ikke skulle vært borti da du byttet kupeluftfilteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå