Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rabdomyolyse

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en treningsglad idiot som en gang før har klart å pådra meg rabdomyolyse i underarmen. Men nå tror jeg muligens jeg kan ha klart det igjen... Jeg er en 21 år gammel man, som jeg vil si er over gjennomsnitt godt trent. Men saken er den at jeg ikke er vandt med å løpe da jeg kun har drevet med styrketrening de siste 5 åra. Men viten om at jeg har godt av cardio fant jeg endelig tiden og lysten da dama reiste på kveldsvakt i helgen, og jeg ble alene hjemme.

Jeg løp ei mil på 60 minutter og kjente det litt i beina dagen etter. Men siden hun jobbet sent da også løp jeg jaggu meg ei mil til på 60 minutter...

Nå er klokken snart 3 på natten og jeg kan si som så at jeg kjenner legga mine og bekymringene holder meg våken. Spørsmålet mitt er dermed om det er nok å løpe for å kunne dra på seg rabdom, eller om dette bare er ekstrem stølhet da jeg ikke har løpt så langt/intensivt i hele mitt liv.

Skal være obs på urinfargen min i morgen, og blir den for mørk og leggene mine blir værre blir det nok en tur til legevakta. Men innen da, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig ulikt hvor fort man utvikler rabdomyolyse. Det avhenger av mange faktorer, så å sette en grense på dette lar seg ikke gjøre. Rabdomyolyse kan komme av mange årsaker, eks: brannskader, langvarig kompresjon mot muskel, utvalgte medisiner, intens trening...

En mild rabdomyolyse behandles oftest ikke med annet enn at man skal drikke godt. De som pådrar seg alvorlig rabdomyolyse vil merke dette med ødematøse armer, bein - alt ettersom hvor man får det.

Det man selv skal se etter er mørk urin og smerter i armer/bein. Man er mest redd for nyreskade, og det er dette man behandler for å unngå. Da behandler man med væske. Ved større tilfeller av rabdomyolyse må man innlegges, men da er dette så uttalt at man oppsøker legevakta uansett, da man skjønner at noe er galt.

Det du selv kan gjøre er å drikke godt med væske, slik at du får økt urinproduksjon, og får "skylt" gjennom nyrene. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...